پیش‌بینی ۱۰ شاخص اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۰

نشریه تخصصی ریسورس اینوستور طی تحلیلی به بررسی ده پیش بینی در سال 2010 در خصوص تورم، بورس، نرخ بهره، قیمت مسکن، بیکاری، ارزش دلار و قیمت طلا و نفت پرداخته است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از فارساین نشریه می‌نویسد، همیشه گفته می شود تنها چیزی که همواره ثابت و بدون تغییر است ، تغییر است . گرچه این صحبت صحیح است ولی میزان تغییر هیچ وجه ثابت و یکنواخت نخواهد بود. بررسی و تحلیل تحولات اقتصاد جهانی طی ماههای اخیر به خوبی این مساله را نشان می دهد . گرچه اکثر اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد جهانی طی ماههای آینده نیز شرایط بحرانی و خطرناکی را در پیش رو خواهد داشت ولی این فرصت مناسبی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی جهان به شمار می رود. بحران اخیر مالی و اقتصادی جهان نه تنها موجب اصلاحات ساختاری زیادی در سیستمهای سیاسی و اقتصادی خواهد شد بلکه به نظر می رسد استانداردها و الگوهای زندگی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این مقاله به ده پیش بینی مهم اقتصادی در سال 2010 از سوی رابرت هادسون کارشناس مسائل اقتصادی از موسسه گلد من ساش اشاره می کنیم.

نخست، ادامه فشارهای ضد تورمی

فشارهای ضد تورمی و کاهش قیمت کالاها و خدمات ادامه خواهد یافت . گرچه سرمایه گذارن بازار طلا از این مساله متعجب خواهند شد ولی پیش بینی می شود اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی طی سال 2010 همچنان با فشارهای ضد تورمی روبرو خواهد شد. بانکها هنوز تمایلی برای اعطای وام به مشتریان خود ندارند و بازار اعتبارات و تسهیلات بانکی در رکود چشمگیری به سر می برد . وضعیت بازار مسکن در آمریکا نیز هنوز به حالت عادی قبل از بحران باز نگشته است . بنا براین ادامه فشارهای ضد تورمی مهمترین و بزرگترین تهدید علیه اقتصاد آمریکا در سال 2010 میلادی است . فدرال رزرو و دولت آمریکا باید هر چه سریعتر اقدامات اساسی برای مقابله با فشارهای ضد تورمی و ادامه روند نزولی قیمتها انجام دهند . فدرال رزرو باید با اجرای سیاستهای جدید و استفاده از ابزارهای پولی و مالی ، روند رشد قیمتها را احیا کند . البته نباید این مساله موجب تشدید فشارهای تورمی در سالهای 2011 و 2012 میلادی شود.

دوم، تداوم حمایت آمریکا از بازار سهام

دولت آمریکا طی سال 2010 به حمایتهای بی دریغ خود از بازار سهام ادامه خواهد داد ، گرچه این حمایتها نسبت به سال 2009 کاهش خواهد یافت . با توجه به اینکه بازار سهام بیشتر خاصیت نقدی دارد ، فشارهای ضد تورمی تاثیرات کمتری بر این بازار خواهد داشت . به نظر می رسد وضعیت بازار سهام آمریکا در سال 2010 شرایط بهتری نسبت به سال 2009 داشته باشد و کمتر شاهد نوسانات شدید شاخصها در طی این سال خواهیم بود .

سوم، حفظ نرخ بهره آمریکا در حد صفر

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را در حد صفر درصد نگه خواهد داشت . گرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ بهره بانکی در سال 2010 افزایش خواهد یافت ولی وجود فشارهای ضد تورمی موجب خواهد شد تا فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را در حد صفر درصد نگه دارد . هر گونه افزایش نرخ بهره بانکی موجب نگرانی شدید در بازارهای بورس خواهد شد و تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت . البته در خوش بینانه ترین حالت ممکن است نرخ بهره بانکی در آمریکا تا پایان سال 2010 اندکی افزایش یابد . به نظر می رسد تا زمانی که فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا نمایان نشود ، نرخ بهره بانکی در این کشور افزایش نخواهد یافت .

چهارم، روند نزولی قیمت مسکن و ادامه بی‌خانمانی ها

قیمت مسکن در آمریکا در سال 2010 همچنان روند نزولی خواهد داشت . بازار مسکن به شدت به بازار اعتبارات و تسهیلات بانکی وابسته است و تا زمانی که فشارهای ضد تورمی در مقابل فشارهای تورمی ایستادگی می کند نمی توان انتظار بهبود شرایط بازار مسکن را داشت . پیش بینی می شود تعداد بی خانمان های آمریکایی طی سال 2010 همچنان روند صعودی داشته باشد . البته پیش بینی می شود شرایط بازار مسکن آمریکا طی 5 تا 10 سال آینده به نقطه اوج خود برسد.

پنجم، افزایش مجدد نرخ بیکاری آمریکا به 12 درصد

نرخ بیکاری همچنان روندی صعودی خواهد داشت . نرخ بیکاری آمریکا در مدت زمان زیادی از سال 2010 بالای 10 درصد خواهد بود . این رقم ممکن است به بیش از 12 درصد نیز افزایش یابد . البته نرخ بیکاری واقعی در اقتصاد آمریکا اکنون بالای 20 درصد است . دولت آمریکا مهمترین منبع ایجاد اشتغال در اقتصاد به شمار می رود . بخش خصوصی و شرکتها و بنگاههای کوچک تجاری و اقتصادی در شرایط سختی به سر می برند و توانایی اشتغال زایی ندارند .

ششم، کاهش ارزش دلار تا پایان سال 2010

ارزش دلار تا پایان سال 2010 کاهش خواهد یافت. با توجه به نرخ بهره بانکی نزدیک به صفر درصد ارزش دلار آمریکا در سال 2010 کاهش خواهد یافت . میزان عرضه پایه پولی در اقتصاد آمریکا طی سال 2010 دو برابر افزایش یافت . کسری بودجه آمریکا به طور چشمگیری افزایش داشته و کشورهای آسیایی در حال کاهش سهم ذخایر دلار در ذخایر ارزی خود هستند . گزارشهای منتشر شده حاکی از تصمیم کشورهای عربی ، روسیه ، فرانسه و چین برای پایان مبادات نفتی با دلار است . حجم اکنون سهم دلار در ذخایر ارزی بین المللی به کمتر از 70 درصد رسیده است و نگرانی از کاهش اعتبار دلار در بازارهای بین المللی به شدت افزایش یافته است .

هفتم، صعود دوباره قیمت جهانی نقره و طلا

قیمت جهانی نقره و طلا افزایش خواهد یافت. به نظر من قیمت جهانی طلا امسال به بیش از 1300 تا 1500 دلار در هر اونس خواهد رسید . طلا بهترین کالا برای سرمایه گذاری در شرایط تورمی و نزول قیمتها است . کشورهایی مثل هند و چین طی سال 2009 ذخایر طلای خود را افزایش دادند و از حجم ذخایر دلار کاستند . احتمال می رود این روند طی سال 2010 نیز ادامه یابد .

هشتم، نوسان قیمت نفت بین 75 تا 100 دلار

قیمت جهانی انرژی در سال 2010 افزایش خواهد یافت. افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان و رشد تقاضا در چین و هند به همراه کاهش عرضه ، موجب افزایش قیمت جهانی انرژی خواهد شد . به نظر من قیمت جهانی نفت امسال بین 75 تا 100 دلار در نوسان خواهد بود .

نهم، گرانی شدید قیمت محصولات کشاورزی

قیمت جهانی محصولات کشاورزی به شدت افزایش خواهد یافت. بازارهای جهانی امسال با مازاد عرضه روبرو نخواهد شد. با توجه به فصل زراعی نه چندان مطلوب ، کمبود آب و رشد فزاینده تقاضا برای محصولات کشاورزی در چین و هند ، پیش بینی می شود قیمت جهانی محصولات کشاورزی طی سال 2010 به شدت افزایش یابد .

دهم، ادامه روند ورشکستگی بانکهای آمریکا

بانکهای بیشتری در آمریکا ورشکسته خواهد شد . به نظر من بانکهای کوچک بیشتری در آمریکا ورشکست خواهند شد و این مساله عرصه را برای فعالیت بیشتر بانکهای بزرگ فراهم خواهد کرد . تنش های سیاسی در خاورمیانه افزایش خواهد یافت و تنش بین آمریکا و روسیه و چین بیش از پیش خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  +    =  72