مراسم تنفیذ برگزار شد

ایبنا – مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در این مراسم ابتدا وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ارائه داد، سپس رئیس دفتر رهبر انقلاب حکم تنفیذ را قرائت کرد.

بنابر این گزارش، در این مراسم دکتر محمود احمدی نژاد پیش از سخنان رهبری به ارائه صحبت هایی پرداخت.

سپس رهبر انقلاب شروع به سخنرانی نمودند. ایشان در فراز مهمی از سخنان خود با اشاره به این نکته که الان گروه‌های سیاسی در موضع نسبت به دولت سه دسته اند، فرمودند: گروهی از مخالفان دولتند، گروهی از موافقین و گروهی هم از منتقدین، که دولت باید از منتقدین استقبال کند و آنها را به حساب بیاورد.

ایشان همچنین فرمودند: دولت باید به کسانی که در حوادث اخیر آسیب ‌دیده‌اند، رسیدگی کرده و مشکلات آنها را برطرف
نماید.

آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه اسلامیت و جمهوریت در نظام اسلامی دو عنصر جدا نیستند و جمهوریت آن در دل اسلامیت قرار دارد، افزودند: انتخابات اخیر نشان دهنده قدرت نظام در به صحنه کشاندن توده مردم بود.

گفتنی است در این مراسم رؤسای سه قوه، نمایندگان مجلس، اعضای مجلس خبرگان، اعضای هیأت دولت و برخی دیگر از سران لشکری و کشوری حضور داشتند، با این حال، جای آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری سابق، میرحسین موسوی و مهدی کروبی رقبای احمدی نژاد در انتخابات اخیر و شماری از فعالان و شخصیتهای برجسته سیاسی و اجتماعی در این مراسم خالی بود.

شایان ذکر است که پس از احراز اکثریت نسبی آراء مردم شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری توسط یک نامزد، مطابق اصل 110 قانون اساسی، حکم ریاست جمهوری او باید از سوی رهبر انقلاب اسلامی تنفیذ و تایید شود.

پس از مراسم تنفیذ نیز، رئیس جمهور باید مطابق اصل 121 قانون اساسی با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف و سوگند خود را به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی به جای آورد. این مراسم روز چهارشنبه یعنی 14 مرداد برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که در حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می شود سوگند یاد می کند و سوگندنامه را امضا می نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  3  =