سیاست یک بام و دو هوا برای فروش سیمکارت های بین المللی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ مجوزی برای فروش سیمکارتهای مسافری یونیورسال کارت صادر نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از عصر ارتباط، این سیم‌کارت‌ها که مشخص نیست متعلق به کدام اپراتور است و براساس چه تعرفه‌ای به متقاضیان ارایه می‌شوند، با ممانعت عرضه از سوی رگولاتوری نیز روبه‌رو نشده است.

گرچه این نخستین باری نیست که این سیم‌کارت‌های بی نام و نشان با عنوان سیم‌کارت‌های مسافری و گردشگری در بازار ایران عرضه می‌شوند، اما سازمان تنظیم مقررات هنوز برای این موضوع چاره‌اندیشی نکرده است.

محمود خسروی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد اما لطف ا… سبوحی -معاون او- این نوع فعالیت را مجاز ندانسته و از مسوولیت‌پذیری رگولاتوری درباره آن تبری می‌جوید.

او گفت: پیش از این هم این سیم‌کارت‌ها برای حجاجی که به عربستان سفر می‌کردند، عرضه می‌شد اما سازمان تنظیم مقررات در قبال خرید این سیم‌کارت‌ها مسوولیتی ندارد.

درحالی‌که شرکت عرضه‌کننده سیم‌کارت‌های یونیورسال فروش این سیم‌کارت‌ها را با موافقت و دریافت تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ذکر کرده اما سبوحی بر عدم ارایه هرگونه موافقت‌نامه و مجوز به این شرکت تاکید کرد و افزود: یونیورسال کارت از رگولاتوری درخواست مجوز کرده است اما هیچ مجوزی دریافت نکرده و هرگونه ادعای دریافت مجوز از این سازمان صحت ندارد.

او درباره نظارت رگولاتوری بر عملکرد این شرکت‌ها، گفت: نظارت بر نحوه کار این شرکت‌ها سخت است و مجوزی هم به آن‌ها داده نشده اما ممانعتی هم در این‌باره صورت نگرفته است.

سبوحی افزود: خیلی نمی‌توان فعالیت این شرکت‌ها را ممنوع کرد اما مردم باید با مسوولیت خودشان این سیم‌کارت‌ها را خریداری کنند.

او درباره اپراتور عرضه کننده این سیم‌کارت‌ها، گفت: برخی اپراتورهای دنیا سیاست‌های خاصی برای فروش سیم‌کارت‌های خود دارند که چنین شرکت‌هایی نسبت به خرید کلی آن‌ها اقدام می‌کنند و سپس آن‌ها را در کشورهای دیگر می‌فروشند.

سبوحی درباره به هم خوردن نظم بازار تلفن‌همراه کشور از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده این سیم‌کارت‌ها، سیاست متعادلی را پیشه می‌کند و گفت: تعداد این سیم‌کارت‌ها به قدری نیست که نظم بازار را بر هم بزند و فقط متعلق به کسانی است که به خارج از کشور می‌روند.

او درباره استفاده از تلفن‌همراه در خارج از کشور، گفت: مشترکان می‌توانند برای مکالمه یا رومینگ را انتخاب کنند و یا سیم‌کارت بخرند اما با خرید این سیم‌کارت‌ها با مسوولیت خودشان نیز می‌توانند در دیگر کشورها از ارتباط تلفن همراه برخوردار باشند.

سبوحی گفت: امکان استفاده از این سیم‌کارت‌ها در داخل کشور وجود ندارد و پیش از این نیز در موارد مشابه شکایت‌هایی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع داده شده بود که سازمان آن‌ها را بررسی کرده است.

او با اشاره به این‌که ممنوعیتی برای فعالیت این شرکت‌ها در کشور درنظر گرفته نشده، گفت: ممنوعیت فعالیت آن‌ها نیاز به بررسی دارد.

این درحالی است که منوچهر فارسی – مسوول طرح واردات و توزیع سیم‌کارت‌های یونیورسال کارت- با بین‌المللی خواندن این سیم‌کارت‌ها، از عرضه نامحدود آن‌ها به بازار کشور در بهمن ماه سال جاری خبر داده است.

او، این سیم‌کارت را ریز تراشه‌ای الکترونیکی عنوان کرد که به قیمت 590 هزار ریال و اعتبار اولیه 100 هزار ریال در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد اما درباره تعرفه آن و چگونگی خرید کارت شارژهای آن سخن نگفته است.

فارسی با بیان این‌که طرح نخستین تهیه این سیم‌کارت‌ها برای حل مشکلات زائران ایرانی به خارج از کشور آغاز شد، افزوده است: این سیم‌کارت با مشارکت چند شرکت خارجی و داخلی و به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها در کشور آلمان تولید می‌شود و در بیشتر کشورهای جهان قابل استفاده است.

جولان دوباره عرضه این سیم‌کارت‌ها در کشور درحالی آغاز شده است که پیش از این سیم‌کارت‌هایی با نام وست‌ویژن در بازار عرضه شده بود که عناوینی نظیر سیم‌کارت بین‌المللی یا گردشگری داشت.

گرچه سیم‌کارت‌های وست‌ویژن به تعداد 10 هزار سیم‌کارت به قیمت 130 هزار یورو در ایران پیش فروش شده بود اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی علیرغم وجود چنین سابقه‌ای در کشور هنوز اقدام پیشگیرانه‌ای برای آن نیندیشیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  10  =