ارائه اصلاحیه بودجه برای واردات بنزین

میرکاظمی اعلام کرد:

ایبنا – وزیر نفت از ارائه اصلاحیه بودجه برای واردات بنزین در صورت عدم تصویب طرح هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت واقعی بنزین در کشور بین 800 تا یکهزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید مسعود میر کاظمی در جمع خبرنگاران در رابطه با واردات بنزین در نیمه نخست سالجاری، گفت: یکی از ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته افزایش قیمت بنزین بوده و افزایش قیمت این فرآورده نفتی جهش در میزان تورم را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون اثر بخشی قیمت بنزین در بازار بین 300 تا 350 تومان است در حالی ‌که قیمت واقعی آن با هزینه حمل و سایر هزینه‌ها 800 تا 1000 تومان نیز برآورد شده است.

این مقام مسئول درباره وضعیت واردات غیر قانونی بنزین در نیمه نخست سال و راهکار حل این مشکل بیان کرد: موضوع تعیین قیمت بنزین و میزان سهمیه‌ها به ‌گونه‌ای که این مشکل را حل کند در دولت مطرح است و باید بپذیریم که افزایش قیمت و کاهش سهمیه‌ها اثر تورمی به همراه دارد و این در حالی است که هنوز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی نشده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در صورت اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها درصورت جهش تورمی پنج دهک (بنابر نظر نمایندگان مجلس) تا هفت دهک (بنابر نظر دولت) حمایت خواهند شد، تصریح کرد: به‌ طوری که میزان حمایت از افزایش هزینه‌ها بیشتر خواهد بود درحالی که اگر قیمت بنزین یک باره افزایش یابد و حمایت نباشد، مشکلات اجتماعی به همراه خواهد داشت.

به گفته میر کاظمی به این ترتیب یا باید طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود یا برای تامین بودجه واردات بنزین، اصلاحیه برای بودجه سال 1388 ارائه شود.

وی با اشاره به محدودیت سطح مخازن ذخیره‌سازی در کشور درباره برنامه ذخیره‌سازی زمستانی گازوییل خاطرنشان کرد: باید مخازن ذخیره‌سازی افزایش پیدا کنند که به ‌این منظور بخش خصوصی می‌تواند بسیار موثر باشد.

ضرورت تخصیص منابع مالی به طرحهای اولویت دار صنعت نفت

به گزارش مهر، وی در خصوص برنامه های اولویت دار خود در وزارت نفت، توضیح داد: اولین و مهمترین برنامه وی در وزارت نفت بر اهمیت دسترسی به اهداف سند چشم‌انداز است.

وزیر نفت تاکید کرد:  نیاز است برنامه توسعه را منظم کنیم که در این زمینه تخصیص منابع به پروژه‌ها باید در برنامه‌ریزی تلفیقی انجام شود؛ در این صورت وقتی مصوبه‌ای برای تامین منابع مالی وارد کل صنعت نفت شود، به پروژه‌هایی اختصاص پیدا خواهد کرد که بیشترین اثر بخشی را در کوتاه‌ترین مدت دارند.

میر کاظمی همچنین بر اهمیت ارتقای دانش و فن‌آوری‌ها تبیین کرد: تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و مشارکت بخش خصوصی به ‌ویژه بخش داخلی در صنعت ضروری است.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: حوزه‌ها و دستگاه‌های دیگر همچون دانشگاه‌ها، صنایع دیگر، حوزه‌های پولی و مالی، وزارت امور خارجه در بخش توسعه دیپلماسی نفت ماموریت بیشتری نسبت به صنعت نفت پیدا کنند.

نگاه بسته بودن صنعت نفت باید تغییر کند

وی همچنین در مورد مبارزه با مافیای نفتی در صنعت نفت، اظهار کرد: شفاف‌سازی های اشاره شده از سوی رئیس جمهور به معنای این است که سیستمی باشد تا هر گونه عملیات تولید، عملیات مالی و قراردادهایی که امضا می‌شود را مانیتور و آشکار کند.

وزیر نفت بیان کرد: در این صورت قطعا ذهنیت‌هایی که در بیرون مجموعه نفت است، از بین می‌رود؛ پیش‌از این نیز خیلی‌ها به من می‌گفتند که وقتی به نفت می‌روید، باید مواظب باشید ولی فکر می‌کنم باید نگاه بسته بودن به صنعت نفت تغییر کرده و باز شود که در این صورت ذهنیت‌ها مرتفع خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  10