توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی با چینی ها همکاری کند

ایبنا – رئیس شرکت توتال فرانسه در حالی از توقف مذاکرات با تهران درباره قرارداد چندین میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داد که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از فرانسه خواست که با چینی ها در پایین دستی فاز 11 همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیف الله جشن ساز در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با توتال فرانسه در فاز 11 میدان پارس جنوبی، گفت:  در حال حاضر قرارداد بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی با شرکت چینی به امضا رسیده است.

وی افزود: در صورتی که توتال فرانسه تمایل داشته باشد می تواند در بخش پایین دستی با شرکت چینی همکاری داشته باشد.
به گفته معاون وزیر نفت همکاری توتال وCNPC  چین در بخش پایین دستی فاز 11 پارس جنوبی بلامانع است.

جشن ساز پیشتر نیز با بیان اینکه از سال 2000 میلادی تاکنون مذاکراتی با توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی و اجرای پارس ال ان جی انجام شده است، گفته بود: توتال می تواند در صورت تمایل به مذاکرات بخش پایین دستی فاز11 پارس جنوبی برای تولید ال ان جی بپیوندد.

به گفته وی طرفین در سال 2004 میلادی تفاهم نامه مشارکت سرمایه ای امضا کردند اما تاکنون به نتیجه قطعی در این خصوص نرسیده اند.

رئیس توتال: مذاکرات گازی با ایران پیشرفت نداشته اسیت

به گزارش مهر به نقل از رویترز، کریستوف دی مارگری رئیس توتال امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با مقامات شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه بن بست مذاکرات ما با ایران هنوز شکسته نشده و این مذاکرات هنوز مجددا از سر گرفته نشده است، گفته: متاسفانه مذاکرات ما با ایران هیچ پیشرفت محسوسی نداشته است.

وی افزود: ایران کشور مهمی برای شرکت توتال به شمار می رود ولی در شرایط کنونی شاهد برخوردهای سیاسی افراد در ایران با یکدیگر هستیم.

قرارداد 5 میلیارد دلاریCNPC  چین در فاز 11 پارس جنوبی

به گزارش مهر، خرداد ماه امسال قرارداد توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار با شرکتCNPC  امضا شده است.

بر اساس این تفاهم صورت گرفته، مدت زمان اجرای این قرارداد 52 ماهه است که زمان شروع برنامه های توسعه ای شرکت چینی در فاز 11 پارس جنوبی باید از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام شود.

بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، مسئولان شرکت ملی نفت ایران با شرکت وCNPC  چین به توافق رسیده اند که در صورت اظهار تمایل شرکتهای توتال فرانسه و پتروناس مالزی، این 2 شرکت نیز بتوانند سهمی از توسعه این فاز پارس جنوبی را در اینده در اختیار داشته باشند.

هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  40