نحوه پرداخت تسهیلات بافتهای فرسوده

معاون وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد چنانچه انبوه سازان با قبول شرایط ساخت مسکن مهر نسبت به ساخت واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده اقدام کنند، تسهیلات با نرخ سود 4 درصد به آنان پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک احمد صادقی در گفتگو با مهر گفت: در سال گذشته اعتبار احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده بالغ بر حدود 300 میلیارد ریال بود و این رقم امسال با افزایش حدود 5/3 برابری به یکهزار و 485 میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبار احیاء و بازسازی بافتهای فرسوده برای سالجاری ابلاغ نشده است، افزود: در سالجاری اعتبارسکونتگاههای غیررسمی هزار و 730 میلیارد ریال است که با توجه به اعتبار28 میلیارد ریالی سال گذشته از افزایش حدود 35 برابری برخوردار شده است.

معاون وزیرمسکن و شهرسازی با بیان اینکه اعتبارات مطالعات بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی امسال 12 برابر شده افزود: سال گذشته بالغ بر14 میلیارد ریال به منظور مطالعه بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی تخصیص یافت و امسال با احتساب منابع داخلی 160 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته است.

تولید 50 هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده

وی با بیان اینکه سال به سال تسهیلات برای احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده همچنین برای ایجاد زیرساختها بیشترمی شود، افزود: در سال گذشته به منظور احیاء و نوسازی 38 هزار واحد  فرسوده شهری تسهیلات پرداخت شده است و امسال برای حدود 50 هزار واحد مسکونی فرسوده تسهیلات اختصاص خواهد یافت و درصورت وجود متقاضی امکان پرداخت مبالغ بیشتر فراهم است.

صادقی با اعلام اینکه امسال معادل 50 هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده تولید می شود، افزود: درسال گذشته برای احیاء و بازسازی هر واحد مسکونی فرسوده بالغ بر15 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد پرداخت شده و امسال برای هر واحد مسکونی تسهیلاتی بالغ بر 20 مییلون تومان اختصاص می یابد، ضمن اینکه اگر واحدی با تکنولوژی صنعتی احداث شود سقف تسهیلات به 25 میلیون تومان افزایش می یابد.

تکلیف قرض الحسنه شدن تسهیلات در بافتهای فرسوده

وی اظهارداشت: چنانچه انبوه ساز با قبول شرایط ساخت مسکن مهر نسبت به ساخت واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده اقدام نماید، تسهیلات با نرخ سود 4 درصد پرداخت خواهد شد.

معاون وزیرمسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت قرمز کردن فرم ج میزان  نرخ سود تسهیلات در بافتهای فرسوده معادل 12 درصد است و هم اکنون بسیاری از انبوه سازان با همین نرخ سود متمایل به احداث واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده هستند.

سرمایه مورد نیاز در بافتهای فرسوده

وی عنوان کرد: در حال حاضر به نرخ سال 85 بازسازی هرهکتار بافت فرسوده شهری حداقل 5 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، اما به دلیل اینکه به طورمعمول پول به اندازه کافی وجود ندارد و با توجه به وجود تورم و افزایش سالانه قیمتها ممکن است تا 10 سال آتی در سال پایانی برای بازسازی هرهکتار10میلیون تومان اختصاص یابد.

اقتصادی شدن بازسازی بافتهای فرسوده با 5 اقدام تشویقی

صادقی بیان کرد: درهر نقطه تهران قیمت هر متر زمین در بافت فرسوده حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان است، در حالی که هرمتر ساختمان در مسکن مهر 300 هزار تومان ساخته می شود و این امر نشان می دهد پتانسیل امر بازسازی و احیای بافتهای فرسوده دراختیار مردم است و ما با پرداخت تسهیلات، پرداخت ودیعه مسکن موقت، ارایه تخفیف در پروانه ساختمان ، تجمیع زمین و واحدهای کوچک وهمچنین با انجام تبلیغات درهمایشها و گردهمایی ها، مردم را نسبت به این امر ترغیب و تشویق می کنیم، زیرا هدف دراحیاء و نوسازی بافتهای فرسوده بسترسازی برای حضور مردم است.

وی با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای حضور مردم در بافتهای فرسوده انجام می شود، افزود: به منظور تجمیع زمین و واحدهای کوچک به هر واحد 2 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود، ضمن اینکه برای تخریب این واحدها درابتدا یک میلیون تومان داده می شود.

مشارکت انبوه سازان دراحیای بافتهای فرسوده

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در زمینه ساخت مسکن و هم ساخت واحدهای تجاری -اداری همچنین واحدهای تجاری- خدماتی قراردادهایی با انبوه سازان منعقد شده است، افزود: بالغ بر 243 طرح و پروژه به ارزش 13هزار میلیارد ریال اجرا می شود که 70 درصد آنها توسط بخش خصوصی که همان انبوه سازان هستند ساخته خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  30