ستیز با پدیده‌های نوظهور و توسعه نیافتگی در صنعت بلاکچین و رمز ارز

فناوری‌های نوظهور همواره با سرکوب، تهدید قدرت‌ها و حاکمیت‌ها، و همچنین مانع تراشی به بهانه‌های مختلف، حتی اگر با نیت خیر یا شر، دست و پنجه نرم می‌نمایند. از این رو نوع بشر همواره کوشیده جهت کم کردن مداخله صاحبان اراده و قدرت، بر ابزارهای دفاعی متعدد تکیه کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،عرفان محمودی ایرانمهر* – فناوری‌های نوظهور همواره با سرکوب، تهدید قدرت‌ها و حاکمیت‌ها، و همچنین مانع تراشی به بهانه‌های مختلف، حتی اگر با نیت خیر یا شر، دست و پنجه نرم می‌نمایند. از این رو نوع بشر همواره کوشیده جهت کم کردن مداخله صاحبان اراده و قدرت، بر ابزارهای دفاعی متعدد تکیه کند. به استخدام گرفتن عباراتی چون «تکنولوژی راه خویش را پیدا می‌نماید» و یا «با علم نمی‌توان جنگید» جملگی انواعی از این نوع کوشش، هرچند با درجات نرم و خفیف بوده که نمود آن را به ویژه در ادبیات روزمره به وفور می‌توان مشاهده و استمماع نمود.
سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز همچون دیگر نهادهای مدنی و صنفی به واسطه خصوصیات ویژه حوزه تخصصی خویش و وظایفی که مطابق قوانین موضوعه بر عهده دارد و مادامی‌که مسیر رشد و توسعه؛ از تکنولوژی و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌گذرد، لاجرم در دنیای فناوری‌های نوظهور می‌تواند کارآمد و تسهیل گر باشد. اگرچه این کارآمدی هم در مقام نخست و شروع، و هم در مقام اجرا و مستتر گشتن، نیازمند باور بخش حاکمیتی و دولتی در وهله اول به اراده بخش خصوصی، و نیز باور بخش خصوصی در وهله دوم به توانمندی‌های خویش می‌باشد.
یکی از شاخه‌های نوظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، پدیده بلاکچین در معنای امروزی آن و یکی از زیرشاخه‌های کاربردی بلاکچین؛ پدیده رمزارز‌ها بوده و شوربختانه نگاه‌ها به این دو حوزه نیز با نوسانات مختلف در طیفی از منفی‌نگری و واپس‌گرایی همراه می‌باشد.

در توجیه این دست نگاه‌های منفی و قاطع‌؛ می‌توان دلایل و استدلال‌های بسیاری هم از سوی حاکمیت و هم از سوی آنچه که غیر حاکمیت است آورده و سپس یکی یکی آن‌ها را رد و نقض نیز نمود. صرفِ ترس از هر پدیده نوظهور در هر سطح و پیچیدگی، و یا در نگاه جزئی‌تر ترس از سوء استفاده مالی یا غیرمالی، نمی‌توانند به تنهایی دلایل کافی برای رد پدیده‌های نوظهور قرار گیرند. به زعم اینجانب، هر آنچه که در قامت دلایل دشمنی با این تکنولوژی و یا توسعه، بالاخص حوزه ای که مورد اشاره است استوار می‌سازیم؛ در ابتدا در «چرایی خود آن دلیل» دچار ضعف و سستی می‌باشند. بعنوان مثال، بسیاری از مفاهیم، وقایع، و کسب‌و‌کارهایی که نو و بدیع می‌نمایند، همانگونه که برای اهالی و مشتاقان علم، توسعه و رشد جذاب است، برای شیادان نیز جذاب است، و بنا بر این استدلال، عمده پدیده‌های مترقی، مورد سوء استفاده آنکه یا آن گروهی که بخواهد سوءاستفاده نماید قرار می‌گیرد.

بنابراین آیا بهتر است که ما با هر پدیده ای صرفاً به این دلیل که در معرض شیادی و ناراستی قرار می‌گیرد، مخالفت نماییم؟ بنده تصور می‌نمایم در این صورت، بسیاری از علوم و تکنولوژی‌هایی که امروزه زندگی را به کام نوع بشر و حتی نوع غیر بشر شیرین تر و آسوده تر نموده را به دست نمی‌آورده و چه بسا هنوز در کروی بودن یا نبودن زمین هم در تردید بودیم. درواقع بهتر است بدانیم آنچه که می‌تواند سایه «شر» را از سر هر پدیده ای دور سازد، آگاهی است و نه کنترل سرکوب‌گرایانه آن پدیده‌.
از فواید و امکاناتی که بلاکچین و بخصوص رمزارز بعنوان یکی از کاربردهای آن، در اختیار ما می‌توان قرار دهد، کتب و مقالات ارزشمندی نوشته شده و اساتید بسیاری در جهان سخن گفته اند، اینجانب اگر از بین هزاران دلیل، قصد برگزیدن فقط چند کلمه و کورسو را داشته باشم، از شفافیت، انحصار زدایی، فسادزدایی، عملیات مالی منتهی به آزادی‌های فردی و اجتماعی، خدشه ناپذیری و قابل اعتماد بودن آن نام برده که هم این چند، برای بهبود دنیای پیرامونمان بسیار مفید واقع می‌گردند.
درنهایت اینجانب با اندک عاقلانگی امروز خویش تصور می‌نمایم که به اندیشه‌های «آرمان شهری» نیاز بیشتری داشته، و امید و آرزوی آرمان شهری این حقیر این است که روزی «آگاهی»، در این نبرد همیشگی، «پیروز همیشگی» باشد.

• وکیل دادگستری و عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نصر کشور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ⁄    =  4