سه بانک برتر در اسفند ماه

حسین عابدی

در ارزیابی عملکرد تراکنش های شبکه بانکی…

در ارزیابی عملکرد تراکنش های شبکه بانکی چهار پارامتر از اهمیت بیشتری برخوردار است. 1- مقایسه افزایش تراکنش ها و  افزایش جریمه 2- رشد نسبت تراکنش های ناموفق به کل تراکنش ها در مقایسه با دوره قبل 3- نسبت کل تراکنش های انجام شده به تراکنش های ناموفق یک بانک 4 – مقایسه سهم  تراکنش های یک بانک از کل تراکنش های انجام شده شبکه بانکی با سهم خودپردازهای همان بانک از کل خودپردازهای شبکه بانکی در دوره مشخص


بر اساس چهار پارامتر بالا تراکنش های اسفند ماه مورد تحلیل قرار گرفته است.
ارقام مربوط به گزارش تراکنشهای انجام شده در اسفند ماه  نشان می دهد در حالی که میزان تراکنش ها 33 درصد و تراکنش های ناموفق 29 درصد افزایش پیدا کرده اما جریمه ها 101 درصد رشد کرده است.


مقایسه رشد تعداد کل تراکنش ها (33 درصد رشد ) و تراکنش های ناموفق (29 درصد ) نشانه بهبود عملکرد بانک ها در اسفند ماه است. چرا که رشد تراکنش های ناموفق کمتر از رشد کل تراکنش هاست. اما بانک مرکزی این بهبود عملکرد را نه تنها نعکس نکرده که برعکس نشان داده و  متوسط جریمه هر تراکنش از 932 ریال به 1060 ریال و جریمه بابت تراکنش های ناموفق 101درصد افزایش یافته است.


از سوی دیگر مقایسه نسبت تراکنش های ناموفق به کل تراکنش ها در اسفند ماه 9.9 درصد اما این نسبت در بهمن ماه 7.4 درصد بوده است که این افزایش حدود 2.5 درصدی نشانگر ضعیفتر شدن عملکرد شبکه بانکی در بحث تراکنش هاست.
اما به نظر می رسد تحلیل عملکرد بر اساس نسبت تراکنش های ناموفق به کل تراکنش ها بهترین معیار برای ارزیابی عملکرد بانک ها باشد.


بر این اساس بانک ملت‌ (0.4 درصد) ، کشاورزی (3.4 درصد)،  سپه (3.7 درصد) و رفاه (4.3 درصد)  کل تراکنش هایشان را تراکنش ناموفق تشکیل داده و در واقع بهترین عملکرد را در میان بانک های عضو شبکه شتاب داشته اند. البته برخی از بانک ها مانند بانک توسعه صادرات به دلیل تعداد خوپردازهای پایین در ارزیابی عملکرد شرکت داده نشده اند.


همچنین یکی دیگر از معیارهای ارزیابی عملکرد به مقایسه سهم یک بانک از خود پرداز ها و  سهم  همان بانک در کل تراکنش ها برمی گردد.


بر اساس آمار ابزار های الکترونیک بانک ها در دی ماه بانک ملی حدود 20  درصد خودپردازهای شبکه بانکی  را در اختیار دارد اما 28.5  درصد کل تراکنش ها از سوی این بانک انجام شده است. بالطبع وقتی متوسط تعداد  تراکنش ها  در یک بانک بالا می رود ضریب خطا در خودپردازهای یک  بانک بیشتر است و وجود  5.6 درصد تراکنش ناموفق نشان دهنده عملکرد مطلوب این بانک در میان بانک ها است.بانک ملت 13.1 درصد کل تراکنش های اسفند ماه را انجام داده و سهم این بانک از کل خودپرداز ها نیز حدود 12.9 درصد است. این بانک در هر دوبخش سهم مساوی داشته اما نسبت تراکنشهای ناموفق به کل تراکنش هایش 0.4 درصد است و در واقع عملکرد عالی داشته است.


بانک کشاورزی از جمله بانک های دیگری که عملکرد مطلوب داشته در اسفند در حالی که سهم 8.3 درصدی در خودپردازهای بانکی دارد اما 5.1 درصد در کل تراکنش ها سهم دارد بنابراین معلوم نبود اگر سهم هردوبخش با هم برابر می شد نسبت تراکنش های ناموفق به کل باز هم 3.4 درصد باقی می ماند.


بانک سپه در حالی که حدود 7.9 درصد خودپردازها را در اختیار دارد اما 11.9 درصد تراکنشهای اسفند را انجام داده است و این نشان دهنده عملکرد مطلوب این بانک بوده است.


بنابراین بر اساس پارامتر های بالا  بانکهای با عملکرد مطلوب در اسفند ماه بانک های ملت، سپه  و ملی  بوده اند.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  39  =  46