افزایش تولید نفت به ۵.۳ میلیون بشکه / ارتقای جایگاه ایران در اوپک

ایبنا – وزیر نفت از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت خام به 5 میلیون و 300 هزار بشکه تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و اعلام کرد میزان تولید گاز کشور از میادین نیز به یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

غلامحسین نوذری در گفتگو با مهر در تشریح برخی از محورهای پیش بینی شده برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم توسعه ای کشور، گفت: در بخش افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت خام، میزان تولید از حدود 4 میلیون و 335 هزار بشکه فعلی به 5 میلیون و 300 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به آغاز برنامه های توسعه ای میادین نفتی کشور، تصریح کرد: این میزان افزایش تولید درحالی شکل خواهد گرفت که هم اکنون نرخ افت تولید نفت کشور سالانه بین 300 تا 350 هزار بشکه در روز است.

افزایش تولید گاز به 1.1 میلیارد متر مکعب

وزیر نفت در ادامه با یادآوری این موضوع که همچنین میزان تولید گاز غنی کشور تا پایان سال 1393 به حدود 600 تا 650 میلیون متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: از سوی دیگر، در پایان برنامه پنجم توسعه پیش بینی می کنیم میزان تولید گاز طبیعی ایران به حدود یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین منابع مستقل گازی جهان، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت توسعه ای اکثر فازهای پارس جنوبی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی تعیین تکلیف شده است.

نوذری یادآور شد: هم اکنون ساخت 7 فاز پارس جنوبی (فازهای 15 تا 18 و12) در حال اجرا است، قرارداد 4 فاز(20 و 21 و 11) اخیرا امضا شد و با امضای قرارداد فازهای 27 و 28، در واقع عملیات اجرایی 13 فاز پارس جنوبی در عسلویه انجام می شود.

ظرفیت سازی برای جذب سالانه 25 میلیارد دلار سرمایه

این مقام مسئول در دولت با اشاره به پیش بینی سرمایه 500 میلیارد دلاری در بخش بالا دستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی تا افق چشم انداز، بیان کرد: هم اکنون به صورت سالانه ظرفیتی معادل 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش ها ایجاد شده است.

نوذری با اشاره به اینکه در برنامه پنج توسعه پیش بینی می شود حدود 70 میلیارد دلار در بخشهای بالادستی نفت و گاز سرمایه گذاری شود، یادآور شد: این در حالی است که در ظرف مدت 4 سال گذشته حدود 66 میلیارد و 900 میلیون دلار در صنعت نفت با وجود فشارهای خارجی و تحریم سرمایه گذاری شده است.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: این میزان سرمایه گذاری صورت گرفته جدا از قراردادها و تفاهم نامه هایی است که در این مدت با طرف های داخلی و خارجی امضا شده است.

افزایش سهم تولید در اوپک به نزدیک 13 درصد

به گزارش مهر، وی یکی از مهم ترین دستاوردهای صنعت نفت کشور را در طی چهار سال نخست برنامه چهارم توسعه ارتقای سهم ایران از تولید نفت کشورهای عضو اوپک اعلام کرد و گفت: سهم ایران از تولید کشورهای عضو اوپک از سال های 84 تا 87 به ترتیب برابر 3/12 ، 12 ، 5/12 و 53/12 درصد بوده است.

نوذری تاکید کرد: این سهم در مقایسه با برنامه های تعیین شده در برنامه چهارم توسعه در سال های مورد اشاره به ترتیب معادل 91/1، 91/1، 92/3 و 5/92 درصد تحقق را نشان می دهد.

وزیر نفت در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های محوری وزارت نفت در طی برنامه پنج توسعه ادامه برنامه های موجود برای ارتقای جایگاه ایران در بین کشورهای عضو اوپک خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  7