تازه‌واردهای سال ۸۹؛ از خودرو چینی تا محصول تمام ایرانی

بر اساس وعده شرکتهای خودرو ساز، بازار خودرو کشور امسال در کنار افزایش کیفیت تولیدات داخلی باید منتظر عرضه محصولات جدیدی باشد، از خودرو چینی جایگزین پیکان، سمند تغییر شکل یافته و پژو 207 آی گرفته تا خودرو تمام ایرانی سایپا که قرار است به زودی از مینیاتور به یک اسم تمام ایرانی تغییر نام دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک خودروسازان باید امسال در کنار افزایش کیفیت تولیدات خود به وعده‌هایی که در مورد تولید و ارائه محصولات جدید داده‌اند نیز عمل کنند و با انجام برنامه ریزی دقیق در این زمینه مانع ایجاد تاخیر در اجرای برنامه‌هایشان شوند.
تولید و عرضه خودروی چینی جایگزین پیکان به عنوان مهمترین برنامه بزرگترین شرکت خودروسازی کشور مطرح است که بر اساس وعده‌های داده شده این خودرو از نیمه دوم سال جاری وارد بازار می‌شود.
هرچند در ابتدا قیمت این خودرو کمتر از 8 میلیون تومان عنوان شد ولی پس از مدتی مسئولان ایران خودرو اعلام کردند قیمت پایه خودروی جایگزین پیکان حدود 8 میلیون تومان است ولی در واقع قیمت خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 با قیمت خودروی دارای استاندارد یورو 2 متفاوت است و به این ترتیب قیمت خودروی جایگزین پیکان با نصب ایربگ و ترمز به کمتر از 10 میلیون تومان خواهد رسید.
با پیشرفت مذاکرات ایران خودرو و طرف چینی، هفت دستگاه از خودروی جایگزین پیکان جهت انجام تستهای مربوطه و دریافت تاییدیه دستگاههای مرتبط از جمله سازمان استاندارد، محیط زیست، بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان بازرسی به کشور وارد شد.
به این ترتیب چهار خودرو به این چهار دستگاه ارائه شد و سه خودروی دیگر نیز در مدلهای متفاوتی هستند که تولید آنها بر اساس برنامه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به گفته میر جواد سلیمانی، قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو، خودروی جایگزین پیکان استانداردهای 55 گانه را پاس کرده و سازمان استاندارد مجوز تولید این خودرو را صادر کرده است.
وی می‌گوید: قیمت تمام شده تولید خودروی مدنظر در اروپا، آمریکا و ژاپن بالاتر از 10 میلیون تومان خواهد بود و در واقع تنها کشورهایی که می‌توان با کمک آنها نسبت به تولید این خودرو با مشخصات مورد نظر و قیمت کمتر از 10 میلیون تومان اقدام کرد چین و هند است.
به اعتقاد وی، تیراژ اقتصادی تولید این خودرو سالانه 50 هزار دستگاه است.


* عرضه 207 آی 19 میلیون تومانی

تولید و عرضه پژو 207 با قیمت 15،5 تا 19 میلیون تومان نیز یکی دیگر از برنامه‌های ایران خودرو در سال جاری است، قیمت پایه این خودرو 15 میلیون و 500 هزار در نظر گرفته شده است که در مورد مدل فول آپشن و تمام اتوماتیک این رقم به 19 میلیون تومان می رسد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در سال جاری 20 هزار دستگاه خودروی 207 آی تولید و عرضه خواهد شد که متناسب با میزان تقاضا در سالهای آینده قابل افزایش است.
قرار است 50 درصد تولید پژو 207 آی در داخل انجام شود و تولید داخلی این خودرو طی سالهای آینده به 90 درصد برسد.
هرچند همزمان با رونمایی از پژو 207 آی انتقادات زیادی نسبت به نام‌گذاری و تولید این محصول تحت عنوان یک خودروی جدید صورت گرفت و عنوان شد که 207 آی در واقع همان 206 پلاس است، ولی جواد نجم الدین، مدیرعامل ایران خودرو ظاهر زیبا، امکانات و تجهیزات و ایمنی بالاتر و مصرف سوخت پایین را از جمله مزایای 207 نسبت به 206 عنوان کرده و معتقد است: با توجه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در سال 89 از خودروسازان انتظار می رود که بیشتر خودروهای کم مصرف ارائه دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تولید پژو 207، تولید پژو 206 کاهش خواهد یافت؟ گفته بود: تولید 206 همچنان به قوت خود باقی است و ما به دنبال خودکفایی در تولید این خودرو هستیم تا در کمتر از دو سال آینده محقق شود.
نجم الدین مشترک بودن بخش قابل توجهی از قطعات دو خودروی 206 و 207 را نکته ای مثبت ارزیابی کرده و می گوید: خودکفایی در تولید 206 به منزله خودکفایی در خودروی 207 خواهد بود.
وی خاطر نشان می‌کند: خودروی 207 دارای تجهیزات ایمنی جدیدی است و به صورت گریبکس دستی و خودکار از ابتدای سال آینده عرضه می شود.

* تولید رانا همچنان منتظر تصمیم هیات مدیره

در کنار تولید محصولات جدیدی مانند خودروی چینی جایگذین پیکان و پژو 207 آی، تولید خودروی رانا که روزی قرار بود دومین خودروی ملی ایران خودرو باشد، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
تولید این خودرو که با هدف گذاری قیمتی زیر 10 میلیون تومان مطرح شد چندین ماه است که در انتظار تصمیم گیری هیات مدیره ایران خودرو به سر می‌برد.
به گفته مسئولان ایران خودرو تولید رانا با قیمت 10 میلیون تومان صرفه اقتصادی ندارد و به همین خاطر باید دید آیا تولید و عرضه چنین محصولی با قیمتی بالاتر توجیه پذیر است یا خیر؟
مدیر عامل ایران خودرو اواخر سال گذشته در مورد سرنوشت تولید رانا در این شرکت خودروسازی گفته بود: طرح تولید رانا توسط هیأت مدیره در حال بررسی است و تصمیم گیری برای تولید این خودرو با توجه به چند عامل از جمله منافع مشتری و شرکت و همچنین توجیه‌پذیری اقتصادی صورت می‌گیرد.
به گفته وی اگر تولید رانا اقتصادی باشد، باز هم تامین مالی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به مشکلات مالی ایران خودرو در سال 88 گفته بود: اولویت کاری ما رشد سهم بازار و حفظ موقعیت ایران خودرو در بازار است و حتی اگر تولید رانا اقتصادی هم باشد مسئله قیمت و عرضه این محصول با یک قیمت مناسب به مشتریان دارای اهمیت ویژه‌ای است.
وی تأکید کرده بود: در تولید رانا باید مطالعات دقیقی صورت گیرد تا در آینده این سوال مطرح نشود که چرا تولید این خودرو با عجله صورت گرفته است.
جواد سلیمانی، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو نیز در پاسخ به این سوال که چرا به جای پرداختن به تولید رانا به دنبال تولید یک خودروی چینی هستید؟ می‌گوید: تولید رانا نیازمند صرف هزینه‌های طراحی است ولی خودروی چینی مورد نظر طراحی شده و به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیازی نیست.
وی با بیان اینکه پروژه تولید خودروی چینی جایگزین پیکان نیازمند هزینه زیادی نیست، معتقد است: این خودرو فقط باید صنعتی‌سازی شود و به تولید انبوه برسد.

* تولید خودروهای زیر 10میلیون تومان در فارس و تبریز

در سال گذشته بیش از 680 هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو تولید شد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده این رقم در سال جاری 785 هزار دستگاه خواهد بود و به این ترتیب میانگین تولید روزانه ایران خودرو به سه هزار دستگاه خودرو خواهد رسید تا سهم این شرکت از بازار خودروهای کشور از 46 درصد فعلی به بیش از 50 درصد برسد.
از جمله برنامه‌های ایران خودرو در سال جاری می‌توان به تولید و عرضه سمند و پژو پارس جدید و همچنین افتتاح سایت کرمانشاه اشاره کرد.
همچنین عملیات اجرایی طرح توسعه سایت بلاروس از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می شود و علاوه بر این، سالن رنگ و بدنه سازی سایت سنگال نیز که قرار است سایپا از آن استفاده کند، تا مرداد ماه تکمیل خواهد شد.
در زمینه ایجاد سایتهای داخلی نیز تولید سمند سریر در سایت بابل و همچنین تولید محصولاتی با قیمت زیر 10میلیون تومان در سایت‌های فارس و تبریز از جمله مواردی است که مدیرعامل ایران خودرو وعده تحقق آنها را در آینده‌ای نزدیک داده است.
همچنین پژو پارس جدید ای.ال.ایکس و ال.ایکس با کیسه هوا و سیستم های ترمز ای.بی.اس، ضد سرقت، ترمز دیسکی عقب، تزیینات جدید و موتور تی یو پژو 207 آی و سوزوکی با موتور 2400 سی سی در سال جاری به بازار عرضه خواهند شد.
حذف تدریجی وانت کنونی از خط تولید و جایگزینی آن با وانت جدید، توسعه بهره گیری از فناوری نانو در ساخت قطعات و تنوع سبد سوخت از طریق استفاده از فناوری هیبرید و دیزل نیز از دیگر برنامه‌های ایران خودرو در سال جاری به حساب می‌آید که در این زمینه همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سمند تغییر شکل یافته با طراحی جدید، قابلیت رقابت با مدل های وارداتی و برخوردار از استاندارد سه ستاره یورو انکپ نیز در برنامه امسال ایران خودرو قرار دارد.
افزایش تیراژ تولید موتورهای ای اف 7 و تی یو در سال 89 نیز یکی دیگر از برنامه‌های اولین شرکت خودروساز ایرانی است که تولید این قطعات در سال جاری به 300 هزار دستگاه بالغ خواهد شد.
علاوه بر این، تمام محصولات ایران خودرو تا اواسط سال 89 به سیستم ای بی اس و تا نیمه سال آینده به کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز خواهند شد.
به گفته مدیر عامل ایران خودرو، در حال حاضر میزان ساخت داخل تمام محصولات این شرکت بیش از 90 درصد و این رقم در مورد 206 حدود 61 درصد است که در سال جاری به 97 درصد افزایش خواهد یافت.
از سویی میانگین مصرف سوخت محصولات ایران خودرو در سال های 87 و 88 به ترتیب 8.43 و 8.2 لیتر در 100 کیلومتر بود که قرار است این میزان در سال جاری به 7.9 لیتر برسد.

* طلسم عرضه خودروی تمام ایرانی شکسته می‌شود؟

شرکت سایپا به عنوان دومین شرکت خودروسازی کشور نیز برای افزایش تیراژ تولید خود در سال جاری و رقابت با ایران خودرو برنامه‌ریزی مشخصی را انجام داده است.
تولید و عرضه مینیاتور که دومین خودروی ملی یا تمام ایرانی محسوب می شود مهمترین برنامه سایپا در سال جاری است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه این محصول باید در سال گذشته صورت می‌گرفت که این کار عملی نشد و خریداران این خودرو همچنان در انتظار تحویل خودروی خود هستند. در همین حال اقدامات لازم برای تغییر نام مینیاتور و تعیین یک اسم کاملا ایرانی برای این محصول در حال انجام است.
تولید محصول جدید پراید 151 که همان وانت پراید است در سایت سایپای خمین و افتتاح کارخانه خودروسازی سایپا کاشان به همراه سایت اختصاصی تولید محصول S81 با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار دستگاه خودرو از جمله مهمترین برنامه‌های این شرکت خودروسازی در سال جدید محسوب می‌شود.
به گفته پوستین دوز مدیرعامل سایپا، این شرکت برای عرضه محصول در کشورهای سوریه و عراق به ظرفیت‌های مناسبی دست یافته است به طوری که در سوریه با تأسیس 32 نماینده و عامل فروش با اطلاعات به روز، نیاز بازار را پیش بینی کرده و محصول عرضه می‌کند.
وی می‌گوید: در سال جاری به منظور نفوذ در بازار قاره آفریقا با استفاده از سایت ایران خودرو در کشور سنگال تولید محصولات سایپا آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال 89 تعداد 888 هزار و 888 دستگاه خودرو در گروه خودروسازی سایپا تولید خواهد شد، تصریح می‌کند: یکی از برنامه های سال جاری سایپا که در شرکت مگاموتور باید انجام شود، آماده سازی خود برای تهیه سبد موتور برای انواع محصولات سایپا است که متناسب با برنامه پرواز 95 و چشم انداز 20 ساله در دستور کار گروه قرار گرفته است.
وی معتقد است: باید از تک محصولی به چند محصولی و از تیراژ بالا به تیراژ اقتصادی و تنوع بالا برسیم و با این نگاه تمام ارکان و ساختار خود را طراحی کنیم، یعنی محصولاتی با چهار تا پنج تنوع محصول که تولید آن حداکثر 200 الی 300 هزار دستگاه باشد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر محوریت طراحی و مهندسی محصول در این گروه در پنج سال آینده، می گوید: زمانی این استراتژی می تواند در سایپا ریشه بگیرد که ابتدا تکلیف خانواده موتور مشخص شده باشد و در حوزه های کیفیت، استاندارد سازی، تحویل به موقع و مناسب نگاهی دوباره به زنجیره تامین انجام شده باشد.

* سال تحول در ارائه خدمات پس از فروش

پارس خودرو یکی از شرکتهای زیر مجموعه سایپا به حساب می‌آید که نامش به واسطه فعالیت در پروژه تولید تندر 90 بیش از پیش در صنعت خودروی کشور مطرح شد.
مسیح تفرشی، مدیر عامل پارس خودرو با اشاره به نامگذاری سال 89 به عنوان سال تحول در ارائه خدمات مناسب پس از فروش در پارس خودرو می‌گوید: یکی از جدی ترین برنامه های این شرکت که در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است، تولید خودروهای ویژه با آپشن های مورد نظر مشتری در خطوط اصلی تولید است، به این معنی که سفارش گذاری از طریق اینترنت توسط مشتری بر اساس نیازهای تعریف شده انجام می شود و همزمان و به صورت سازمان یافته، خودرو در خطوط اصلی تولید شده و به دست مشتری می رسد.
به گفته وی، نکته جالب توجه اینجاست که مشتریان می توانند تمام مراحل تولید خودرو را از لحظه سفارش گذاری تا لحظه تحویل از طریق اینترنت و با شناسه و رمز عبور اختصاصی خود پیگیری کنند.
وی در رابطه با افزایش سبد محصولات جدید این شرکت در سال جاری نیز می‌گوید: به زودی با جایگزین شدن خودرویی به جای پراید، افزایش تولید تندر90 و مگان و همچنین ورود خودروهای جدیدو با کیفیت مانند تینا، قشقایی و چند محصول ازبرندهای معتبر جهانی در این سبد، پارس خودرو جایگاه خود را به عنوان خوش نام ترین خودروساز کشور تحکیم می بخشد.
تفرشی ادامه می‌دهد: شناسایی، حمایت و همکاری با نخبگان علمی و دانشگاهیان سراسر کشور از اهداف شرکت پارس خودرو است و با توجه به اقدامات صورت گرفته، این مسئله در سال جاری عملی خواهد شد.

* ارتقاء قطعات لازمه رشد کیفی خودروها

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته توسط مجلس، دستگاههای اجرایی و همچنین خودروسازان، امسال باید شاهد رشد قابل توجهی در کیفیت خودروهای داخلی باشیم که در این راستا ارتقاء کیفی قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است.
روشنی مقدم، مدیر عامل شرکت مگاموتور که وظیفه تامین موتورهای مورد نیاز گروه سایپا را بر عهده دارد در این خصوص با تاکید بر ضرورت جهش مگاموتور در ارتقای کیفیت محصولات می‌گوید: انتظار داریم ارتقای شاخص های عملکردی کیفی حداقل به اندازه 25 درصد در سال 89 محقق شود.
به گفته وی برنامه مگاموتور در سه فاز تعریف شده که برنامه کوتاه مدت آن به سال آینده مربوط می‌شود و در این جهت عرضه پلت‌فرم ایکس 100 به بازار و ایجاد تغییراتی در بدنه پراید به منظور افزایش 50 تا 60 کیلوگرمی وزن این خودرو مورد توجه قرار دارد.
وی ارتقاء موتور فعلی مینیاتور و افزایش قدرت موتور این خودرو از 81 به 95 اسب بخار، طراحی موتور 1300 سی سی جدید پراید با برخورداری از رشد 20 درصدی توان موتور تا ابتدای سال 91 و دستیابی به قدرت 75 اسب بخار را از جمله اهداف میان‌مدت مگاموتور عنوان کرده و می‌گوید: برنامه ارتقاء موتور 1300 و 1600 سی سی و دستیابی به تولید موتور 1800 تا 2000 سی سی مورد نیاز برای تمام پلت‌فرم‌های سایپا مورد توجه مگاموتور قرار دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  4  =