برنج اماراتی هم وارد بازار ایران شد

ایبنا – در حالی که این روزها برخی نمایندگان مجلس به دنبال اجرای بند 40 قانون بودجه سال 88 و افزایش تعرفه واردات برنج به 90 درصد هستند و صداو سیما هم تبلیغات برنج‌های خارجی را متوقف کرده اما نه تنها میزان واردات برنج در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه 311 درصد افزایش ارزشی داشته است بلکه از این به بعد باید شاهد برنج‌های اماراتی هم در بازار کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این روزها با بیشترشدن برنج‌های دانه بلند و خوش‌پخت پاکستانی و هندی بر سر سفره‌های حتی مناطق شمالی کشور، شالیکاران برنج کشور باید دیگر به دنبال جای جدیدی برای انبارهای برنج‌های سال گذشته خود باشند تا بتوانند برنج‌های تازه امسال را نیز انبار کنند.

در این شرایط از سویی صداوسیما که سهم بسزایی در ترویج مصرف برنج‌های خارجی در کشور داشته مدتی است برای جبران بخشی از خسارت این اقدام خود، دست از تبلیغ برنج‌های خارجی برداشته و بعد از ارسال نامه نمایندگان شمال کشور به رییس صدا و سیما، تبلیغات برنج خارجی در این رسانه از ششم شهریور ماه قطع شده است.

علاوه بر این از دیگر سو نمایندگان مجلس بحث اجرای بند 40 قانون بودجه سال 88 را مطرح کرده‌اند که طبق این بند تعرفه واردات برنج 90 درصد قیمت محصول تعیین شده است.

از جمله این نمایندگان، علی اصغر یوسف‌نژادـ عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ـ و لاهوتی ـ نماینده لنگرود در مجلس ـ بوده‌اند که اجرای این موضوع را خواستار شده‌اند. لاهوتی در این مورد به ایسنا می‌گوید: «طبق قوانین باید تعرفه برنج معادل تعرفه خودرو به میزان 90 درصد باشد. سال گذشته تعرفه واردات برنج صفر و امسال به 25 درصد رسیده که باز هم باید در این خصوص اقدامات لازم برای رعایت کامل قوانین کشور صورت بگیرد.»

استاندار گیلان نیز در واکنش به این موضوع مدتی قبل بیان کرده بود:« بیشتر برنج خارجی زمانی به کشور وارد شد که تعرفه واردات صفر بود که دو ماه پیش با پیگیری‌های انجام شده به 25 درصد افزایش یافت.» و در این شرایط دولت نیز جز همین افزایش تعرفه به 25 درصد نه 90 درصدی که در قانون بودجه سال 88 ذکر شده اقدام خاصی انجام نداده است.

واردکنندگان برنج نیز که شاید در این میان سود بیشتری حاصل کرده‌اند، پس از ورود برنج‌های پاکستانی و هندی این بار روی به برنج‌های اماراتی آورده‌اند. به گونه‌ای که براساس اعلام گمرک در پنج ماهه نخست امسال، 45 درصد برنج‌های وارداتی کشور از امارات بوده است. میزان این برنج‌های وارداتی اماراتی نیز 300 هزار و 534 تن به ارزش 259 میلیارد و 711 میلیون و 950 دلار است.

* افزایش 311 درصدی واردات برنج در پنج ماهه اول امسال

در این شرایط که همه به دنبال این هستند که به نوعی به شالیکاران برای حفظ کار و زندگی‌شان کمک کنند در آمارهای گمرک کشور افزایش واردات برنج‌ به کشور مشاهده می‌شود.

بر این اساس در پنج ماهه نخست امسال 654 هزار تن برنج به ارزش 542 میلیون دلار وارد کشور شده که 2.74 درصد از ارزش کل واردات را شامل می‌شود. این میزان در سال گذشته 434 هزار تن به ارزش 174 میلیون دلار بود که 0.73 درصد از ارزش کل واردات را شامل می‌شد.

بدین ترتیب طبق این اعلام گمرک کشور، در این مدت میزان واردات برنج به کشور از نظر وزن 54.26 درصد و از نظر ارزش 311.31 درصد افزایش داشته است.

در چهار ماهه اول امسال نیز 531 هزار و 200 تن برنج به ارزش 442 میلیون و 400 هزار دلار وارد کشور شده بود که نسبت به همین مدت مشابه در سال87، 67.1 درصد از نظر وزن و 259 درصد از نظر ارزش افزایش داشت.

* برنج اماراتی هم به بازار ایران وارد شد

بر این اساس سه کشور عمده مبدا واردات برنج به ایران در پنج ماهه نخست سال جاری نیز کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان و هند بوده‌اند که به ترتیب امارات با 45 درصد، پاکستان با 30 درصد و هند با 23 درصد از کل وزن واردات برنج به ایران سهم داشته‌اند. این آمار به منزله آن است که از این پس، علاوه بر حضور برنج‌های پاکستانی و هندی باید شاهد حضور برنج‌های اماراتی هم در بازار کشور بود!

حال معلوم نیست که این برنج‌های اماراتی آیا تولید شده این کشور کویری هستند یا اینکه بازهم جزو اقلام صادرات مجدد این کشور محسوب می‌شوند.

*افزایش قیمت‌های برنج‌های خارجی در مقابل کاهش قیمت برنج‌های داخلی

قیمت برنج‌های ایرانی و خارجی نیز در مقایسه با یکدیگر نشان می‌دهد که یکی روند نزولی و دیگری روند صعودی را در پیش گرفته است. هرچند این موضوع را معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی قبول ندارد و معتقد است قیمت‌های برنج یا باهم بالا می‌روند و یا با هم پایین می‌آیند، اما هم شواهد و هم مراجعه به نامه نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس به رییس صداوسیما، نشان از روند نزولی قیمت‌ برنج‌های داخلی کشور و چه بسا کاهش به کمتر از نصف قیمت گذشته در حالی دارد که قیمت برنج‌های خارجی روند صعودی در پیش گرفته‌اند.

علاوه بر این، آمار بانک مرکزی در مورد قیمت‌های مواد غذایی در هفته دوم ماه رمضان نیز گویای این است که هرچند بهای برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه یک بین 0.2 تا 0.6 درصد در هفته دوم ماه رمضان افزایش یافته اما در این مدت، قیمت برنج داخله درجه دو، ثابت بوده است.

در حالی که قیمت متوسط هر کیلو برنج وارداتی را در تیرماه امسال گمرک 80 سنت معادل 800 تومان اعلام کرده بود اما در بازارهای مختلف کشور این برنج‌های خارجی از دو تا دو هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

در یکی از شهرهای استان مازندران این برنج‌های پاکستانی از کیلویی هزار و 700 تا هزار و 800 تومان به دو هزار و 300 تومان و در یکی از شهرهای استان گیلان نیز این برنج‌های خارجی از دو به دو هزار و 200 تا دو هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که قیمت برنج طارم در همان شهر استان مازندران از کیلویی سه به دو هزار و 600 تا دو هزار و 800 تومان و برنج صدری(درجه دو) در همان شهر استان گیلان از کیلویی هزار و 800 تا دو هزار تومان به کیلویی هزار و 700 تومان کاهش یافته است.

طبق مشاهدات در استان مازندران برنج دودی صدری نیز کیلویی سه هزار تومان و برنج هاشمی کیلویی از هزار و 800 تومان تا دو هزار و در استان گیلان هم برنج صدری(درجه یک) دو هزار و 700 تا سه هزار تومان به فروش می‌رسد.

* مقایسه میزان نیاز با میزان واردات برنج

به گفته معاون هماهنگی و امور مجلس وزیر بازرگانی «نیاز سرانه برنج کشور 41 کیلوگرم برای نفر و در مجموع سه میلیون تن در سال است که در بهترین شرایط آب و هوایی ایران قادر به تولید دو میلیون و 100هزار تن برنج است.» این یعنی از دید این مسئول وزارت بازرگانی نیاز به واردات برنج سالانه 900 هزار تن است.

بر اساس گفته‌های نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز «میزان سرانه برنج 36 کیلو برای هر نفر و مجموعاً به دو میلیون و 800 هزار تن برنج نیاز است و در حال حاضر در کشور دو میلیون و 200 هزار تن برنج تولید می‌شود.» این سخن هم یعنی نیاز به 600 هزار تن واردات برنج در سال.

استاندار گیلان نیز آمارهای نزدیک به این دو آمار دارد. طبق آمارهای او «برنج تولیدی کشور دو میلیون و 200 هزار تن است و نیاز مصرف سرانه سه میلیون تن» و این هم یعنی نیاز به 800 هزار تن واردات برنج در سال.

به هرحال اگر میزان نیاز مصرف برنج کشور را با توجه به آمارهای این مسئولان حدود همان سه میلیون تن در نظر بگیریم، می‌توانیم برای تولید این محصول در کشور به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج ایران نیز اشاره‌ کنیم. بر اساس آمارهای وزارت جهادکشاورزی و انجمن برنج ایران، تولید برنج در کشور سالانه حدود دو میلیون و 300 هزار تن است.

در مورد میزان واردات نیز اگر آمارهای گمرک را ملاک قرار دهیم، در سال 87، یک میلیون و 383 هزار تن برنج به ارزش 790 میلیون دلار وارد کشور شده که این رقم در سال 86 یک‌میلیون و 66 هزار تن بود.

این آمارها نیز بیان‌گر این هستند که در حالی که میزان نیاز واردات برنج در کشور حداقل 600 و حداکثر900 هزار تن است اما در سال گذشته تقریبا بیش از دو برابر نیاز حداقلی به مصرف برنج‌های وارداتی، برنج وارد شده است! امسال نیز تنها در مدت پنج ماه به اندازه نیاز حداقلی کشور برنج وارد شده است.

در انتهای باید گفت شاید یکی از دلایل مهمی که همه از این وضعیت ناراضی هستند ناآگاهی از میزان دقیق تولید و مصرف برنج در کشور است وجود اختلاف آماری حدود 300 هزار تن موضوعی است که هر کس می‌تواند از زاویه نگاه خود به آن بنگرد و تحلیل‌های متفاوتی ارائه کند. در این بین شالیکاران می‌مانند و غصه‌ای که همواره در دل دارند…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2