گزیده سرمقاله‌ اقتصادی روزنامه‌های صبح امروز

گزیده سرمقاله‌ اقتصادی روزنامه‌های صبح امروز به شرح زیر است

دنیای اقتصاد

«بازار اجاره و روند آتی تورم» عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم مهران دبیرسپهری است که در آن می خوانید:
پس از آنکه طی یکی دو ماه اخیر، نرخ اجاره مسکن قدری افزایش یافت برخی از مسوولان به تکاپو افتادند تا بلکه جلوی آن را بگیرند.
در اولین اقدام از مردم خواسته شد که خانه‌های خالی را با این شماره تلفن شناسایی کنید. بعد از مدت کوتاهی کارگروه زمین و مسکن در دولت پس از کلی بحث و گفت‌وگو به این نتیجه رسید که بهتر است به جای کار پلیسی، از ابزار تشویق برای مالکان خانه‌های خالی، استفاده نمود (دنیای اقتصاد 29/4/1389).

معلوم نیست چگونه باید این گزاره بدیهی را بیان کرد که افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش عرضه پول است و نه هیچ چیز دیگر بنابراین کارگروه زمین و مسکن در دولت اگر واقعا مایل است جلوی افزایش نرخ اجاره‌ها را بگیرد باید بداند کلید آن در دست بانک مرکزی می‌باشد.
بانک مرکزی از دی ماه سال 1387 تا پایان سال 1388 حجم نقدینگی را از 173 هزار میلیارد تومان به بیش از 235 هزار میلیارد تومان رسانده است. این کار به معنی خلق 62 هزار میلیارد تومان نقدینگی در عرض 14 ماه می‌باشد.

یعنی طی این دوره، با رشد 36 درصدی نقدینگی مواجه بوده‌ایم (اگر چه دقیقا نمی‌دانیم در این دوره 14 ماهه، اقتصاد به چه میزانی رشد کرده است، اما با توجه به برخی اظهارنظرها احتمالا رشد اقتصادی این دوره نمی‌تواند از 2 درصد بیشتر باشد). بدیهی است که این حجم از خلق پول بدون توجه به رشد اقتصاد، تبدیل به تورم می‌شود.
اما در اینجا خوب است این ادعای برخی مسوولان را در مورد آنکه اگر موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها اجرایی نشود، نرخ تورم در ماه‌های آتی تا حدود عدد 7 بر حسب درصد کاهش می‌یابد را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

در جدول پیوست، شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (که در ادامه تنها از لغت شاخص برای آن استفاده خواهد شد) برای 36 ماه دیده می‌شود.




آفرینش

«ایرانیان خارج از کشور و پتانسیل ها» عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم علی رمضانی است که در آن می خوانید:
برگزاری همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور که همراه با برگزاری  نشست های تخصصی که با حضور بسیاری از متخصصان و نخبگان ایرانی  با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است گامی نوین در توجه واستفاده از پتانسیل هاو ظرفیت های ایرانیان ونخبگان خارج نشین است.

نخبگانی که در طول چند دهه و بنا به دلایل متعدد از جمله مشکلات کشور در جذب وجلب آنان پای در دیار غربت نهاده و اینک هر یک به فراخور خود جایگاه های مهمی  در رشته های گوناگون علمی واقتصادی و… در کشور های میزبان یافته اند.
در این راستا و در واقع جامعه ایرانیان مهاجر را شاید بتوان از موفق ترین  اقلیت های حاضر در بسیاری از  کشور های پیشرفته و صنعتی لقب داد چه اینکه با توجه به سطح تحصیلات وتخصص و توانایی مالی آنان است  که نقش آنان را در کشور های میزبان پرررنگ کرده است در این بین حضور بیش از  5 تا 7 میلیون ایرانی مقیم خارج  با توانایی مالی حدود 1000 میلیارد  دلاری امری نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد ویا آنرا نادیده گرفت.

در واقع همین پتانسیل گسترده ایرانیان خارج نشین  است تا اندک اندک میرود تا مقامات دولتی توجهی شایسته تر وژرف تری به فرصت های  وامکانات جامعه ایرانی مهاجر داشته باشند.
در این بین آشکار است که با توجه به دلایل متعدد در طول سالهای گذشته نگاه مقامات به ایرانیان خارج چندان جدی نبوده و برخلاف بسیاری از کشور های عقب افتاده  در حال توسعه و پیشرفته کشور ما نتوانسته از فرصت های حضور و توانایی های علمی و مالی ایرانیان خارج برای توسعه دوچندان خود بهره گیرد  در این راستا قابل توجه است که این وجود فاصله بین ایرانیان خارج نشین وعدم توجه جدی دولت به این جامعه  باعث شده است تا اینان با وجود میل داشتن توجه جدی تر به میهن خود  عملا با برخورد های سرد  روبرو باشند.

آنچه مشخص است برگزاری همایش هایی از این دست ودعوت از ایرانیان مقیم خارج کشورهمواره  ضرورتی انکارناپذیر بوده است که اکنون به نظر میرسد با تدوین سیاست ها وقوانین مناسب و اطلاح برخی از آنان میرود تا  جایگاه واقعی ایرانیان خارج بهتر شناخته شود چنانچه افتتاح صندوق سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور، مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور، شبکه مجازی متخصصان ایرانی خارج از کشور، بانک اطلاعاتی ایرانیان خارج از کشور و نمایشگاه علم، فناوری، فرهنگ و اقتصاد ایران در حاشیه همایش بزرگ ایرانیان (هر چند باید سالها قبل انجام می شد) اما این امیدواری را در نظر بسیاری ایجاد کرده است که مقامات دولتی می کوشند تا همانند همه کشور های جهان از پتانسیل ها و ظرفیت های  شهروندان و مهاجران خود به نیکی  استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =