مصباحی مقدم: اظهارات رییس کل بانک مرکزی خلاف قانون است

رئیس کمیسیون بررسی طرح تحول اقتصادی اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه علی‌رغم ابلاغ قانونی از سوی رییس مجلس، باز هم برای تامین اعتبار قوانین مذکور منتظر ابلاغ دولت خواهند ماند را غیر قانونی خواند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره سخنان محمود بهمنی که گفته بود دو میلیارد دلار اعتبار قانون مصوب مجلس برای مترو را تا زمانی که شخص رئیس‌جمهور این قانون را ابلاغ نکند، تخصیص نخواهند داد، گفت: حرف‌های رئیس بانک مرکزی غیر قانونی است. چون منابع حساب ذخیره ارزی در اختیار رئیس‌جمهور نیست. بلکه به صورت امانت در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی موظف است اعتبار مشخص شده را در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی دولت، مبنی بر اینکه بانک مرکزی اعتبارات کافی برای مترو تهران را ندارد نیز تصریح کرد: اینکه اعتبارنداریم حرف درستی نیست. به این دلیل که ما خبر داریم اعتبار مورد نظر برای مترو موجود است و بلکه بیشتر از آن‌هم در این حساب موجود است.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در صورت به درازا کشیدن مساله اعطای اعتبارات از سوی بانک مرکزی، چه ابزارهایی برای اخذ اعتبار مورد نظر وجود دارد گفت: اگر دولت و بانک مرکزی همچنان بر موضع خویش اصرار کنند، برای برون رفت ازاین حالت دو راه وجود دارد. یکی راه پارلمانی است که بر مبنای این راه مجلس موضوع را به صورت سوال از رئیس‌جمهور مطرح می‌کند. البته وزیر اقتصاد را هم می‌توان به مجلس فراخواند. چون وزیر اقتصاد هم عضو هیات مدیره بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه راه دوم راه قضایی است، ادامه داد: در این صورت با رای دادگاه، بانک مرکزی بودجه را در اختیار دستگاه ذیربط قرار می‌دهد.

مصباحی‌مقدم درباره وعده پرداخت وام 300 میلیون ریالی مسکن خبرنگاران که آن هم با مخالفت رئیس بانک مرکزی مواجه شده بود نیز پاسخ داد: اعتبارات وام خبرنگاران، ریالی است و به صورت وام است. بانک‌ها هم مشکل پولی ندارند. بنابراین این مساله ارتباطی به داشتن یا نداشتن اعتبار از سوی دولت ندارد. این در حالی است که در مورد مترو، موضوع اعتبار ارزی است و قرار است بودجه آن از محل اعتبارات ارزی تامین شود.

گفتنی است محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری هفته گذشته خود با خبرنگاران در خصوص پرداخت تسهیلات مترو، با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس باید به دولت و از دولت به بانک مرکزی ابلاغ شود، گفت: بانک مرکزی هم اکنون منتظر اعلام دولت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  ⁄    =  9