قانون حضور بانکهای خارجی در ایران ابلاغ شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری قانون حضور بانکهای خارجی در ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قانون حضور بانکهای خارجی در ایران را پس از تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.

در نامه لاریجانی به احمدی نژاد آمده است: عطف به نامه شماره 164546 / 43348 و اجرای اصل 123 قانون اساس جمهوری اسلامی ایران، قانون الحاق یک تبصره به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که با عنوان لایحه تقدیم مجلس شده بود، با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان ابلاغ می شود.

با ابلاغ این قانون، شرایط حضور بانکهای خارجی در ایران تسهیل می شود، همچنین با توجه به ارائه درخواستهایی از سوی خارجیان برای تاسیس بانک و شعبه در ایران و تاسیس بانکهای مشترک از این پس شاهد حضور بانکهای خارجی در ایران خواهیم بود.

براساس این قانون در تاسیس بانک مشترک ایرانی و خارجی سهم طرف خارجی از سقفهای مندرج در ماده 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مستثنی شده است. 

همچنین اساس قانون تسهیل شرایط حضور بانکهای خارجی در ایران اشخاص حقوقی خارجی با حداقل 51 درصد سهام ایرانی، ایرانی محسوب می شوند، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تنها مجاز است با مشارکت خارجی اقدام به تاسیس بانک توسعه ای نماید.

به گزارش مهر، بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی با بیان اینکه ‌با ابلاغ این قانون راه ورود بانکهای خارجی به کشور باز شده است، گفت: سازمان سرمایه گذاری آماده است درخواست بانکهای خارجی به کشور را بررسی و در صورت احراز شرایط لازم، تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی از آنها حمایت نماید.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: با الحاق تبصره 5 به ماده 5 قانون برنامه چهارم و سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در تأمین بانک مشترک ایرانی و خارجی سهم طرف خارجی از سقفهای این ماده مستثنی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران تنها مجاز است با مشارکت خارجی اقدام به تاسیس بانکهای توسعه ای نماید، افزود: براساس این ماده واحده، اشخاص حقوقی خارجی با حداقل پنجاه و یک درصد سهام ایرانی، ایرانی محسوب می شوند.
 
علیشیری در خصوص مزایای ورود بانکهای خارجی به کشور برای بنگاههای اقتصادی اظهارداشت: ورود بانکهای خارجی موجب افزایش کارآیی بانکداری داخلی می شود، رقابت را افزایش داده و با کاهش هزینه ها، سود را افزایش خواهد داد.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: ورود بانکهای خارجی در هر کشوری، دسترسی به بازار سرمایه های بین المللی را تسهیل خواهد کرد.
 
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران افزود: بانکهای خارجی با توجه به مازادی که در اختیار دارند و همچنین دسترسی آنها به بازارهای بین المللی، منابع اعتباری با ثباتی را برای بخشهای تولیدی کشور، فراهم خواهند کرد.
 
معاون وزیر اقتصاد از کلیه بانکهای خارجی دعوت کرد برای تاسیس بانک، درخواست خود را برای رسیدگی در هیئت سرمایه گذاری خارجی به این سازمان ارسال کنند. وی همچنین از بانک مرکزی درخواست کرد تا مقررات اجرایی و نظارتی روان و شفاف حضور بانکهای خارجی را تدارک و ابلاغ کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  59  =  62