پست‌بانک ایران‌ ۵/۱ برابر نظام بانکی سپرده جذب کرد

میزان منابع مؤثر پست‌بانک ایران در پایان سال 1388 9 هزار و 388 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال 1387 به میزان 2/40 درصد رشد داشته است که این رشد 5/1 برابر نظام بانکی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود افضلی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک در چهارمین گردهمایی سراسری مدیران و رؤسای شعب پست‌بانک ضمن اعلام این مطلب گفت: این درحالیست که منابع مؤثر نظام بانکی کشور به طور متوسط 24 درصد رشد داشته است.


دکتر افضلی اظهار داشت: در چهار سال گذشته میزان سپرده‌های پست‌بانک ایران 7/6 برابر شده است، به طوری که میزان سپرده‌ها در حال حاضر 10 هزار میلیارد ریال می‌باشد، که تا پایان امسال قصد داریم این میزان منابع را به 14 هزار و750 میلیارد ریال برسانیم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این هدف قابل تحقق است.


مدیرعامل پست‌بانک ایران افزود: نرخ هزینه عملیاتی یعنی متوسط سود پرداختی سپرده‌ها در سال 84 به میزان 6/4 درصد بود که در سال 86 این رقم به 7/1 درصد رسید و این رقم در حال حاضر 5 درصد است که دلیل آن تغییر حسابهای شرکت مخابرات از جاری به کوتاه مدت بوده که بابت آن سود پرداخت کردیم.


رییس هیأت مدیره و مدیرعامل پست‌بانک ایران گفت: با این وجود بانک پایین‌ترین نرخ هزینه عملیاتی را در میان نظام بانکی کشور دارد، چراکه متوسط این نرخ در بانک‌های کشور 7 درصد و در بانک‌های دولتی 14 درصد است و با تجربه‌ای که در این زمینه داشته‌ایم می‌توانیم آنرا به نرخ‌های پایین‌تر و متوسط نرخ جهانی یعنی 2 الی 3 درصد برسانیم.


دکتر افضلی ادامه داد: میزان تسهیلات پرداختی توسط پست‌بانک در پایان سال 87 به رقم 5 هزار و 463 میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال 88 به 7 هزار و 847 میلیارد ریال افزایش یافت که با رشد 44 درصدی مواجه بوده است.


وی اضافه کرد: این رشد به معنای بهتر شدن وضعیت مدیریت نقدینگی در بانک است و در مقایسه با رشد سپرده‌ها 4 درصد بیشتر است که به معنای پرداخت تسهیلات بیشتر نسبت به جذب سپرده‌ها است.


مدیرعامل پست‌‌بانک ایران تصریح کرد: ازجمله اقدامات دیگر در این بخش متنوع‌سازی سبد تسهیلات پرداختی به مشتریان است و در حالیکه طی سالهای قبل سهم تسهیلات مشارکتی از کل تسهیلات پرداختی 5 درصد بود، در پایان سال 88 سهم این تسهیلات به 42 درصد افزایش یافت.


دکتر افضلی تأکیدکرد: رسیدن به 65 درصد سهم عقود مشارکتی از کل تسهیلات پرداختی پست‌بانک مهمترین شاخص بانک در این بخش است.


رییس هیأت مدیره بانک اظهار داشت: رعایت بهداشت اعتباری مهمترین اصل در پرداخت هرگونه تسهیلات است معرف شاخص مطالبات به تسهیلات می‌باشد که در این رابطه این نسبت در سال 85 3 رقم 3/3 درصد بود که در پایان سال 88 به 7/4 درصد افزایش یافت که در چهار سال گذشته این نسبت 41 درصد کاهش یافته و در بین نظا م بانکی کشور بهترین رقم می‌باشد چراکه این رقم در بانک‌های کشور به طور متوسط 20 درصد است.


او در ادامه یکی از برنامه‌های امسال پست‌بانک ایران، را کاهش نسبت مطالبات به تسهیلات به 5/3 درصد ذکر کرد و اظهار داشت: در بخش ارزی نیز پست‌بانک ایران عملکرد مطلوبی را از خود برجای گذاشته به طوری که میزان مبادلات ارزی بانک از 264 هزار یورو در سال 84 به یک میلیون 416 میلیون یورو یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به چهار سال گذشته 5 هزار برابر شده است.


دکتر افضلی با اشاره به رشد 36 درصدی حجم عملیات ارزی بانک در سال گذشته نسبت به سال 87، افزود: با پیوستن به شبکه مبادلات ارزی الکترونیک سوئیفت با 185 بانک دنیا روابط کارگزاری داریم و توسعه شعب برون مرزی در سه کشور چین، عراق و هند از جمله برنامه‌های پست‌بانک است و می‌تواند کمک خوبی برای افزایش مبادلات باشد.


رییس هیأت مدیره پست‌بانک ایران در تشریح دستاوردهای بخش درآمدها گفت: درآمد بانک در پایان سال 88 به رقم یک هزار و 349 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با سال 84 به میزان3/4 برابر رشد کرده است.


وی ادامه داد: ترکیب درآمدهای بانک نشان می دهد در حال حرکت به سمت درآمدهای بانک خدماتی هستیم و این نشان دهنده جهت‌گیری درست پست‌بانک در زمینه اهداف تأسیس آن به عنوان یک بانک خرد است.
دکتر افضلی تأکید کرد: سودآوری بانک روند پایداری را نشان می‌دهد که ناشی از اتکاء درآمدهای بانک به منابع پایدار است و رقم سودآوری بانک در سال 88 به 171 میلیارد ریال رسید.
مدیرعامل پست‌بانک ایران گفت: در حال حاضر 12 هزار و 500 دفتر خدمات بانکی پست‌بانک در شهرها و روستاهای کشور، علاوه بر 400 شعبه بانک فعال است که با یک بررسی اجمالی مشخص می‌شود که در هر روز 9 باجه ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
رییس هیأت مدیره پست‌بانک ایران: در پایان صحبت‌های خود هدف از نامگذاری چهارمین گردهمایی مدیران و رؤسای شعب را به «بازاریابی و تجاری‌سازی خدمات»بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های خالی بانک ذکر کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =