درخواست هاشمی برای رفع موانع چشم انداز

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به اجلاس مرکزی همایش‌های منطقه‌ای سند چشم‌انداز در افق 1404 خواستار تسریع در رسیدن جمهوری اسلامی ایران به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در این پیام که توسط عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس مرکزی همایش‌های منطقه‌ای سند چشم‌انداز قرائت شد تصریح کرد: اگر تا چندی پیش کلمه مرکب چشم‌انداز براساس تعاریف کتاب‌های فرهنگ و لغتنامه‌ها به مساحت مکانی اطلاق می‌شد امروز در فرهنگ اجتماعی ایرانیان به عصاره مجموعه سیاست‌های کلی اطلاغ می‌شود که دورنمای زمانی را برای یک کشور پیشرفته در بر می‌گیرد.

هاشمی در ادامه این پیام تاکید کرد: متاسفانه جوامع مختلف اسلامی با سرمایه‌های ارزشمند برای تبیین آینده‌های روشن با تعمیق اختلافات جزئی و تبدیل آن به تنازعات کلی گرفتار هشدار شدند و در مقابل جوامع غربی با استفاده از چراغ اقتباس و ترجمه از دنیای تاریک قرون وسطایی به دانش، فن و تکنولوژی رسیدند و در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چنان آینده‌نگری و برنامه‌ریزی کردند که محصول طبیعی آن در مضامین تاسف‌برانگیز کشورهای پیشرفته در حال توسعه و عقب‌مانده می‌بینیم که فاصله‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسیر تبیین سند چشم‌انداز 1404 از زمان جنگ تا تبیین این سند عنوان کرد: دومین برنامه پنج‌ساله در سومین سال اجرای خویش بود که دلسوزان نظام با تودیع منطقی کم بودن برنامه‌های میان‌مدت برای ملتی که با سابقه‌ترین فرهنگ و تمدن را داراست طرح تمدن اسلامی یا ایران 1400 را تدوین کردند که از آن تعبیر به حیات طیبه شد.

هاشمی در ادامه این پیام تصریح کرد: تصمیم رهبری معظم انقلاب برای اجرای عمل نشده یک وظیفه مصرح در قانون اساسی یعنی تدوین سیاست‌های کلی نظام آن هم پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام بارقه امیدی برای گذشتن از محدوده‌های تنگ و قدم نهادن در فضای تقریبا باز تصمیم‌گیری در جامعه پیدا شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این پیام به نقش دولت‌ها برای اجرای سند چشم‌انداز اشاره کرد و تصریح کرد: اگرچه دولت‌ها به عادت معلوف اقدام به تدوین و اجرای برنامه‌ها کردند که تا حدودی براساس سیاست‌های کلی بود اما آن فضا برای کشوری که براساس منابع سرشار طبیعی و انسانی می‌بایست مقام اول رتبه علمی را در میان کشورهای منطقه داشته باشد کم بود.

وی همچنین در ادامه این پیام خاطرنشان کرد: رهبری با درک هوشمندانه این ضرورت تدوین چشم‌انداز 20 ساله را به عنوان بزرگراه رسیدن ایران اسلامی به تمدن و فرهنگ درخور ایرانیان ترسیم کردند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با استفاده از نظرات دانشمندان این موضوع را به تایید و تصویب رهبری رساندند تا با مشخص کردن سیاست‌های فرد و ذیل اصل 44 قانون اساسی که انقلاب اقتصادی از آن انتظار می‌رفت موتور محرکه برای چشم‌انداز 20 ساله تعبیه کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه تدوین آیین‌نامه‌های نظارتی و تعیین شاخص‌ها هنوز در میانه راه است تصریح کرد: اینک این چشم‌انداز به عنوان یک سند ملی و مکمل قانون اساسی در دست ماست که مانند هر پدیده نوظهور اولا برای جامعه حتی برای بعضی از نخبگان غریب است و ثانیا موافقان و مخالفان پروپا قرصی دارد که می‌توانند حرکت آن را کند، متوقف حتی معکوس یا عقب‌گرد کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این پیام خواستار تلاش همگانی در جهت اجرا و رفع موانع اجرایی به عنوان وظیفه شرعی و ملی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز کشور شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2