لزوم هم افزایی صندوق های پژوهش و فناوری ونهادهای بورسی؛برای تامین مالی از بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در نخستین روز از اینوتکس (INOTEX 2023) ضمن شرکت در افتتاحیه نخستین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری(FINOTEX2023)، از صندوق توسعه فناوری های نوین بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا؛ مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در نخستین روز از نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری(INOTEX 2023) ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری(FINOTEX2023)، با حضور در غرفه صندوق توسعه فناوری های نوین با ظرفیت های این صندوق در ارائه خدمات مالی به زیست بوم نوآوری کشور آشنا شد.

وی با اشاره به اهمیت تامین مالی در حوزه فناوری و نوآوری گفت: تامین مالی زیست بوم فناوری همواره حلقه مفقوده ما در بازار سرمایه است و سازمان بورس با ایجاد بستر تامین مالی جمعی در بازار سرمایه به دنبال رفع این دغدغه است.

 

عشقی ورود دانش بنیان ها به بورس را اتفاقی خوب ارزیابی کرد و در خصوص  فعالیت صندوق های جسورانه در بورس افزود: قرار است با تمهیداتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اندیشیده شدهاست، ترکیب این صندوق‌ها به اصلاح شود تا بتوانند منابع خود را سرمایه‌گذاری کنند و همین امر زمینه ساز بهره وری بیشتر از این صندوق ها خواهد بود.ضمن این که شرایط برای افزایش تعداد آنها نیز بهتر خواهد شد.

 

سید روح اله میرامینی؛ مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین با تشریح فعالیت های این صندوق گفت:این صندوق عاملیت صندوق نوآوری برای اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و فناور را دارد، همچنین هر آنچه که در بانکها اعم از اعطای وام، تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری جسورانه، مشارکت مالی جمعی و سایر ابزارهای تامین مالی را براساس اساسنامه خود مصوبه که مصوبه هیات وزیران است  در اختیار دارد.

 

وی با اشاره به این که صندوق توسعه فناوری های نوین در انجام ماموریت خود به ارائه این خدمات بسنده نکرده است با اشاره به سامانه های طراحی شده توسط این صندوق در حوزه فین تک و ارائه آن به سایر صندوق های پژوهش و فناوری در کشور افزود: صندوق توسعه فناوری های نوین با ایجاد ادبیات مشترک و ارتباط هر چه بهتر و موثرتر شرکت های فناور با نهادهای سرمایه گذاری اقدام به طراحی و اجرای سامانه های متعدد اعم از سامانه سامانه جامع مدیریت و مکانیزاسیون کامل صندوق ها و نهاد های سرمایه گذاری ، سامانه ارزیابی و اعتبارسنجی طرح ها و شرکتها، سامانه فروش اقساطی کالا وخدمات، سامانه مدیریت وجوه تبصره 18 دولت، سامانه تامین مالی جمعی است که صندوق نوین توانسته است،این زیرساختها را به همراه تجربه اجرایی خود، به بیش 40 صندوق پژوهش و فناوری کشور و برخی بانک های تخصصی منتقل کند.

 

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین با اشاره به تفاهم نامه این صندوق با 14 بانک برای ارزیابی تخصصی مشتریان حقوقی آنها افزود: آنچه همواره دغدغه بانکها برای ارائه خدمات مالی به شرکت ها و به ویژه شرکت های حوزه فناوری بوده است، مساله ریسک و عدم اطمینان از انجام تعهدات این شرکت ها  است.

 

وی افزود: این صندوق کوشیده است با ایجاد سامانه های تخصصی خلا ناشی از ریسک بین شرکت های فناور و بانکها را با ابزارهای استاندارد خود و اتصال آن به سامانه بانکها و سایر مراجع قانونی پوشش دهد.به این ترتیب ریسک ارائه خدمات بانکی به منظور تامین مالی شرکت ها و ارائه خدماتی اعم از ضمانت نامه، تسهیلات، سرمایه گذاری و سایر ابزارهای نوین تامین مالی از روی سیستم بانکی برداشه شده است.

 

میرامینی با اشاره به ارائه تسهیلات حقوقی قرض الحسنه در تعامل صندوق توسعه فناوری های نوین و بانک مهر افزود: در این تعامل به هزار مشتری حقوقی این صندوق و بانک، با پذیرش مسئولیت ارزیابی و اعتبارسنجی توسط صندوق و ارائه خدمات مالی توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران تهسیلات ارائه می شود که این مهم در مرحله اجراست.

 

میرامینی:صندوق های جسورانه به بازوی فنی ما تکیه کنند

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین با اشاره به مجوزات بورسی ارائه شده برای ایجاد صندوق های جسورانه بورسی گفت: با وجود ارائه این مجوزها هنوز این صندوق ها نتوانسته اند فعالیت خود را در سطح کشور فراگیر کنند.چراکه با وجود قوت در بخش ارزیابی و مدیریت مالی، نیازمند بازوی برای ارزیابی و مدیریت ریسک هستند تا بتوانند در جایگاه خود در حوزه تامین مالی زیست بوم دانش بنیان و فناور قرار گیرند.

 

وی با تاکید بر پتانسیل صندوق توسعه فناوری های نوین برای ارائه این خدمت به زیست بوم خطرپذیر کشور تصریح کرد: این صندوق توانایی دارد با تکیه بر تجربه و توان تیم تخصصی خود، در نقش مدیر صندوق جسورانه یا PE عمل نماید.ضمن این که هم اکنون تجربه و زیرساخت تامین مالی جمعی نیز در صندوق نهادینه شده می تواند به عنوان یکی از سکوهای دارای مجوز از فرابورس نیز فعالیت کند.

در پایان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با تاکید بر ضرورت بررسی تخصصی ظرفیت های این صندوق در کارگروه مشترک و کمیته کسب و کار سازمان بورس و اوراق بهادار، از تعامل بیشتراین سازمان با صندوق توسعه فناوری های نوین به عنوان بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور استقبال کرد.

 

گفتنی است دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری(INOTEX 2023) و نخستین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری(FINOTEX2023) از 19 تا 22 اردیبهشت 1402 در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  33  =  43