ریال دیجیتال یکی از روش‌های افزونگی در حوزه پرداخت است

مدیرعامل شاپرک در رویداد CASH24:

مدیرعامل شاپرک در رویداد امنیت سایبری Cash24با اشاره به لزوم پیاده‌سازی طرح‌های مکمل در صنعت پرداخت، ریال دیجیتال را یکی از روش‌های افزونگی در این حوزه معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی شرکت شاپرک، سید امیرحسین شبیری اظهار کرد: مفهوم امنیت سایبری در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. امروزه در دنیا به جای تاب آوری امنیت سایبری با مفهومی والاتر به نام پدشکنندگی امنیت سایبری روبرو هستیم. در پادشکنندگی، سیستم بعد از هر تهدید قوی تر می شود و در مقابل تهدید هر قوی تر می شود و در مقابل تهدیدهای جدید مقاوم عمل می کند.

شبیری ادامه داد: وقوع هر تهدیدی کمک می‌کند تا سیستم‌های پادشکننده، امنیتی خود را برای تهدید‌های بعدی آماده کنند و نسبت به تهدید‌های جدید تحمل پذیری خوبی داشته باشند، البته مشروط بر آنکه همواره آماده مواجهه با تهدید‌های سایبری باشند.

مدیرعامل شاپرک با اشاره به اینکه سه نکته مهم در این حوزه وجود دارد، اظهار کرد: اول اینکه سیستم امنیتی ما باید همواره تحت تست نفوذ و آزمون‌های تهدید سایبری قرار داشته باشد. این یعنی با عدم حمله سایبری نباید با خیالی آسوده، سیستم امنیتی را به حال خود رها و همه چیز را خوب ارزیابی کرد. بزرگترین اشتباه این است که راحت بشینیم و منتظر تهدید و حمله باشیم. ما در شاپرک همواره تست نفوذ انجام می‌دهیم و تحت استرس هستیم تا نقاط ضعف و قوت را در شناسایی و نسبت به بهبود آن اقدام کنیم.

به گفته وی موضوع دوم اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه است، به طوری که با تحلیل و شناسایی داده‌ها بتوانیم همیشه آماده مقابله با تهدید‌های جدید باشیم چراکه دشمنان ما همواره در حال استفاده از روش‌های جدید و به روز هستند. در نتیجه باید آماده پیشگیری و مواجهه با تهدید‌ها باشیم.

شبیری موضوع سوم را نیز بحث مهمی به نام افزونگی دانست و تصریح کرد: بهترین مثال برای افزونگی این است که خداوند در بدن ما دو کلیه آفریده تا در مواقع بیماری حتی با یک کلیه هم بتواند سیستم بدن را بدون ‌مشکل حمایت کند. ما از این الگو در شاپرک هم استفاده کرده‌ایم و همیشه نگاه ویژه به سیستم پشتیبان و جایگزین داریم.

وی با بیان اینکه مفهوم افزونگی باید در حوزه پرداخت و امنیت جا بیفتد، ادامه داد: این مفهوم حتی باید در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و مغزافزار نیز به کار رود. به طور مثال اکنون 90 درصد تراکنش‌های پرداخت در یک شبکه انجام می‌‌شود، اگر مشکلی برای این شبکه پرداخت پیش بیاید، چه راهی برای جایگزینی آن وجود دارد و نقشه دوم چیست؟ ریال دیجیتال یکی از روش‌های افزونگی در این حوزه است و اکنون در شاپرک روی پروژه‌های مکمل دیگر نیز کار می‌کنیم.

به گفته وی پادشکنندگی در دنیای امنیت سایبری نیز مطرح است. تحت استرس بودن سیستم امنیتی، استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی تهدیدهای جدید و افزونگی از روش‌هایی هستند که برای ایجاد پادشکنندگی در حوزه امنیت استفاده می‌شود.

شبیری با بیان اینکه در سیستم پرداخت اتفاقات خوبی مثل ریال دیجیتال رقم خورده است، افزود: ما باید همیشه پلن Bداشته باشیم تا در صورت بروز هر مشکلی در سیستم‌پرداخت کشور که تا ۹۰ درصد به صورت آنلاین عمل می‌کند، دچار مشکلات بزرگتر نشویم.

مدیرعامل شاپرک با تاکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت خاطر نشان کرد: تمام اقشار جامعه اعم از مصرف کنندگان و پذیرندگان شبکه پرداخت باید مباحث امنیتی را جدی گرفته و اطلاعات خود را به‌روز کنند. سیستم امنیت یک سیستم دکوری نیست و باید بسیار جدی گرفته شود.

رویداد امنیت سایبری CASH24در دو بخش مسابقه و همایش و با محوریت چالش‌های امنیت سایبری به ویژه در بخش پرداخت و نظام بانکی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، شرکت ملی انفورماتیک و فعالان صنعت پرداخت و بانکی با همکاری شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) و آکادمی ملی انفورماتیک (آکادینو) برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4