گوگل مپ یا اپل مپ: کدام برنامه در سال ۲۰۲۴ بهتر است؟

این هفته، اپل نسخه بتای اپل مپ خود را روی وب آورد، که این گام بزرگی در جهت نزدیکی به گوگل مپ است، برنامه‌ای که مدت‌هاست از طریق مرورگرهای وب در دسترس است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،این هفته، اپل نسخه بتای اپل مپ خود را روی وب آورد، که این گام بزرگی در جهت نزدیکی به گوگل مپ است، برنامه‌ای که مدت‌هاست از طریق مرورگرهای وب در دسترس است.

هر دو اپلیکیشن اپل مپ و گوگل مپ همیشه نقاط قوت و ضعف خود را داشته‌اند، اما در سال‌های اخیر این دو اپلیکیشن به طور مداوم بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را از یکدیگر وام گرفته‌اند.

بنابراین سؤال این است که در سال ۲۰۲۴، آیا یکی از این اپلیکیشن‌های مسیریابی بر دیگری ارجحیت دارد؟ بیایید این موضوع را بر اساس چهار عنصر حیاتی هر اپلیکیشن مسیریابی بررسی کنیم: رابط کاربری، طراحی نقشه، راهنمایی‌ها برای مسیر یابی و اطلاعات مکان‌ها.

برنده این مقایسه کدام برنامه خواهد بود؟

اپل مپ در برابر گوگل مپ: رابط کاربری

اولین موردی که باید بررسی کنیم، رابط کاربری هر دو اپلیکیشن است. رابط کاربری شامل تمام عناصری است که روی صفحه نمایش قرار دارند و داخل نقشه نیستند؛ مانند فیلد جستجو، دکمه مکان فعلی و موارد دیگر. به طور کلی، هر چقدر رابط کاربری کمتر شلوغ باشد، استفاده از اپلیکیشن آسان‌تر است.

بر اساس این معیار، اپل مپ به‌طور چشمگیری پیشرفته‌تر است. وقتی اپل مپ را باز می‌کنید، می‌بینید که صفحه نمایش تقریباً از هر گونه عنصر اضافی رابط کاربری خالی است. فیلد جستجو، دکمه مکان فعلی، دکمه تغییر نوع نقشه و یک جعبه کوچک مخصوص هواشناسی وجود دارد. اما وقتی گوگل مپ را باز می‌کنید، می‌بینید که رابط کاربری آن شلوغ‌تر است. علاوه بر موارد فوق، گوگل مپ ردیفی افقی از دکمه‌های دسته‌بندی شناور در بالای صفحه و چندین دکمه نوار ابزار در پایین صفحه نمایش می‌دهد.

هرچه تعداد دکمه‌ها روی صفحه بیشتر باشد، بیشتر از کیفیت نقشه کاسته می‌شود که عنصر اصلی یک برنامه مسیریابی محسوب می‌شود. اما جدا از شلوغی، دلیل دیگری نیز وجود دارد که بسیاری، رابط کاربری اپل مپ را بهتر می‌دانند: اپل فیلد جستجو را در پایین صفحه قرار می‌دهد، جایی که به راحتی در دسترس شست‌های ما قرار دارد. فیلد جستجو پرکاربردترین عنصر هر اپلیکیشن مسیریابی است که در گوگل مپ همیشه در بالای صفحه وجود داشته و ناخوشایند و نامناسب به نظر می‌رسد.

برنده:اپل مپ

چپ:اپل مپ-راست:گوگل مپ

اپل مپ در برابر گوگل مپ: طراحی نقشه

طراحی نقشه به طراحی خود نقشه اشاره دارد که شامل همه چیز از نحوه نمایش جاده‌ها تا ظاهر آیکون‌ها بر روی نقشه است.

در دو برنامه اپل مپ و گوگل مپ، تصمیم‌گیری در مورد این قسمت سخت است زیرا هر دو نقشه اکنون بسیار شبیه به هم هستند. سال گذشته، گوگل مپس یک طرح رنگی کاملاً جدید برای نقشه‌های خود معرفی کرد، طرحی که تقریباً به‌طور کامل با طرح رنگی اپل مپ مطابقت داشت.

اکنون، در هر دو اپلیکیشن، جاده‌های اصلی به رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند و هر چه رنگ خاکستری روشن‌تر باشد، جاده کوچک‌تر است. به عنوان مثال، بزرگراه‌ها به تیره‌ترین رنگ خاکستری روی نقشه ظاهر می‌شوند، در حالی که خیابان‌ها و بلوارهای اصلی کمی روشن‌تر هستند و خیابان‌های کوچکتر حتی روشن‌تر به نظر می‌رسند. اپل مپ و گوگل مپ همچنین مناطق شلوغ شهر را به رنگ زرد طلایی برجسته می‌کنند، بنابراین به راحتی می‌توان تشخیص داد که کدام بخش‌های یک شهر ازدحام بیشتری دارند.

اما وقتی صحبت از نحوه نمایش آیکون‌ها برای نقاط مورد علاقه در نقشه می‌شود، اپل باز هم پیشی می‌گیرد. دلیل این امر این است که آیکون‌های اپل کمتر مزاحم هستند؛ این شرکت نقشه را با پین‌های تبلیغاتی که ممکن است کاملاً بی‌ربط به شما باشند (مانند پین‌های هتل‌ها در شهری که شما در آن زندگی می‌کنید) پر نمی‌کند. بنابراین، بله، وقتی صحبت از مقایسه قسمت نقشه‌های اپل مپ و گوگل مپ می‌شود، گوگل مپ همچنان کمی مزاحم است.

برنده: اپل مپ

اپل مپ در برابر گوگل مپ: راهنمایی‌ها برای مسیریابی

وقتی صحبت از راهنمایی‌های واقعی می‌شود، پیدا کردن تفاوت‌های قابل توجه بین اپل مپ و گوگل مپ سخت است، به خصوص در شهرهای بزرگی مانند نیویورک. هر دو اپلیکیشن در ارائه راهنمایی‌های دقیق برای رسیدن از نقطه A به نقطهB ، به ‌طور استثنایی خوب عمل می‌کنند، فرقی هم ندارد که به دنبال مسیرهای ماشین، پیاده‌روی یا حمل و نقل عمومی باشید.

اما اگر در جایی زندگی می‌کنید که تقریباً به طور انحصاری از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، به وضوح گوگل مپس برتری دارد. این به این دلیل است که نحوه نمایش جزئیات حمل و نقل عمومی در گوگل مپ به مراتب خواناتر و قابل پیگیری‌تر از اپل مپ است. بسته به نوع حمل و نقل عمومی که استفاده می‌کنید، گوگل مپ حتی به شما می‌گوید که آیا آن سرویس شلوغ است یا نسبت به معمول خلوت‌ترکه برای کاربر اطلاعات مفیدی محسوب می‌شود.

این جزئیات کوچک اضافی است که تجربه راهنمایی‌ها در گوگل مپ را بهتر از اپل مپ می‌کند.

برنده: گوگل مپ

گوگل مپ- سمت راست- نمایش شدت ازدحام یک ایستگاه حمل و نقل عمومی در شهر نیویورک

اپل مپ در برابر گوگل مپ: اطلاعات مکان‌ها

حالا به اطلاعات مکان‌ها  می رسیم( که به عنوان اطلاعات نقاط مورد علاقه یا POI نیز شناخته می‌شود). POI اطلاعاتی است که هر اپلیکیشن درباره یک مکان، چه رستوران، سالن ورزشی، مدرسه یا بیمارستان، ارائه می‌دهد. در این قسمت هیچ شکی وجود ندارد: گوگل مپ همچنان در زمینه اطلاعات مکان‌ها، اپل مپ را پشت سر می‌گذارد. وقتی یک مکان را در اپل مپ و گوگل مپ باز کنید، می‌بینید که اطلاعاتی که اپل مپ ارائه می‌دهد بسیار ضعیف‌تر از اطلاعاتی گوگل مپ است.

اپل مپ اطلاعات پایه‌ای را به شما می‌دهد: آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری، توضیحات و چند عکس. اما گوگل مپ؟ تقریباً همه چیزهایی که ممکن است بخواهید بدانید را به شما ارائه می‌دهد، از جمله تمامی موارد فوق به علاوه زمان‌های پرطرفدار، ترافیک زنده، سؤالات رایج درباره مکان با پاسخ‌ها، نظرات به‌روز در مورد فروشندگان مواد غذایی، حتی عکس‌های منو و غذاهای موجود در منو.

گوگل مپ می‌تواند همه این‌ اطلاعات را ارائه دهد زیرا فقط یک سرویس مسیریابی نیست—بلکه نوعی شبکه اجتماعی است که توسط ده‌ها میلیون کاربر پشتیبانی و تامین شده و به طور مداوم تصاویر، پاسخ‌ها، نظرات و سایر اطلاعات را به روز رسانی می‌کند. اما اپل مپ پایگاه کاربری فعال ندارد و همچنین به‌عنوان یک پلتفرم اجتماعی مانند گوگل مپ طراحی نشده است. به همین دلیل، گوگل مپ در زمینه ارائه اطلاعات مکان‌، برتری چشمگیری دارد.

برنده: گوگل مپ

اپل مپ در برابر گوگل مپ: برنده؟

پس کدام برنامه برنده است—اپل مپ یا گوگل مپ؟ بر اساس چهار معیار فوق، به‌طور فنی می‌توان گفت هر دو مساوی هستند.

اما ما به یک دلیل اصلی به نفع گوگل قضاوت می‌کنیم: اپلیکیشن‌های مسیریابی در سال ۲۰۲۴، دیگر فقط برای پیدا کردن مسیر استفاده نمی‌شوند. در بیشتر مواقع وقتی یک اپلیکیشن مسیریابی را باز می‌کنیم، از قبل می‌دانیم که چگونه به مکانی که می‌خواهیم برویم، برسیم.

عموما اپلیکیشن را برای دریافت مسیر به مقصد خود باز نمی‌کنیم، بلکه برای دریافت اطلاعات درباره مقصد باز می‌کنیم. مثلا کاربری برنامه مسیریابی را باز می‌کند تا تا بفهمد هزینه ورود به یک جاذبه گردشگری چقدر است، یا یک کافه محلی چقدر شلوغ است، یا آیا رستوران چیزی را که دوست دارد در منوی خود موجود دار یا خیر..

و به همین دلیل، گوگل مپ کارایی بیشتری برای یک کاربر امروزی دارد. تا زمانی که اپل مپ نتواند اطلاعات مکان‌ها را به اندازه گوگل مپ، مفصل و کامل ارائه دهد، گوگل مپ همچنان پادشاه اپلیکیشن‌های مسیر یابی باقی خواهد ماند.

منبع:fastcompany

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =