چین و آمریکا همه کاره های قرن بیست ‌و یکم

ایبنا – اوباما اعلام کرده‌است که روابط آمریکا و چین قرن بیست‌و یکم را شکل خواهد داد و هیچ یک از دوملت نباید نگران رقابت‌ها و هماهنگی‌ها باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سایت اقتصادی بلومبرگ،‌ اوباما در افتتاحیه نشست دو روزه همکاری‌های استراتژیک و اقتصادی بین دوکشور که در واشنگتن برگزار شده‌است،‌ گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از عهده چالش‌های قرن بیست و یکم برآید با اینکه در انزوا بتواند منافع خود را تامین کند.

وی افزود: برخی از مردم چین تصور می‌کنند که آمریکا قصد دارد با این کار مانع از جاه‌طلبی‌های چین شود، و برخی در آمریکا بر این تصورند که باید از قدرتمند‌تر شدن چین ترسید. اما دیدگاه متفاوتی نسبت به این مساله دارم.

بر اساس این گزارش، با توجه به میزان بی‌سابقه بدهی‌های دولت به خزانه‌داری آمریکا، این کشور تمایل زیادی به حفظ رابطه با چین، که بزرگترین سرمایه‌گذار در آنجاست، دارند. همچنین آمریکا از چین می‌خواهد که اصلاحات و پیشرفت در نظام مالی را ادامه دهد، و با افزایش نیاز داخلی، وابستگی به صادرات را کاهش دهد.

اوباما همچنان گفت:‌ روابط آمریکا و چین، قرن بیست‌و یکم را شکل خواهد داد. و آن را تبدیل به بزرگترین رابطه دوجانبه در دنیا می‌کند.

دستورکار

این گفتگوها به میزبانی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا انجام می‌شود. اوباما اعلام کرد برنامه‌کاری شامل تقویت سیستم مالی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، تحصیلات و خدمات درمانی است. علاوه بر این، همکاری این دو کشور در زمینه تغییرات اقلیمی، تجارت و مواجهه با مساله هسته‌ای کره شمالی و ایران است.

چین در این گفتگوها با هیاتی بلند‌پایه به سرپرستی دای بین‌گو عضو شورای حکومتی و وانگ کیشان معاون نخست‌وزیر شرکت کرده‌اند.

هو جنتائو رئیس‌جمهور چین، در پیامی کتبی از پکن گفت که آمریکا و چین بار مسئولیت سنگینی در قبال مسائل مهمی مربوط به صلح و رشد اقتصادی را بردوش می‌کشند.

وی از هر دو طرف درخواست کرد که روند گفتگوها به صورت همسان و صادقانه باشد تا به یک نتیجه برد-برد منتهی شود.

از زمانی که بحران مالی دنیا از اواخر سال گذشته از آمریکا نشات گرفت و ناکارآمدی بسته محرک اقتصادی 787 میلیارد دلاری دولت اوباما که در فوریه تصویب شد، مقامات چینی در مورد دورنمای اوضاع اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری‌هایشان در آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

اقتصاد جهانی

اوباما گفت روشن است که تصمیم‌گیری‌های داخلی اتخاذ شده توسط ما، بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار است تنها بر نیویورک و سیاتل بلکه گریبان شانگهای و شن‌زن را هم به همین اندازه می‌گیرد.

آمار وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که چین همچنان اقدام به افزودن به ذخیره دلاری و اوراق بهادار خود از آمریکا می کند. میزان آن به 802 میلیارد دلار یعنی دو برابر نسبت به ابتدای سال 2007، رسیده است.

ارزش پول چین ـ ‌یوآن‌ـ نیز در دستور کار قرار دارد. آمریکا منتقد سیاست پولی چین در کنترل ارزش آن است و از چین خواهد تا اجازه دهد ارزش آن شناور باشد، تا به میزان واقعی‌اش برسد.

بنا به گفته یکی از مقامات دولت اوباما ، گیتنر همچنین در نظر دارد با مقامات چینی در مورد نگرانی آمریکا در رابطه با مقاومت چین در مقابل سرمایه‌گذاری خارجی صحبت کند. آمریکا به چین خواهد گفت که بازگشت این کشور از بحران اقتصادی اجازه نخواهد داد سلامت اقتصادی مشتریانشان بیش‌از این به خطر بیفتد. آمریکا از چین خواهد خواست که جهت رسیدن به رشد اقتصادی بیشتر به هزینه داخلی اتکا کند و کمتر به فکر صادرات باشد.

همکاری‌ هسته‌ای

اوباما از چین خواست کمک کند تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد و همکاری‌های خود را در ناکام گذاشتن کره شمالی ادامه دهد.

وی ضمن توصیه به دو کشور نسبت به خلا سلاح هسته‌ای، مقابله با دستیابی کشورهای دیگر به آنها و مجاز دانستن کشورها به دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دعوت به تقویت اجرای مفاد معاهده منع گسترش هسته ای (NPT) کرد و اعلام کرد:‌ موازنه وحشت نمی تواند پایدار بماند.

وی در پایان افزود قصد دارد در ماه نوامبر که برای شرکت در مجمع همکاری‌ اقتصادی اقیانوس آرام در سنگاپور شرکت خواهد کرد از چین دیدن کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −    =  26