کیف پول خود را در تلفن همراهتان بگذارید

گزارشی از جدیدترین خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه

توسعه سرویس های پرداخت از راه موبایل در دنیا ، هم اکنون تلفن همراه را در سطح پول نقد و کارتهای اعتباری قرار داده ، این درحالی است که ضعف خطوط مخابراتی ،عدم یکپارچگی درارایه خدمات بانکی ونبود استانداردهای امنیتی در ایران چالش های فراوانی را برای توسعه این گونه خدمات رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بدون شک امروزه گسترش پرداخت از طریق گوشی تلفن همراه در قالب خدمات شهروندی یکی از خدمات نوین در تحقق دولت الکترونیک محسوب می شود به طوریکه در کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، فرانسه و انگلیس سرویس های پرداخت از راه موبایل (mobile payment) رو به رشد است وتنها در آمریکا 18 میلیون نفر از نرم افزارهای بانکداری تلفن همراه استفاده می کنند.


بر اساس این گزارش آمارهای موجود نشان از فاصله  موبایل پیمنت در ایران با استانداردهای جهانی دارد .


کارشناسان بسترهای ضعیف مخابراتی را یکی از دلایل ضعف پرداخت از طریق تلفن همراه می دانند اما در عین حال معتقدند به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی وافزایش آگاهی های مردم در استفاده از تلفن همراه در خصوص فرهنگ سازی مشکل چندانی وجود ندارد .


این گزارش می افزاید ، از هم گسستگی وعدم یکپارچگی در ارایه خدمات بانکی از چالش های اساسی دیگردر رشد این خدمت نوین محسوب می شود .

کارشناسان معتقدند، در اکثر نقاط دنیا ،سیاست گذاری های دولت ها  به گونه ای پیش  می رود که با یکپارچه سازی امور، شهروندان می توانند کلیه امور مالی وخدماتی خود را با یک کارت انجام دهند که در نهایت این کارت بر روی گوشی تلفن همراه تعبیه می شود، این در حالی است که در ایران عدم سیاست گذاری های کلان وغیر متمرکز بودن خدمات شبکه بانکی عملا این صنعت نوین را با مشکلات اساسی همراه کرده است.


بنابراین گزارش ،در ایران نیز در قالب توسعه شهروند الکترونیک خدمات جدیدی از طریق تلفن همراه ارایه شده که در صورت مهیا بودن شیکه های زیر ساختی وارتباطی وهمچنین یکپارچه سازی شبکه بانکی بدون شک این صنعت به رونق خواهد رسید.

پرداخت های آسان با تلفن همراه


کارت های متصل به شبکه شتاب به حفاظت های خاص نیاز دارد وهمیشه هم همراه فرد نیست  در حالیکه موبایل هیشه همراه فرد است بر همین اساس خدماتی تعریف شده بدین صورت که کارت های متصل به شبکه شتاب را می توان روی Tagهای RFID کپی کرد به طوریکه این Tag جهت پرداخت الکترونیک داخل موبایل قرار می گیرد که با قرار دادن  موبایل روی pos می توان هرگونه پرداخت اعم از پرداخت قبوض ،خرید کارت شارژ دریافت موجودی بانکی ،خرید های روزانه و… را انجام داد.


بر اساس این گزارش ،این خدمت در قالب کیف پول الکترونیکی نیز مطرح می شود به طوریکه می توان بخشی از حساب بانکی مثلا به میزان 40000 تومان را روی موبایل بلوکه کرد وبدین ترتیب پرداخت بلیط مترو ، اتوبوس و.. . رااز این طریق انجام داد.


برای اینکه مشتری بتواند کارت الکترونیکی خود را شارژ کند سامانه ای طراحی شده که یک pos بانکی بسیار ساده در اختیار مشتری قرار می گیرد که از این طریق مشتری می تواند بلیط الکترونیکی خود را از طریق کارت شتاب بانکی شارژ کند که شارژ بلیط الکترونیکی نیز در قالب Tagهای RFID امکان پذیر است .


از تکنولوژی های جدید ارتباطی که درقالب استفاده از تلفن همراه می گنجد تکنولوژی NFC است که با نزدیک کردن دو وسیله به یکدیگر انجام می شود .


از آنجا که ممکن است در مغازه ای POS نباشد اما فروشنده حتما موبایل داشته باشد با نزدیک کردن موبایل مشتری به موبایل فروشنده پرداخت به صورت خودکار از طریق این تکنولوژی صورت می گیرد .


با استفاده از NFC پرداخت از طریق نزدیک کردن گوشی تلفن همراه به POS هم امکان پذیر است.

انواع POS

در حال حاضرکارتخوان های فروشگاهی اغلب به خط تلفن متصل است از آنجا که ممکن است در برخی مکان ها خط تلفن مهیا نباشد ویا امکان استفاده از آن مشکل باشد POS هایی با قابلیت های جدید طراحی شده که با استفاده از تکنولوژی های جدید که در بالا به ان اشاره شد از طریق تلفن همراه نیزقابل استفاده هستند.

POSبلوتوث:

در مکا ن هایی با گستره جغرافیایی محدود که  عمدتا یک POS کاربرد دارد  مانند رستوران ها از POS بلوتوث استفاده می شودکه ار تباط آن از طریق بلوتوث برقرار می گردد به طوریکه گارسون در محدوده رستوران نزد مشتری می رود ومی تواند کارت خوا ن را نزد مشتری قرار داده ودستور پرداخت صادر گردد.

استفاده از POS از طریق ارتباط wi-Fi :

این خدمت در مکان هایی با گستره جغرافیایی بزرگ که عمدتا بیش از یک pos وجود دارد به کار برده می شودکه از تکنولوژی wi-Fi استفاده می گردد.
گفتنی است این نوع pos در طبقات مختلف یک مجموعه بزرگ قابل استفاده است.

Pos های  GPRS:

این نوع POS ها برای نیروهای پخش ، تاکسی ها وبرای مکان هایی که گستره جغرافیایی نا محدود دارند استفاده می شود مانند پرداخت قبض آژانس در فرودگاه و… که پرداخت از طریق کارت متصل به شبکه شتاب ویا تلفن همراه امکان پذیر خواهد بود.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  −    =  68