رشد ۸ درصدی اقتصاد چین/ فرصت طلبی در دوران کرونا

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رخ داد؛

بر اساس گزارش های ارائه شده از دفتر ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۷.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از راشاتودی، روز پنجشنبه دفتر ملی آمار چین گفت: تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه ماهه دوم ۷.۹ درصد افزایش یافته است. نرخ رشد نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بیش از نصف کاهش داشت. در سه ماهه اول، اقتصاد چین با رشد بی سابقه ۱۸.۳ درصدی روبرو شده است. علی رغم کاهش سرعت در سه ماهه دوم، اداره آمار در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که اقتصاد چین بهبود مداومی داشته است. با این حال، این گزارش خاطرنشان کرد که هنوز نگرانی ها در مورد شیوع بیشترهمه گیری و بهبود اقتصادی نامتعادل وجود دارد.

در همین حال، پیش بینی خرده فروشی های این کشور مبنی بر اینکه در ژوئن نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۱۲.۱ درصد افزایش یافتند. سریع ترین رشد تولید برای نوشیدنی ها بود که نسبت به سال گذشته ۲۹.۱ درصد رشد داشت، در حالی که تولیدات صنعتی ۸.۳ درصد افزایش یافت. آژانس گمرک چین اخیراً اعلام کرده که صادرات در ماه ژوئن ۳۲.۲ درصد افزایش یافته، در حالی که واردات ۴۳ درصد افزایش یافته است.

مقامات چینی اخیراً در تلاش برای نجات اقتصاد داخلی از بلاتکلیفی پساکرونا، قول افزایش حمایت از شرکت هایی را داده اند که از افزایش قیمت کالاها آسیب دیده اند، عمدتاً مشاغل کوچک اما مشاغلی که به رشد تولید ناخالص داخلی، درآمد مالیاتی و مشاغل کمک می کنند. طبق اعلام شورای دولت چین، در پایان ماه آوریل در مجموع حدود ۱۳۹ میلیون کسب و کار کوچک به صورت جداگانه اداره شدند.

فرصت طلبی اقتصاد چین از دوران شیوع کرونا!

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به ۳۲.۵۸ میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در ماه می ۳۱.۷۸ میلیارد دلار بوده است. صادرات چین با سرعت بالاتری نسبت به انتظارها در ماه ژوئن رشد کرد، چراکه تقاضای جهانی با کاهش محدودیت‌ها و افزایش واکسیناسیون، شیوع ویروس و تأخیرهای بندری را در سراسر جهان کاهش داده است.

طبق اطلاعات گمرک چین، رشد واردات هم بالاتر از انتظارات بوده، هرچند سرعت آن نسبت به ماه می کمتر بوده است. به لطف تلاش‌های پکن در مهار گسترده همه‌گیری زودتر از شرکای خود، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان موفق به احیای اقتصاد از رکود ناشی از ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ شده است. صادرات به دلار در ماه ژوئن نسبت به سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش یافت، درحالی‌که این رشد در ماه می ۲۷.۹ درصد رشد داشته است. تحلیلگران نظرسنجی رویترز افزایش ۲۳.۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

حالا به نظر می‌رسد کاهش محدودیت‌های کووید ۱۹ و واکسیناسیون محرک تقویت‌کننده تقاضای جهانی برای کالاهای چینی بوده است. میزان بالای محموله‌ها در ماه گذشته افزایش فعالیت در خارج از کشور را نشان می‌دهد. معیار فعالیت کارخانه‌های ایالات متحده در ماه ژوئن به بالاترین سطح رسید، درحالی‌که رشد تجارت منطقه یورو با بیشترین سرعت در ۱۵ سال گذشته شتاب گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  +    =  24