برخی وزارت‌خانه‌ها قطعا از تهران می‌روند، دانشجویان آماده باشند

همزمان با اوج‌گیری اظهارات چهره‌های سیاسی در مورد زلزله احتمالی در تهران، معان اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران و دو وزیر از طرح‌ »قطعی» خروج وزارت‌خانه‌ها از پایتخت و آمادگی برای کاهش دانشجویان این شهر خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران هدف از انتقال برخی از وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها از تهران را «تمرکز زدایی از پایتخت» اعلام کرد.

وی در ادامه اظهارات‌اش در عصر شنبه (28 فروردین) در مراسم افتتاح کارخانه شیشه فلوت فارسجین قزوین، در مورد این اقدام می‌گوید که جابجایی برخی سازمان‌ها از تهران مانند سازمان شیلات، موجب کمتر شدن مشکلات پایتخت می‌شود.

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌کند که در راستای «سیاست دولت در خصوص کاهش جمعیت تهران به دلیل کاستن از تبعات زلزله»، دانشجویان بیشتری برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های شهرستان‌ها پذیرفته خواهند شد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید که بنا بر این است که آمادگی لازم برای خروج دانشجویان از تهران فراهم شود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری مهر بر احتمال وقوع زلزله تاکید می‌کند و به سخنان رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مورد اینکه انتقال مراکز تحقیقاتی به خارج از تهران منفعت دارد»، اشاره می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز اعلام آمادگی می‌کند که بیست هزار دانشجوی این دانشگاه می‌توانند به خارج شهر منتقل شوند و در عین حال خواستار تخصیص اعتبار و حل مشکل زمین‌های این دانشگاه برای ساخت سازه‌های ضدزلزله «در اسرع وقت» می‌شود. رئیس دانشگا الزهرا نیز می‌گوید که اسناد و مدارک این دانشگاه برای در امان ماندن از تبعات احتمالی زلزله پایتخت به خارج از شهر منتقل می‌شود.

در همین حال، روز شنبه ۲۸ فروردین، علی اکبر متکان، معاون اداری و مالی وزارت علوم درباره این انتقال گفت: انتقال دانشگاه‌های تهران به بیرون از شهر نجات بخش این شهر از بن‌بست های ترافیکی و مسائل اجتماعی است و خروج این دانشگاهها به دلیل زلزله احتمالی نیست.

پیش از این، احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «خروج ۲۰۰ هزار کارمند همراه با خانواده هایشان از تهران در دستور کار دولت قرار دارد.»

برای تشویق کارمندان به خروج از پایتخت، دولت اعلام کرده که برای کسانی که از تهران به شهرهای دیگر مهاجرت کنند فوق العاده شغل در نظر می گیرد و حقوق آنها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

این اظهارات در پی دو سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران رخ می‌دهد.

محمود احمدی‌نژاد گفته بود که شرایط طبیعی نشان می‌دهد که وقوع زلزله در تهران قطعی است، اما زمان آن معلوم نیست.

وی خواستار انتقال بخشی از جمعیت تهران به دیگر شهرها شد و گفت که «حداقل پنج میلیون نفر باید از تهران خارج شوند» و «در وقت لازم از مردم می‌خواهد تا تهران ترک کنند.»

شهردار سابق تهران بر لزوم آغاز جریان «مهاجرت معکوس» در تهران اشاره می‌کند و برنامه‌های دولت نیز در همین راستا به نظر می‌رسد.

رئیس‌جمهور به پیام یکی از علمای بزرگ تهران به وی اشاره می‌کند که از وی خواسته بود تا به مردم بگوید مراقب باشن و ضمن پرهیز از گناه برای دوری از بلایا دعا کنند، عالمی که آیت‌الله صدیقی، خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران نیز به وی و سخنان وی نیز اشاره کرد.

صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز عنوان کرده که دعا، استغفار و صدقه دادن بهترین فرمول برای رفع بلا است.

یکی از سایت‌های اصول‌‌گرا در خبری ادعا کرده که آیت‌الله خوشوقت، از اساتید اخلاق برجسته پایتخت اخیرا به موضوع زلزله در مسجد محل سخنرانی خود بسیار پرداخته و به نظر می‌رسد که عالمی بوده که به رئیس‌جمهور پیغام داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  15