زیرساخت های صدور کارت اعتباری مهیا نیست

غلامرضایی ضمن اشاره به چالش های پیشروی توسعه کارت اعتباری :

مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان با تاکید بر اینکه زیر ساخت های فقهی وشرعی صدور کارت اعتباری در ایران فراهم نیست ،تاکید کرد،یکی از مکانیزم های توسعه اعتبارات خرد ،صدور کارت اعتباری است.

 ابوالفضل غلامرضایی ،مدیریت امور فناوری واطلاعات بانک سامان،در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک با بیان اینکه کارت اعتباری نیازمند زیر ساخت های شرعی،حقوقی ونگاه متفاوت است ،عنوان کرد:عقودی که گذاشته می شود برای ارایه کارت اعتباری به مشتریان ،در واقع ارایه اعتباری وامی است که یک عقد اسلامی درون آن نهفته که این دقیقا مانند مضاربه ها بوده  و این سول مطرح می شود که چگو نه می خواهیم ان را به لحاظ شرعی پشتیبانی کنیم.


وی با اشاره به چگونگی صدور کارت اعتباری در دنیاگفت: مکانیزمی که در دنیا برای ارایه کارت اعتباری پیاده می شود بیشتر شبیه مکانیزمی است که در ایران برای مضاربه ها صورت می گیرد به طوریکه یک بدهی ایجاد و باید در مقطعی به بانک پرداخت شود.  در صورت عدم پرداخت نیز یک وجه التزام وجریمه ای در نظر گرفته می شود و بدین ترتیب این اعتبار اختصاص می یابد .


وی تاکید کرد : در ایران در شرایط فعلی زیر ساخت های شرعی وفقهی کارت اعتباری هنوز مهیا نیست وبه لحاظ فقهی پشتیبانی نشده است.


غلامرضایی در تشریح این امر افزود: براساس نیازی که وجود دارد کارت اعتباری به مردم ارایه می شود و در واقع یک قدرت خرید به مشتری در لحظه اعطا می شود ویک توافقی نیز صورت می گیرد به طوریکه مشتری پول را از بانک می گیرد وخرید خود را انجام می دهد ودر قبال آن یک میزانی باید به بانک پرداخت شود در حالیکه اگر به کارت خرید اعتباری اینگونه نگاه شود حالت ربوی پیدا می کند زیرا دقیقا مشخص نیست این اعتباری که به مشتری ارایه می شود صرف چه کاری می شود در حالیکه در عقود اسلامی مصارف کاملا مشخص است و معلوم است که دقیقا در چه زمینه ای صورت می گیرد.


وی اشاره کرد :از سوی دیگر برای بانک ها مقرون به صرفه نخواهد بود که اعتبارات را اینگونه ارایه دهندزیرا 600 هزار تومان انگیزه چندانی برای مشتری ایجاد نمی کند .


مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان افزود: کاربرداین نوع کارت خرید اعتباری در ایران عملا برای قشر متوسط به یک ماه زودتر حقوق دریافت کردن تبدیل می شود به طوریکه مشتری یک ماه جلوتر از دریافت حقوقش با مراجعه به فروشگاه و استفاده از کارت خرید اعتباری به طور مثال 550 هزار تومان دریافت و 50هزار تومان نیز به عنوان کارمزد صاحب فروشگاه اختصاص می یابد برای طبقات بالاترجامعه نیز 600 هزار تومان انگیزه ای برای خرید ایجاد نمی کند وبه این علت است که تاکنون استقبال سردی از کارت خرید اعتباری صورت گرفته است .


غلامرضایی معضل دیگرکارت خرید اعتباری در ایران را تامین منابع دانست و اظهار داشت: به طور مثال برای منبعی که 17درصد به مشتری سود می دهد اختصاص 12درصد سود به کارت اعتباری به منزله ضرر و زیان خواهدبود.
وی با اشاره به عدم توجه بانک مرکزی به فضای اجتماعی واقتصادی ایران در صدور کارت خرید اعتباری عنوان کرد: این بی توجهی در سایر مباحث مربوط به حوزه بانکداری الکترونیک نیز صدق می کند.

غلامرضایی تاکید کرد : کارت اعتباری به غیر از زیر ساخت های حقوقی وفقهی نیازمند فرهنگ سازی است .


حل معضل وام های خرد از طریق کارت اعتباری


مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان خاطر نشان ساخت: دنیا بحث وام های خرد را با ارایه کارت اعتباری حل کرده است و لزوما بانک ها فقط این خدمات ارایه نمی دهند بلکه به طور مثال شرکت های حمل و نقل در دنیا برای اینکه مردم بیشتر مسافرت کنند این اعتبارات را درسفر تزریق می کنند بدین ترتیب این نیاز احساس شده، رشد کرده و به لایه های درونی اجتماع نیز رسوخ کرده و تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری به مردم ارایه شده است.
غلامرضایی معتقد است، یکی از معضلات شبکه بانکی این است که نمی دانیم تسهیلات خرد را چگو نه به مشتریان ارایه دهیم و اجازه ندادیم مکانیزم های توسعه اعتبارات خرد رشد کند.
مدیریت فناوری واطلاعات بانک سامان با بیان اینکه بانک ها باید برای کارت اعتباری انگیزه لازم را داشته باشند، افزود:منافع بانک و مشتری باید تامین شود، به طور مثال اگر دردنیا 1یا2  درصد نرخ بهره وجود دارد چگونه می خواهیم با نرخ بهره 15درصد کارت اعتباری 12درصدی ارایه کنیم.
وی معتقد است، باید اجازه رشد به کارت اعتباری داده شود وهر بانکی مطابق با سیاست های داخلی راه آن را پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  27