انتقاد شدید وزیر اقتصاد از رویکرد تبعیض‌آمیز بانک‌جهانی در قبال ایران

وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست سالانه بانک‌جهانی و صندوق‌بین‌المللی‌پول به انتقاد شدید از رویکرد تبعیض‌آمیز آن‌ها در قبال ایران پرداخت و گفت: این نهادها بر پایه ملاحظات سیاسی قدرت‌های بزرگ عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وزیر اقتصاد ایران طی سخنرانی خود در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به انتقاد شدید از رویکرد تبعیض آمیز بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نسبت به جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
سید شمس الدین حسینی در آغاز سخنان خود به بحث اقتصاد جهانی پرداخت و گفت: اقتصاد جهانی همچنان با کاهش رشد و آینده ای نامطئن دست و پنجه نرم می کند.
وی افزود: این وضعیت بنیان های نظری اقتصاد جهانی و کارآیی ساختار مالی و پولی و نهادهای آن را به چالش کشیده است. نظام مالی و پولی به عنوان شریان اصلی انتشار نقدینگی آسیب پذیری خود را نشان داده است و بسیاری از نخبگان نسبت به ضعف ساختاری این نظام اذعان دارند که رابطه میان بخش واقعی و فعالیت اقتصادی با بخش مالی را نادیده می گیرد.
وی در ادامه به دفاع از نظام بانکی و اقتصادی اسلامی پرداخت و گفت: بنیان های نظام بانکی و اقتصادی اسلامی که بر پایه ارزش کار و تولید قرار دارد بیش از گذشته توجه نهادها و بانک های بین المللی را به خود جلب کرده است. نکته مهم آن است که محصولات مالی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با انطباق بیشتر با مالیه و بانکداری اسلامی در آینده نزدیک در اختیار کشورهای عضو قرار گیرند.
وزیر اقتصاد به تلاش های برای افزایش حق رای کشورهای در حال توسعه در این دو نهاد بین المللی اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان عضو موسس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از برنامه جاری افزایش حقوق رای دهی کشورهای در حال توسعه در این دو نهاد استقبال می کند و معتقد است که نقش و سهم کشورهای در حال ظهور در طراحی سیاست های این نهادها باید بیشتر از آن چیری باشد که در این برنامه در نظر گرفته شده است اگر چه ما معتقدیم اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است در جهت صحیح قرار داشته اند. در واقع کشور من آمادگی خود را برای مشارکت کامل در ساختاربندی مجدد حقوق رای با ابراز تمایلش برای کمک مالی در این خصوص اعلام داشته است.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد این دو نهاد بین المللی پرداخت و گفت این نهادها در برخی موارد بر اساس اصول و مقررات تنظیمی خود عمل نمی کنند ضمن آن که برخی از سهامداران بزرگ در کار این نهادها مداخله می کنند. وی نظام توزیع سهام و سرمایه در این دو نهاد را به گونه ای دانست که هرگونه مدیریت عالانه و منصفانه را در این نهادها مانع می شود.
وی در این چارچوب افزود:«من به عنوان نماینده ملت و کشورم و به عنوان یک کشور عضو اعتراضاتی به رفتار تبعیض آمیز مدیریت بانک جهانی داریم که این رفتار با مواد موافقت نامه مربوط در تناقض است».
وی افزود:«از سال 2005 مذاکرات با مدیریت بانک جهانی برای فراهم آوردن زمینه CAS(استراتژی همکاری با کشورها) ما به دلایل غیرفنی به تعویق افتاده است که این به معنای محروم کردن یک کشور عضو از منابع مالی بانک جهانی است. نکته تعجب آور آن است که بر اساس بررسی انجام شده از سوی بخش حقوقی بانک جهانی پروژه های توسعه ای و بشردوستانه از تحریم های وضع شده علیه ایران مستثنی هستند و هیچ دلیل حقوقی نمی توان برای کاهش روابط و عدم تامین مالی پروژه های جدید در ایران ارائه کرد».
وزیر اقتصاد ایران بار دیگر مدیریت بانک جهانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اما مدیریت ارشد بانک با اشاره به تحریم های تحمیلی علیه ایران توسط شورای امنیت و دیدگاه های منفی برخی کشورها بر عدم پیشرفت کار ایران در زمینه CAS , EDS اصرار دارند و این در حالی است که اکثریت اعضا در هیئت اجرایی در دیدارهای دوجانبه با من به طور مستقیم یا غیرمستقیم با پذیرش CAS ما در هیئت مدیره موافقت کرده اند.
وی افزود: پرسش اصلی من این است که آیا این رفتار بر پایه مدیریت خوب قرار دارد یا مبتنی بر ملاحظات سیاسی است. چه دلیلی بر نقض قوانین و مقررات این بانک می توان یافت. مدیریت بانک چه پاسخ هایی به پرسش های بین المللی و ملت بزرگ ایران دارد.
وی از طرف دولت ایران از مدیریت بانک جهانی خواست موضوع cas ایران را در نخستین نشست مدیران اجرایی مورد بررسی قرار دهد و نتاج حاصل را به اطلاع دولت ایران برساند.
حسینی در ادامه به خودداری بانک جهانی از تامین مالی پروژه های خود در ایران اشاره کرد و گفت:می خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که متاسفانه این بانک سه ماه است که پاسخی به این موضوع نداده است. این بانک در واقع پرداخت هزینه پروژه های خود را متوقف کرده است و بنابراین همه پروژه ها با زیان مواجه شده اند. این موضوع به خودی خود اهداف توسعه ای بانک را زیر سوال می برد.
وی با انتقاد از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل که تحت فشار برخی قدرت های از جمله آمریکا به تصویب رسیده است گفت: این تحریم ها علیه نظام مالی ایران داستانی است که نمی توان در این جا توضیح داد. اما مشخص است برخی کشورها برای حفظ انحصار خود در حوزه های علم و تکنولوژی جدید که مبنای پیشرفت های اقتصادی در آینده هستند سعی کنند یک کشور و ملت را از ترقی اقتصادی و علمی بازدارند. اما بانک جهانی حتی از این تحریم ها نیز فراتر می رود و در رویکری ناعادلانه و نامتناسب حقوق ما را نادیده می گیرد.
وزیر اقتصاد ایران در ادامه سخنان خود ایران را کشوری در حال حرکت به سمت ترقی در حوزه های علم و تکنولوژی و اقتصاد با سرعت زیاد دانست و صلح و عدالت را در راس دستورکارهای ایران اعلام کرد.
وی همچنین به اقدامات خوب انجام گرفته در ایران برای مبارزه با پولشوئی اشاره کرد و افزود: در ایران از چند سال پیش بر پایه شریعت اسلام پولشوئی یک جرم در نظر گرفته شده است و قوانین موثر و خوبی در این زمینه به تصویب رسیده است. ما با شدت بیشتری علیه این گونه جرائم عمل می کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت:‌ فشارهایی که به بانک ها و نهادهای مالی ایران وارد شده است مبنای سیاسی دارد و انتظار ما از نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آن است که به مواد موافقت نامه های خود و اخلاق حرفه ای پایبند باقی بمانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45