مدیر عامل توانیر:نمی توان با قاطعیت گفت تابستان خاموشی نداریم

ایبنا – مدیر عامل شرکت توانیر با رد اینکه به هیچ عنوان صحبتی در خصوص کمبود 2000 مگاوات برق در تابستان امسال نکرده گفت: علیرغم آغاز تولید برق توسط نیروگاه‌های برق آبی در سال جاری باز هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که در تابستان خاموشی برق نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  محمد بهزاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خاموشی یا عدم خاموشی برق به عوامل متعددی بستگی دارد البته مقداری از این موضوع بستگی به وزارت نیرو و سپس مربوط به مردم است اما آنچه که واضح است این است که بنده به هیچ عنوان تاکنون در خصوص کمبود 2 هزار مگاوات برق در تابستان امسال نکرده‌ایم .
وی ادامه داد: اقدامات لازم وزارت نیرو برای گذر از فصل تابستان «اورهال» و تعمیر اساسی کردن 31 هزار و 900 مگاوات از واحدهای نیروگاه‌های حرارتی بوده است .
بهزاد با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی در سال جاری از 32 هزار مگاوات به 35 هزار و500 مگاوات برسد خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس شاید در خصوص کمبود برق اظهار نظر کرده باشم اما آنچه که مشخص است این است که پیک مصرف برق در تابستان 41 هزار مگاوات خواهد بود که 36 هزار مگاوات آن از طریق تولید نیروگاه‌های حرارتی و واردات برق تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: پنج هزار مگاوات باقیمانده نیز سعی می‌شود از طریق تولید نیروگاه‌های برق آبی و صرفه‌جویی از سوی مردم تامین شود.
وی با طفره رفتن در خصوص اعلام کردن میزان کمبود برق در تابستان تاکید کرد: چنانچه مشکلی از بابت افزایش بیش از حد دما و یا اتفاق خاصی برای نیروگاه‌ها به وجود بیاید مشکل خاموشی هم خواهیم داشت به هر حال باید اذعان کنم که نمی‌توان با قاطعیت گفت که در تابستان خاموشی برق نخواهیم داشت.
به گفته وی، امید است تا توسط مردم 2 هزار مگاوات صرفه‌جویی صورت بگیرد تا فصل تابستان بدون مشکل سپری شود.

* تحقق 100 درصدی وارد شدن نیروگاه‌ها بر مدار

بهزاد در خصوص ورود نیروگاه‌ها به مدار شبکه سراسری گفت: اقدامات صنعت برق در سال گذشته این گونه بود که در اسفند ماه سال گذشته، پنج واحد نیروگاهی به ظرفیت 800 مگاوات وارد شبکه سراسری شد که ظرفیت نصب شده از ظرفیت پیش بینی شده که 2 هزارو 865 مگاوات بود به 2 هزارو 871 مگاوات رسید.
وی افزود: در سال 88 که سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است سعی بر این شد تا بحث «اورهال» و تعمیر اساسی نیروگاه‌های موجود انجام و به پایان برسد.
وی گفت: برای تولید انرژی توسط نیروگاه‌های پراکنده سعی شد تا بخش خصوصی تقویت و هر کیلووات ساعت برق از این نیروگاه‌ها330 ریال به اضافه یک چهارم قیمت سوخت خریداری شود.

* هزارو 200 مگاوات کاهش مصرف برق خانگی تا قبل از پیک تابستان

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه مصرف برق خانگی در ایران 3 برابر استانداردهای جهانی است افزود: تلاش وزارت نیرو بر این است که مصرف برق خانگی را تا قبل از پیک مصرف 1200مگاوات کاهش دهد.
وی ادامه داد: پیش بینی پیک بار مصرف در تابستان 41 هزار مگاوات است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی بر این است تا با کاهش 1200 مگاوات برق مصرف را به 39 هزار و 800 مگاوات برسانیم.
بهزاد خاطر نشان کرد: با ادامه بارندگی‌ها در کشور سعی بر این است تا از مخازن سدهای بزرگ برای تولید برق استفاده شود.

*برنامه پنج ساله برای کاهش مصرف برق

بهزاد گفت: امسال بهترین فرصت برای کاهش مصرف برق که همواره از تولید برق پیشی می‌گیرد است ،بنابراین وزارت نیرو با ارائه یک برنامه به دولت و تصویب آن سعی دارد تا با افزایش راندمان نیروگاه‌ها،بهینه سازی خطوط انتقال و توزیع برق، مصرف برق را در طول 5 سال آینده کاهش و آنرا به استانداردهای جهانی نزدیک کند.
به گفته وی، برای تولید هر کیلووات ساعت برق و انتقال و توزیع آن یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال 86 به ازاء هر متر مکعب سوخت 723/3 کیلو وات ساعت برق تولید شد در حالیکه در سال گذشته به ازاء هر متر مکعب سوخت 874/3 کیلووات ساعت برق تولید شد که رشد 1/4 درصدی را داشت.

* تعیین الگوی مصرف برق در کشور

بهزاد به الگوی مصرف برق در کشور در فصول مختلف اشاره کرد و گفت: مصرف برق خانگی در دنیا 900 کیلووات ساعت است در حالیکه در ایران در حال حاضر مصرف برق از 2900 کیلووات ساعت به 2600 کیلووات ساعت رسیده است.
وی افزود: اگر چه کاهش مصرف برق خانگی خوشحال کننده است اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد، بنابراین الگوی مصرف برق در تهران و شهرهای عادی با مصارف عادی در ماه 200 کیلووات ساعت در فصل معمولی و در فصل گرم 300 کیلووات ساعت است.
وی ادامه داد: در نقاط گرمسیری مصرف برق خانگی باید 1500 کیلووات ساعت در فصل گرم و در فصل سرد 200 کیلو وات ساعت است.
بهزاد تاکید کرد: این میزان الگوی مصرف به نظر می‌رسد که نسبتا مناسب باشد اما بحثی که مطرح است این است که مشترکان بیش از این مصرف می‌کنند بنابراین در حال بررسی این هستیم که ببینیم مثلا عدد 200 کیلووات ساعت را به چه میزان برسانیم.

*برخورد با مشترکان پرمصرف با نرخ تعرفه سبز

بهزاد از برخورد با مشترکان پرمصرف برق با نرخ تعرفه سبز خبر داد و گفت: مشترکان پرمصرف باید امسال به نکات صرفه‌جویی در مصرف برق توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که امسال چنانچه مشترکی بیش از الگوی مصرف برق (در بالا اشاره شده است) برق مصرف کند تعرفه برق آنها متناسب با تعرفه‌ خرید انرژی از نیروگاه‌های بادی خواهد بود.
به گفته وی، نرخ تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های بادی و تجدید پذیر در زمان پیک هر کیلووات ساعت 130 تومان و در حالت عادی 90 تومان است.

* کاهش 5/12 درصدی مصرف برق ساختمانهای دولتی

وی در خصوص صرفه‌جویی مصرف برق توسط ادارات دولتی گفت: دولت صرفه‌جویی مصرف برق را از خود آغاز کرده است چرا که مصرف برق ساختمانهای دولتی با قیمت تمام شده محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: در 3 هزار ساختمان دولتی در کشور کنترل مصرف برق صورت گرفته است که 5/12 درصد موفق به کاهش مصرف برق شده‌اند.

*نزدیک صادرات و واردات برق

مدیر عامل شرکت توانیر در خصوص صادرات و واردات برق گفت: ایران با تمام کشورهای همسایه تبادل انرژی برق دارد و تنها به کشور عراق و افغانستان برق صادر می‌کند.
وی ادامه داد: در مجموع در فصل تابستان ایران برق وارد و در فصل زمستان برق صادر می‌کند و آنچه که مشخص است این است که میزان واردات و صادرات برق به یکدیگر نزدیک است.

*کاهش رشد مصرف برق در ایران

بهزاد به کاهش رشد مصرف برق در ایران اشاره کرد و گفت: رشد مصرف برق در سال 86 نسبت به سال 87 حدود 3/5 درصد بوده است که نسبت به سال‌های قبل افت مناسبی داشته است.
وی ادامه داد: رشد مصرف برق در سالهای گذشته همواره 8 درصد بوده است در حالیکه رشد مصرف برق در دنیا 4/3 درصد در سال 2006 بوده است.
مدیر عامل شرکت توانیر افزود: امیدواریم حال که رشد مصرف برق به زیر 6 درصد رسیده است این عدد را به 4 درصد هم برسانیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  50