شرط شتاب بورس در ۶ ماه

دومین روز پاییز در شرایطی به پایان رسید که بورس تهران روند صعودی به خود گرفت و با شتاب بیشتری نسبت به روزهای قبل کار خود را خاتمه داد؛ به‌طوری‌که توانست با ثبت بازدهی ۰.۸۴درصدی در دومین روز مهرماه پیشتاز بازارها باقی ماند. وضعیت بازارهای داخلی همچنان با ابهام مواجه است، به‌ویژه اینکه تنش‌های منطقه‌ای مجددا در حال اوج‌گیری است. اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که با توجه به تنش‌های برون‌مرزی، بورس تهران واکنش عجیب‌وغریب منفی در جهت اصلاح بیشتر نشان نداده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد،روز گذشته نرخ دلار مطابق پیش‌بینی‌ها رشد ملایمی را تجربه کرد و سکه و طلا نیز به مسیر افزایشی خود ادامه دادند. اما در مجموع به لحاظ بازدهی، بازار سهام وضعیت بهتری را پشت‌سر گذاشت و شاخص کل توانست با عبور از سد دو‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد، تا حدوی از فضای ملتهب روزهای گذشته بکاهد. یکی از سناریوهایی که در میان اهالی بازار سهام در حال دست به دست شدن است

به برخورد شاخص کل به سقف این کانال در محدوده ۲میلیون و ۱۷۴هزار واحد مرتبط است، که در صورت تثبیت در این محدوده و عدم واکنش شدید بازار، شاخص در پله اول به سقف اردیبهشت خواهد رسید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بورس با وعده‌های وزیر اقتصاد و رئیس جدید سازمان بورس و برخی اخبار مثبت در راستای رشد دلار نیما، روند فرسایشی مردادماه را پشت‌‌سر گذاشت. بر اساس اظهارات تحلیلگران، با محقق شدن وعده سیاستگذاران، شاخص ‌کل می‌تواند به سمت تعادل حرکت کند و پس از ثبات در این فضا حتی می‌تواند به سمت سقف قبلی و شکست آن حرکت کند.

محدوده ۱.۹میلیون واحد منطقه رکودی و محدوده ۲.۲میلیون واحدی، سطح تعادلی بازار است. بازار برای عبور از کانال ۲.۲میلیون واحد به یک محرک قوی مانند کم شدن فاصله دلار نیما و آزاد (که اکنون در حدود ۲۸درصد است) احتیاج دارد؛ همان‌طور که در اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۱ شاخص کل از محدوده تعادلی ۱.۵میلیون واحدی گام نسبتا بزرگی را برای تشکیل یک سقف جدید در بازار برداشت. از سوی دیگر در روزهای اخیر، بورس تهران تحت‌تاثیر روند رشد قیمت نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی می‌تواند گام‌به‌گام به وضعیت بهتری دست یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −  43  =