تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار در دوران پساکرونا

شیوع ویروس کرونا در جهان بسیاری از محاسبات را بر هم زد. درحالی‌که بودجه‌ها و سرمایه‌ها به‌سمت حوزه سلامت حرکت می‌کرد، گردشگری از رونق افتاد و سهم تجارت الکترونیک از بازار خرده‌فروشی افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،اما در دوران پساکرونا و با قدرت گرفتن ابزارهای هوش مصنوعی، تحلیل شرکت‌ها از میزان نیروی انسانی مورد نیاز برای پیشبرد اهداف‌شان دچار تغییر شد. به گزارش تک‌کرانچ، موج تعدیل نیروی کار در بخش فناوری در سال ۲۰۲۴ همچنان با قدرت ادامه دارد.

طبق آمار وب‌سایت Layoffs.fyi که به‌طور مستقل تعدیل نیروها را دنبال می‌کند، پس از آنکه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد موج گسترده تعدیل نیرو بوده‌ایم، در سال ۲۰۲۴ و درحالی‌که چند ماهی به پایان سال باقی مانده، شاهد ۶۰ هزار مورد تعدیل نیرو در ۲۵۴ شرکت بوده‌ایم؛ شرکت‌هایی که در میان آنها به نام‌های آشنایی چون تسلا، آمازون، گوگل، تیک‌تاک، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، دِل و… برمی‌خوریم. استارتاپ‌های کوچک‌تر نیز با تعدیل نیروی قابل‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند و در برخی موارد به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

به‌تازگی و در اوت ۲۰۲۴، شرکت «سیسکو» گزارش داده که در دور دیگری از تعدیل نیرو در سال جاری هزاران شغل را حذف خواهد کرد. این شرکت قبلاً و در فوریه ۲۰۲۴ بیش از  ۴هزار کارمند را تعدیل کرده بود. همچنین شرکت «دل» طبق یک یادداشت داخلی قصد دارد پس از تعدیل نیرو، یک واحد فروش جدید متمرکز بر محصولات و خدمات هوش مصنوعی ایجاد کند. تعداد کارمندان تحت‌تأثیر این تصمیم در حال حاضر مشخص نیست. «اینتل» نیز این ماه را با تعدیل نیروی قابل‌توجهی آغاز کرد که ۱۵ هزار کارمند معادل ۱۵ درصد از کل کارکنان آن را تحت تأثیر قرار داد. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل در یادداشتی در مورد اعلام تعدیل نیرو گفت: «درآمدهای ما طبق انتظار رشد نکرده است و ما هنوز از روندهای قدرتمندی مانند هوش مصنوعی بهره کامل نبرده‌ایم.»

در جولای ۲۰۲۴ شرکت «کاسپرسکی» که در ایران نام آن را به‌واسطه محصول آنتی‌ویروس می‌شناسیم، در پی دستور دولت آمریکا مبنی بر ممنوعیت فروش نرم‌افزار این شرکت به‌دلیل خطرات امنیتی، ده‌ها کارمند را اخراج کرد و در آینده نزدیک به‌طور کامل از بازار آمریکا خارج خواهد شد. همچنین «سِلزفورس» با هدف کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی عملیات خود، تنها در این ماه حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد.

«ای‌بِی»، «پی‌پال»، مایکروسافت و گوگل نیز ژوئن ۲۰۲۴ را با تعدیل نیرو پشت سر گذاشته‌اند. پی‌پال در این ماه اعلام کرد که تا ۸۵ کارمند مستقر در ایرلند را حذف خواهد کرد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت در حال کاهش صدها کارمند در بخش ابری Azure خود است، اگرچه تعداد دقیق کارمندان تحت‌تأثیر در حال حاضر مشخص نیست. گوگل نیز در این ماه در حال انجام کاهش‌های گسترده جهانی در چندین تیم ابری خود ازجمله تیم‌های متمرکز بر پایداری، مشاوره و مهندسی همکاری بوده است.

می ۲۰۲۴ نیز با خبر تعدیل نیرو در تیک‌تاک و پیکسار همراه بود. گزارش‌ها حاکی از آن بود که تیک‌تاک در حال انجام کاهش‌های گسترده در عملیات جهانی و تیم‌های بازاریابی خود است. تعداد کارمندان تحت‌تأثیر این اقدامات همچنان نامشخص است. پیکسار نیز که برای ما یادآور خاطرات‌مان از دنیای انیمیشن‌هاست، در این ماه گزارش کرده که ۱۴ درصد از کارکنان خود را کاهش می‌دهد که این به‌معنی تعدیل ۱۷۵ کارمند است. پیکسار دلیل این اقدام را تغییر تمرکز خود از برنامه‌نویسی اصلی دیزنی+ به فیلم‌ها اعلام کرده است.

شرکت «نایکی» در آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرده بود که قصد دارد در فصل تابستان ۷۴۰ کارمند را در دفتر مرکزی خود در اورگان تعدیل کند. همچنین شرکت اپل نیز در این ماه، در پی کنار گذاشتن پروژه خودروی برقی خود، در حال اخراج ۶۱۴ کارمند در کالیفرنیا بود. AWS که بخش ارائه‌دهنده سرویس ابری شرکت آمازون است، در این ماه صدها شغل در بخش‌های فروش، بازاریابی، خدمات جهانی و تیم فناوری فروشگاه‌های فیزیکی خود را حذف کرده است. در ماررس ۲۰۲۴ نیز شرکت IBM گفته بود، در حال کاهش پرسنل بازاریابی و ارتباطات خود است. این شرکت پیش از این استراتژی جایگزینی بیش از ۸ هزار شغل با هوش مصنوعی را اعلام کرده بود.

نگاهی به این آمار نشان می‌دهد، دایره اثرگذاری پذیرش هوش مصنوعی و اتوماسیون بر مشاغل تا چه حد گسترده است و احتمالاً لازم است تأمل بیشتری روی مخاطرات افزایش نوآوری در جهان داشته باشیم که یکی از اثرات آن، از‌دست‌رفتن شغل افراد است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =