باجه های بانکداری اسلامی در تمام شعب بانک ملی

خاوری خبر داد

محمودرضا خاوری، با ارائه آمار عملکرد سال جاری بانک ملی، برنامه های چهار سال آینده این بانک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیر عامل بانک ملی با بیان اینکه نظام بانکی علی‌رغم فشارهای بین‌المللی به خوبی از خود دفاع کرده و عملکرد مثبتی از خود نشان داده است، اظهار داشت: انتقاداتی به سیستم وارد است ولی در بعضی موارد موضوعاتی مطرح می‌شود که نظام را از عملکرد مثبت باز می‌دارد.

به گفته وی تحلیل‌هایی درسطح جامعه صورت می‌گیرد که با وقایع منطبق نیست بنابراین سعی می‌شود این مسائل را با ارایه آمار دقیق اصلاح کرد.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، گفت: بانک ملی در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که نیاز به یک تحول اساسی احساس می‌شد.
مدیر عامل بانک ملی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی صورت‌های مالی اولین قدم در این تحول بود، تصریح کرد: طبق برنامه باید قابلیت میزان و ترکیب دارایی‌ها، نقطه بهینه دارایی‌ها و روند کارآیی دارایی‌ها مشخص می شد.
خاوری ضمن بیان اینکه امروز اطلاعات و ترکیب دارایی‌ها به گونه‌ای است که نگرانی در مورد مطالبات معوق وجود ندارد، تصریح کرد: بیش از 22 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق این بانک وصول شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر مشخص شدن ترکیب مطالبات معوق، گفت: باید دید آیا تمام مطالبات در زمره مطالبات سوخت شده تلقی می‌شود یا خیر و پس از انجام این مرحله برنامه‌ریزی‌های اساسی را اجرا کرد.
به گفته وی حدود یک سوم مطالبات معوق در قالب مطالبات مشکوک‌الوصول بود که حدود 40 هزار میلیارد ریال را شامل می شد.
خاوری با بیان اینکه این مطالبات نیز مستند به وثایق محکمی است که قابلیت وصول دارد، تصریح کرد: بعد از شناسایی، پیگیری مطالبات معوق طبقه‌بندی شد.
خاوری با تاکید بر اینکه در درجه اول بررسی در مورد مطالبات معوق که مدت زمان بیشتری را گذرانده بود شروع شد، گفت: در این زمینه کمیته وصول مطالبات معوق در بانک و تمام استان‌ها تشکیل شد و هر یک زیر بخش‌هایی در شعب و شهرستان‌ها تشکیل دادند.


وصول 22 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق


وی افزود: در حال حاضر بیش از 22 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق وصول شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته مدیرعامل بانک ملی، بدهکاران با حسن نیت به بانک مراجعه کرده و قرار است در چارچوب‌ مصوبه دولت با آن‌ها همکاری کنیم.
وی در ادامه در مورد بدهکاران با سوء نیت، گفت: این افراد تعداد قلیلی هستند که با آنها از طریق مراجع قضایی و محدودیت‌های ارایه خدمات بانکی طبق آئین‌نامه وصول مطالبات معوق برخورد کردیم.
مدیر عامل بانک ملی تاکید کرد: در ترکیب مطالبات معوق گروه‌های مربوط مشغول به کار هستند تا به استاندارد بین‌المللی نزدیک شویم.
میل به سپرده‌گذاری در بانک ملی افزایش یافته است
خاوری در ادامه در خصوص نوع سپرده‌های بانک ملی، با بیان این مطلب که میل جامعه به سپرده‌گذاری بلند‌مدت بیشتر شده به دلیل اینکه سپرده‌گذاری مدیریت شده در بانک ریسک کمتری از سایر بخش‌ها دارد، اظهارداشت: بازدهی مناسب برای حفظ ارزش سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم در سپرده‌گذاری بلند‌مدت وجود دارد.
خاوری با تاکید بر اینکه سپرده‌های چهارگانه کوتاه مدت، بلند‌مدت، قرض‌الحسنه و پس‌انداز نسبت به پایان سال و طی 9 ماهه سال جاری بیش از 20 درصد رشد دارند گفت: در آمار نقطه به نقطه نسبت به روز 12 دی ماه سال 87 نیز معادل 36 درصد رشد در سپرده های چهارگانه مشاهده می شود.
وی خاطرنشان کرد: این ارقام بیانگر بالا رفتن میل به سپرده‌گذاری و اعتماد به بانک است.
سپرده‌گذاری 432 هزار میلیارد ریالی تا پایان آبان ماه سال جاری
مدیرعامل بانک ملی گفت: با توجه به ارقام مذکور در پایان آبان کل سپرده‌ها، معادل 431 هزار و 510 میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته وی ترکیب سپرده‌ها میل به سپرده‌گذاری بلند‌ مدت و میل به جامعه و خدمات‌رسانی درست به مردم را نشان می‌دهد.
وی افزود: در سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به راحتی می‌توانیم تسهیلات بدهیم. به خاطر اینکه بیش از 30 درصد سپرده‌‌های بانک ملی در بخش سپرده‌گذاری بلند‌مدت بوده است.
پرداخت 393 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک ملی
مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه خالص تسهیلات این بانک در پایان آبان ماه امسال 392 هزار و 891 میلیارد ریال است، گفت: از این میزان 344 هزار و 999 میلیارد ریال تسهیلات ریالی و معادل 47 هزار و 892 میلیارد ریال تسهیلات ارزی است.
وی افزود: تسهیلات بخش غیردولتی 322 هزار و 967 میلیارد ریال و همچنین تسهیلات دولت و بانک‌ها 22 هزار میلیارد ریال است.
خاوری گفت: 20/82 درصد از تسهیلات به بخش خصوصی پرداخت شده در حالی که 61/5 درصد دولتی و 19/12 درصد تسهیلات ارزی است.


گسترش بانک کارگشایی در سراسر کشور


وی در ادامه به گسترش بانک کارگشایی و در دستور کار بودن این طرح در بانک ملی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر مشغول اصلاح دستور کار تسهیلات بانک کارگشایی هستیم تا نیازهای اقتصاد خانواده در آنجا متمرکز شود.
خاوری با اشاره به اینکه هزینه تسهیلات بانک کارگشایی زیر 10 درصد است، بیان داشت: در هر شهری که فرمانداری دارد باید حداقل یک شعبه بانک کارگشایی ایجاد شود.
وی از آموزش نیروهای لازم برای بانک کارگشایی خبر داد و گفت: با عملی شدن این طرح بانک کارگشایی ظرف یک روز در شهرستان‌ها تسهیلات پرداخت می نمایند و طبق برنامه‌ریزی
قرار است تا پایان سال شعب بانک کارگشایی 2 برابر شود و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال 89 تمام شهرها به این بانک مجهز شوند و سقف تسهیلات معادل تسهیلات قرض‌الحسنه یعنی یک میلیون تومان است.
برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه مدت بانک ملی
وی با اشاره به عملکرد برنامه‌های کوتاه و بلند‌مدت بانکی ملی گفت: این برنامه‌ریزی‌ها متناسب با ماهیت، هویت، شناخت و توان کارکنان و همچنین فرصت‌های موجود جامعه از طرف دیگر صورت گرفته است.
مدیرعامل بانک ملی به برنامه فوری برای سال جاری این بانک اشاره و تصریح کرد: در ابتدای ورودم به مدیریت بانک ملی ظرف کمتر از 2 ماه این برنامه تهیه و در عین حال برنامه‌ریزی 4 سال آینده انجام شد که به صورت شخصی این مسئولیت را بر عهده گرفته و با بررسی و تحقیق این برنامه‌ تنظیم شده است.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در ادامه گفت: ترکیب دارایی‌ها در برنامه دیده شده و در عین حال به اصلاح ساختار بانک متناسب با بانکداری اسلامی پرداخته شده است.


باجه‌های ترویج بانکداری اسلامی

وی با تاکید بر اینکه بانک ملی بزرگترین بانک جهان اسلام است، اظهار داشت: بنابراین گسترش بحث آموزش کارکنان اولین قدم برای رسیدن به هدف بانکداری اسلامی است.
مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر اینکه باجه‌های ترویج بانکداری اسلامی در شعب اصلی این بانک از چند ماه گذشته فعالیت‌ می‌کنند، از مجهز شدن سایر شعب نیز به این باجه‌های خبر داد و گفت: از طریق فعالیت‌ این باجه‌ها مشتری با مراجعه به باجه با حقوق خود آشنا می‌شود.
به گفته وی تکریم ارباب رجوع، خدمت دیگر این باجه، تلقی می‌شود چرا که منافع بانک با سرنوشت مشتری گره خورده است.
خاوری با اشاره به اینکه کارکنان این باجه‌ها هر زمان که تعداد مشتریان بالا رود به کمک کارکنان سایرباجه ها رفته و کار ارباب رجوع را انجام می دهند، تصریح کرد: هرگروه از مشتریان یک کارمند ارشد بانک خواهد داشت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄  2  =