انتشار اسامی ۳۷ شرکت خریدار نفت ایران

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اقتصادنیوز،نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم مرداد 1354؛ قیمت جدیدی برای نان تعیین می‌شود

دولت درباره قیمت نان و گوشت تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است، این تصمیمات طی دو روز آینده اعلام می‌شود.

در حال حاضر قیمت رسمی نان در نقاط مختلف با قیمت فروش آن بین 3 تا 5 ریال تفاوت دارد.

دولت همین قیمت رسمی را با قریب 50 دینار افزایش در هر کیلو برای بیمه کردن کارگران نانوایی به عنوان نرخ جدید انتخاب خواهد کرد.

البته این رقم هنوز قطعی نیست و پس از آنکه رقم نهایی معلوم شد، نرخ هم رسما اعلام می‌شود. به این ترتیب قیمت نان بین 3 تا 4 ریال کاهش خواهد یافت.

40 میلیون متر پارچه وارداتی به بازار سرازیر می‌شود

شرکت معاملات خارجی وابسته به وزارت بازرگانی از امروز به‌تدریج 40 میلیون پارچه وارداتی را در اختیار طاقه‌فروشی (عمده‌فروشی) خواهد گذاشت.

قسمت اعظم این پارچه‌ها از هند وارد شده است و تا هر مقدار که بازار مصرف، کشش آن را داشته باشد، از این طریق پارچه توزیع خواهد شد.

بیش از نیمی از پارچه‌های وارداتی را چیت و چلوار که از پرمصرف‌ترین اقلام قماش هستند، تشکیل می‌دهد و این قبیل پارچه‌ها چیت متری 32 ریال و چلوار عریض حدود 34 ریال برای توزیع میان عمده‌فروشان در اختیار شرکت تدارکات نساجی قرار گرفته است.

پیکار بی‌رحمانه با گرانفروشان

دامنه مبارزه علیه گرانفروشی امروز باز هم گسترش یافت و ماموران نظارت بر نرخ‌ها و تعقیب گرانفروشان فعالیت خود را افزایش دادند.

بازرسان کمیته حمایت از مصرف‌کننده گروه گروه برای صدور کارت قضایی جهت ایشان به دادستان تهران معرفی می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده و پس از آنکه کارت‌های این گروه صادر شد، مبارزه با گرانفروشی ابعاد تازه‌ای خواهد یافت.

رئیس اتاق اصناف پایتخت به مدیران فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت‌ها اخطار کرد که اگر گران بفروشند، با عکس‌العمل شدید اتاق اصناف مواجه خواهند شد و حتی در صورت لزوم حق اداره فروشگاه یا سوپرمارکت آنها از ایشان سلب می‌شود.

چهارم مرداد 1374؛ کابینه پاکستان با احداث پالایشگاه مشترک با ایران موافقت کرد

کابینه پاکستان در جلسه اخیر خود برای پروژه ساخت پالایشگاه مشترک با ایران در استان بلوچستان این کشور، گواهی موافقت و عدم اعتراض صادر کرد.

این گواهی نامه را ازسوی دولت، مدیرکل محیط زیست پاکستان امضا کرد که در واقع به معنای مجوز قانونی و اداری برای ساخت پالایشگاه مذکور است.

ظرفیت پالایشگاه مشترک ایران و پاکستان 120 هزار بشکه در روز خواهد بود که بزرگ ترین پالایشگاه در آن کشور به شمار می رود.

هزینه اجرای این پروژه حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می رود تا سال 1998 به پایان برسد.

تهران و اسلام آباد همچنین در مورد احداث خط لوله گاز بین دو کشور توافق کردند که سرمایه گذاری در مورد آن با تشکیل یک کنسرسیوم به زودی انجام می شود.

چهارم مرداد 1384؛ سونامی نقدینگی در راه است

معاون اقتصادی بانک مرکزی با درخواست از مجلس برای صدور فوری مجوز انتشار اوراق مشارکت اعلام کرد که اگر این مجوز به سرعت صادر نشود، افزایش نقدینگی ممکن است اقتصاد کشور را تهدید کند.

اکبر کمیجانی افزود: اگر مفاد قانون بودجه سال جاری اجرا شود و برداشت اضافی از حساب ذخیره ارزی صورت نگیرد، مدل های بانک مرکزی نشان می دهد رشد نقدینگی به حدود 28 درصد خواهد رسید، اما این در شرایطی است که بانک مرزی بتواند اوراق مشارکت خود را در سال جاری منتشر کند و در غیر این صورت باید منتظر افزایش شدیدتر نقدینگی بود.

انتشار اسامی 37 شرکت خریدار نفت ایران

نشریه بررسی های اقتصادی خاورمیانه (میس) بزرگ ترین شرکت های خارجی خریدار نفت خام ایران در سال 2004 را اعلام کرد.

براساس این گزارش، در سال 2004 شرکت «ژان رانگ» چین بزرگ ترین شرکت خریدار نفت خام از ایران بوده است.

شرکت «شواشلم» ژاپن دومین خریدار بزرگ نفت صادراتی ایران در سال 2004 بوده است.

این شرکت در سال 2004 به طور متوسط روزانه 139 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. بر پایه این گزارش، سومین خریدار بزرگ نفت خام ایران در سال 2004 شرکت فرانسوی توتال بوده است.

میانگین واردات این شرکت از ایران در سال گذشته میلادی به 129 هزار بشکه در روز رسیده است.

براساس این گزارش، میس دیگر واردکنندگان عمده نفت ایران در سال 2004 را نیز بدین ترتیب اعلام کرده است: شرکت توپراش ترکیه با واردات 113 هزار بشکه در روز، شرکت نیپون اویل ژاپن 109 هزار بشکه، شرکت شل انگلستان 84 هزار بشکه، شرکت هیوندای کره جنوبی 84 هزار بشکه، شرکت «سی.پی.سی» تایوان 83 هزار بشکه و شرکت «تومن» ژاپن نیز 81 هزار بشکه در روز همچنین شرکت بریتیش پترولیوم در سال گذشته میلادی به طور متوسط روزانه 41 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

سهم شرکت «انی» ایتالیا 37 هزار بشکه در روز، شرکت نفت هند 22 هزار بشکه و شرکت پتروناس مالزی نیز 16 هزار بشکه در روز از نفت صادراتی ایران بوده است.

این گزارش حاکی است، کل واردات نفت ژاپن از ایران در سال 2004 به طور میانگین برابر با 572 هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین میانگین واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز به 105 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر پایه این گزارش، از کل صادرات دو میلیون و 560 هزار بشکه در روز ایران در سال 2004، بیش از نیمی از آن روانه بازارهای آسیا شده است؛ به طوری که میزان صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در سال 2004 به یک میلیون و 341 هزار بشکه در روز رسید.

این گزارش همچنان می افزاید، اروپا در سال 2004 پذیرای 24 درصد نفت صادراتی ایران بوده است.

چهارم مرداد 1394؛ انتشار فهرست 107 فرصت سرمایه گذاری در حوزه راه و شهرسازی

اولین فهرست از فرصت های سرمایه گذاری خارجی در طرح ها و پروژه های اقتصادی ایران در دوره «پساتوافق» منتشر شد.

دفتر مشارکت ها و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی در این فهرست، اسامی، مشخصات و ریز جزئیات 107 پروژه آماده اجرا توسط سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در زمینه های شهری، ساختمانی، راهسازی و حمل و نقل را اعلام کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای شروع مذاکره با شرکت های متقاضی ورود به بازار پروژه های عمرانی ایران خبر داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =