دستور معاون اول برای مقابله با ریزش بورس

بازار سرمایه به شهادت اسماعیل هنیه با ریزش، واکنش نشان داد. دیروز شاخص کل بازار سرمایه با ریزشی ۵۲ هزار واحدی روبه‌رو شد. بورس در شرایطی به کار خود پایان داد که شاخص به 2 میلیون و 67 هزار واحد رسید. همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 21 هزار واحدی به ارتفاع 657 هزار واحد رسید. پس از این ریزش بود که محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برای حمایت از بورس دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار را صادر کرد. البته تحلیلگران معتقدند، نباید التهابات احتمالی بازار ناشی از رخدادهای سیاسی را بلندمدت دانست زیرا واقعیت این است که نوسانات این‌چنینی کاملاً مقطعی و زودگذر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در این خصوص تاکید کرده است که تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر نرخ ارز با وجود خبرهای منفی واکسینه شده است اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سوءاستفاده کنند. به نظر من سرمایه‌گذاران عاقل‌تر از آن هستند که در شرایط فعلی پول‌های خود را در ارز سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته سیدعلی، با توجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چراکه این جهش همچون گذشته، فروکش خواهد کرد. در هر حال محمدرضا عارف با نامه دیروز نشان داد که دولت توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه خواهد داشت.

او طی نامه‌ای و جهت بر طرف شدن نگرانی سهامداران این دستور را صادر کرد. به دنبال این نامه مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از شارژ ۶۰۰ میلیارد تومانی بورس توسط صندوق توسعه ملی خبر داد. براساس این تصمیم مقرر شده تا روز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی به بورس انجام شود.

مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در خصوص واریز منابع مالی به بازار سرمایه گفت: حمایت صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. در راستای حمایت از بازار سرمایه دیروز مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و شنبه هم مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد. هدف صندوق توسعه ملی از ورود به بازار سرمایه، علاوه بر حمایت از بازار، سرمایه‌گذاری نیز هست و ممکن است در آینده، مبلغ بیشتری را نیز به این بازار واریز کنیم.

صندوق توسعه ملی در ۳ سال اخیر بیش از ۱۴.۳ همت به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرده است و با این مبلغ واریزی جدید ۶۰۰ میلیارد تومانی، مجموع این عدد به حدود ۱۵ همت خواهد رسید. در بازار دیروز ۳۶ نماد در محدوده مثبت و ۴۱۸ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۱۱۲ نماد در محدوده مثبت و ۲۷۷ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

معامله‌گران بیش از ۱۰.۹ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۸۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵ هزار و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. در فرابورس ایران نیز شاخص کل با کاهش ۵۸۹ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۳۳۹ واحد رسید.  ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به یک میلیون و ۱۳۲ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸.۸ میلیارد دلار رسید.

ارزش روز بازار پایه فرابورس به ۲۹۸ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین معامله‌گران دیروز بیش از ۴.۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۱۶۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند. سه نماد «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «وبملت» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «خاور» و «خنور» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار دیروز مورخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳، مبلغ ۵ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از بازار سهام خارج کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  +    =  20