حدس و گمان‌ها درباره ترکیب کابینه دهم

ایبنا – هر چند روحیات محمود احمدی‌نژاد و عملکرد کابینه او در چهار سال گذشته، نشان داده که حدس زدن درباره نیت واقعی رئیس کابینه نهم و این بار کابینه دهم، بسیار سخت است، قرائن و شواهد به دست آمده از پشت پرده انتخاب کابینه جدید، از قطعی بودن برخی تغییرات خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

هر چند خبر ادغام چند وزارتخانه مورد توافق دولت و مجلس قرار گرفته است، اما تا پیش از گذراندن مراحل قانونی و تصویب مجلس و مقدمات اجرایی شدن این ادغام، یکی از قطعی‌ترین احتمالات درباره کابینه آینده، کناره‌گیری و خروج حدود دوازده نفر از اعضای هیأت دولت نهم در این دوره است.

علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی، داودی، معاون اول رئیس‌جمهور و حاج علی اکبری، رئیس سازمان ملی جوانان از جمله معاونانی هستند که تا اندازه بسیاری به فعالیت آنان در کابینه احمدی نژاد پایان داده خواهد شد.

بنا بر این گزارش، همچنین به احتمال فراوان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که سابقه کار قضایی چشمگیری در کارنامه خود دارد، از وزارت اطلاعات کنار رفته و در حالی که منابع خبری، از قطعی شدن انتصاب روح‌الله حسینیان برای تصدی این وزارتخانه خبر می‌دهند، حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و نیز حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم از کسانی هستند که استعلامات مربوطه درباره گذشته کاری آنها دریافت شده و روی میز بررسی احمدی‌نژاد قرار گرفته‌ است.

از طرفی، هر چند صادق محصولی از خود کارنامه قابل قبولی برای احمدی‌نژاد به یادگار گذاشته، زمزمه‌های معرفی محمد رضا رحیمی، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور از یک جناح نزدیک به رئیس‌جمهور و نیز تمایل احمدی‌نژاد به کامران دانشجو، قائم مقام محصولی در وزارت کشور، احتمالا صندلی وزارت کشور را از اختیار محصولی بیرون کند و از سوی دیگر، به ویژه با توجه به حساسیت مجلس به رحیمی، موفقیت معاون پارلمانی کنونی رئیس‌جمهور در صورت معرفی به مجلس نیز ضعیف به نظر می‌رسد.

شنیده‌های دیگر نیز دو روحانی غیر همسو، یعنی موسی پور، معاون پارلمانی وزیر کشور و مصلحی، رئیس سازمان اوقاف را از دیگر گزینه‌های پیش روی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت کشور عنوان می‌کنند.

از سوی دیگر، سرنوشت جنجالی علی کردان و برخورد تند مجلس و اصولگرایان با وی، هرچند احمدی‌نژاد را از اندیشه معرفی وزیر کشور برکنار شده خود منصرف کرده است، ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور که پیشتر در اختیار داود احمدی‌نژاد بود، از جمله گزینه‌های احتمالی است که برای آینده سیاسی کردان در نظر گرفته شده است؛ ضمن آنکه شنیده‌های دیگری نیز از ابراز تمایل و تلاش وی برای بازگشتن به وزارت نفت حکایت می‌کند.

گفتنی است، بر خلاف بسیاری از اعضای کنونی کابینه که به تیغ جابجایی گرفتار شده و یا برکنار می‌شوند، اسفندیار رحیم مشائی، معاون جنجالی احمدی‌نژاد، کسی است که احتمالا در کابینه دهم با ارتقای سمت همراه شده و یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی معاون اولی احمدی‌نژاد به شمار می‌شود؛ هر چند زمزمه‌هایی برای معرفی او به عنوان وزیر نیز شنیده می‌شود، اما سردی مجلسیان نسبت به وزارت مشائی، این گزینه را برای همیشه مرتفع کرده است.

 منبع:تابناک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  8