درخواست‌های نهاوندیان از دولت:نرخ ارز را اصلاح کنید

رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار اصلاح نرخ ارز توسط دولت شد و گفت: عدم اصلاح نرخ ارز سبب شده است تا قدرت خرید مردم برای کالاهای خارجی 9 درصد افزایش و کالای داخلی 13 تا 14 درصد کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکمحمد نهاوندیان امروز یکشنبه در اولین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به ارائه پیش نویس برنامه پنجم توسعه به مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه پنجم توسعه دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی و کاهش نرخ بیکاری تا 7 درصد را ابلاغ کرده است اما متاسفانه برنامه تدوین شده آمار و ارقام متفاوتی را نشان می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: نرخ بیکاری در کشور باید کاهش یابد، این در حالی است که اگر بخواهیم نرخ بیکاری کشور را با فرض ثابت نگه داشتن جمعیت به 7 درصد برسانیم باید سرمایه گذاری های فزاینده ای را در بخشهای مختلف شاهد باشیم به نحوی که سالانه باید حجم سرمایه گذاری ها بیش از بودجه عمرانی کشور باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر امسال به نام همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده است و برای کار مضاعف در عرصه اقتصاد نیازمند سرمایه گذاری های جدید هستیم.

به گفته نهاوندیان باید زمینه های مساعد برای صادرات و سرمایه گذاری در کشور فراهم شود که یکی از این زمینه ها اصلاح نرخ ارز است، این در حالی است که عدم افزایش نرخ ارز موجب کاهش قدرت خرید شده و از سوی دیگر رقابت تولید کنندگان ایرانی را کاهش داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: عدم افزایش نرخ ارز سبب شده است تا قدرت خرید مردم برای کالاهای خارجی 9 درصد افزایش یابد، ضمن اینکه متاسفانه برای خریدهای داخلی قدرت خرید 13 تا 14 درصد کاهش یافته است.

نهاوندیان تصریح کرد: باید مراقب سیاستهای تورمی، انضباط تورمی و کاهش سطح دخالت دولت در اقتصاد بود چرا که هیچ کس طرفدار تورم نیست و باید ریشه های تورم خشکانده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زمزمه های تحریم ایران از سوی برخی کشورها خاطر نشان کرد: تحریم اقتصادی اقدامی بی فایده است چرا که کشورهای تحریم شونده به هر حال راهی برای بالا رفتن از سکوهای اقتصادی پیدا می کنند؛ بنابراین بهتر است بازی تحریم را به پایان رسانده و برای حل مشکلات راه حلهای عاقلانه در نظر گرفته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی افزایش صادرات غیر نفتی در سال گذشته باوجود کاهش صادرات و رکود در بسیاری از کشورها را موضوعی مهم دانست و تاکید کرد: صادرات ایران بدون احتساب میعانات گازی رشد ارزشی 11 درصد و رشد وزنی 37 درصد را تجربه کرده است، این در حالی است که در زمان بحران سران کشورها با بودجه های چندصد میلیون دلاری اقدام به حمایت از تولید کنندگان کرده است. در این راستا ذکر این نکته ضروری است که برای تامین عدالت باید فرصت شغلی ایجاد کرد و این امر با حمایت از سرمایه گذاران محقق خواهد شد.

همچنین در این نشست حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی را تشویق به اقدامات خیرخواهانه از جمله ساخت مساجد کرد و گفت: این کار نه به نفع قبیله ای خاص و برای قید نام و نشان افراد صورت می گیرد.


 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  7