از خبرنگاری تا باب همایون/ همتی چگونه وزیر اقتصاد شد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم عبدالناصر همتی را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد کابینه خود به مجلس پیشنهاد کرد و نمایندگان خانه ملت امروز به وی رای اعتماد دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول فعالیت است.

وی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت خبری خود در حوزه سیاسی را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرد. وی در ۱۳۶۸ در حالی که مسئولیت میز خبر را بر عهده داشت به معاونت سیاسی سازمان برگزیده شد و تا سال 73 در این کسوت انجام وظیفه کرد.

همتی سپس در دولت دوم سازندگی و در ۱۳۷۳ راهی بیمه مرکزی شد و در ادامه طی دو دولت اصلاحات تا سال ۱۳۸۵ و به مدت ۱۲ سال، رئیس این نهاد نظارتی را بر عهده داشت. همتی بعد از روی کار آمدن دولت نهم به عرصه بانکداری هجرت کرد و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال در بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در بانک ملی در سمت مدیرعامل مشغول به کار بود.

شرایط خاص سال 95 و بحران حقوق های نجومی که نقطه شروع آن از بیمه مرکزی بود باعث شد تا همتی بار دیگر و به برج جردن برگردد و تا سال 97 در این نهاد به انجام ماموریت های محوله مبادرت ورزد.

در سال 97 در حالیکه حکم سفیری چین را در کیف داشت و راهی این کشور بود، شرایط به گونه ای رقم خورد که وی از پای هواپیما بازگشت و راهی برج شیشه ای میرداماد یعنی بانک مرکزی شده و ریاست آن را بر عهده گرفت.

همتی تا سال 1400 در این سمت باقی ماند تا اینکه در ماه های پایانی دولت روحانی، به یکباره از این سمت کنار رفت و جای خود را به اکبر کمیجانی داد که در آن زمان قائم مقام بانک مرکزی بود.

همتی در عین حال از سال 97 تا 1400 به مدت ۵ سال عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

وی در سال ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ریاست جمهوری دولت سیزدهم وارد کارزار انتخاباتی شد و رقابت را به مرحوم ابراهیم رئیسی واگذار کرد. در عین حال در بازار بی رمق انتخابات توانست بالغ بر 3 میلیون رای را به خود اختصاص دهد. وی بارها عنوان کرد من از صندوق رای شکست خوردم.

همتی طی سال 1400 تا زمانی کارزار انتخاباتی دولت چهاردهم به تدریس در دانشگاه بسنده کرد و البته نقدها و تحلیل های خود را نسبت به وضع موجود اقتصادی تعطیل نکرد. تا اینکه نهایتا پزشکیان وی را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد کابینه چهاردهم به مجلس پیشنهاد کرد و نمایندگان خانه ملت امروز به وی رای اعتماد دادند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3