رتبه چهارم کربنکینک بانک کشاورزی در رنکینگ بین المللی

محمد حسن فروغی فر، ،عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی اعلام کرد:

بانک کشاورزی به عنوان تنها بانکی که داری کربنکینگ جامع و دارای استاندارد های بین المللی است می تواند به عنوان الگویی برای دیگر بانک های کشور در راستای پیاده سازی سیستم کربنکینگ از نظر کیفیت و هزینه باشد این نکته ای است که محمد حسن فروغی‌فر ،عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی تلویحا مورد اشاره قرار داده و عنوان می‌کند بانک کشاورزی آمادگی دارد تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار بانک های دیگر قرار دهد تا سیستم الکترونیکی شبکه بانکی ارتقا یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس گفته فروغی‌فر سامانه کربنکبنگ بانک کشاورزی از نظر معماری و نرم افزاری در جهان دارای رتبه چهارم است و این رتبه به معنای جایگاه مناسب کر این بانک از نظر کارایی و کیفیت در ابعاد بین المللی است.


فروغی‌فر سیستم کر بانک کشاورزی  را دارای 7 مشخصه معماری مناسب، تغییر پذیری مناسب، ظرفیت مناسب، قابلیت تغییر در آینده، دریافت تراکنش از کانال های مختلف، چند زبانه بودن جهت اتصال به بانکداری بین المللی و 7*24 بودن ذکر می‌کند.
به گفته وی درحال حاضر نرم افزار های داخلی نیازهای بانک های کوچک را پوشش می دهد اما برای بکارگیری در بانک های بزرگ و بدست آوردن جایگاه در سطوح بین المللی باید روی آنها کارشود.
مصاحبه با فروغی‌فر از پی می آید:


*******************************


محمد حسن فروغی فر ،عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی ، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مفهوم کلی کربنکینگ را اینگونه توضیح داد: کربنکینگ (CoreBanking)در مفهوم کلی به سامانه متمرکزی اطلاق می شود که با استفاده از یک شبکه ارتباطی خدمات به صورت لحظه‌ای در تمام شعب بانک به مشتریان ارایه می شود به طوری که مشتری قادر خواهد بود در هر شعبه ای به وجوه خود دسترسی داشته باشد. طبق این تعریف کلی، سامانه ای که حتی یک محصول بانکی را در این شبکه ارایه دهد  می توان نام کربنکینگ بر آن نهاد اما واقعیت آن است که یک سیستم کربنکینگ واقعی فراتر از این تعریف کلی است.

مشخصه های کربنکبنگ  (CoreBanking)


عضو هیات مدیره بانک کشاورزی سپس به تشریح خصوصیات کربنکینگ پرداخت وافزود:پارامترهای مهمی به لحاظ IT و عملیاتی   ebanking  باید مورد توجه قرار گیرد که البته حوزه IT وebanking در عین پیوستگی که با هم دارند دو حوزه جداگانه محسوب می شوند .


وی افزود: در حوزه ebanking مسایل مهمی چون معماری سیستم مطرح است. به عبارت دیگر معماری سیستم کربنکینگ به لحاظ سخت افزاری ونرم افزاری اهمیت دارد وهمین معماری است که به این سامانه از نظر صاحب نظران جایگاه ویژه می بخشد .


به گفته وی کربنکینگ بانک کشاورزی در رنکینگ بین المللی  به لحاظ اینکه سیستم نرم افزاری شناخته شده ای دارد در جایگاه چهارم قرار دارد .


فروغی‌فرد در ادامه به تغییر پذیری سیستم کر (cor (به عنوان یک مشخصه مهم دیگر اشاره کرد وخاطر نشان ساخت: تغییر پذیر بودن وانعطاف پذیری این قابلیت را به سیستم می دهد که توان توسعه وتغییر داشته باشد.


عضو هیات مدیره بانک کشاورز ی از ظرفیت سیستم کر به عنوان یک مشخصه اساسی دیگر یاد کرد وعنوان داشت: یک دیگر از  مشکلات اساسی در سیستم های موجود داخلی این است که تنها تا یک حجم معینی را پاسخگو هستند ووقتی حجم اطلاعات بالا می رود سیستم کند می شود بنابراین ظرفیت این نرم افزار باید به لحاظ تعداد مشتریان ،تعداد حساب، تعداد شعب ومحصولات وماژول هایی که می تواند به آن متصل شود قابلیت پاسخگویی داشته باشد .


به گفته عضو هیات مدیره بانک کشاورزی نرم افزار فعلی این بانک حدود 2000شعبه بانک را پاسخ می دهد با چیزی حدود 6000باجه که دایما عملیات خرد بانکداری انجام می دهند وحدود 40 میلیون حساب  و30 میلیون مشتری در این سیستم وجود دارد که تحت پوشش این سیستم است.


وی در ادامه مشخصه های دیگرکربنکینگ را برشمرد وعنوان کرد: یک نرم افزار کربنکینگ باید قابلیت تغییر در آینده را داشته باشد وبه عبارت دیگر قابلیت همسو شدن با برنامه های آتی بانک را داشته باشد .


دریافت تراکنش از کانال های مختلف از دیگر مشخصه های کر محسوب می شود که فروغی فر به آن اشاره وخاطر نشان کرد: سیستم کر واقعی باید این  قابلیت را داشته باشد تا از کانالهای مختلف چون تلفن بانک موبایل بانک و.. تراکنش دریافت کند.


عضو هیات مدیره بانک کشاورزی مشخصه های دیگری چون چند زبانه بودن جهت اتصال به بانکداری بین المللی وشعب خارج از کشور وچند ارزی بودن وتوانایی پشتیبانی ارزهای مختلف را از خصوصیات مهم یک کربنکینگ واقعی دانست.


وی 7*24 بودن را از دیگر مشخصه های کربنکینگ ذکر کرد بدین معنی که در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز قابلیت ارائه خدمات به صورت کامل را دارد.


آمادگی انتقال تجربیات


فروغی‌فر ضمن بیان اینکه بانک کشاورزی این آمادگی را دارد که تجربیات خود را در این زمینه در اختیار بانک های دیگر قرار دهد تا سیستم الکترونیکی شبکه بانکی ارتقا یابد اظهار داشت:هر بانکی با توجه به سیاست ها ، خدمات ، مشتریان ، اهداف واستراتژی هایش نرم افزار مناسب خود را می طلبد وممکن است این نرم افزار جهت پیاده سازی در بانک دیگر نیازمند تغییر باشد.


به گفته وی با توجه به مشخصه هایی که برای کربنکینگ واقعی ذکر شد می توان به درستی قضاوت کرد که کدام یک ار بانک ها دارای یک کر واقعی هستند.


وی ،با تاکید بر اینکه  در راه پیاده سازی کربنکینگ مانعی وجود ندارد افزود: اما نیازمند یکسری  تمهیدات بوده و مانند سایر کارهای زیر بنایی به  دقت وبررسی نیاز دارد. همچنین از آنجا که هر موفقیتی حاصل اراده است بنابراین این کاردر گام اول نیازمند اراده خواهد بود.


مراحل مختلف اجرای کربنکینگ


وی با اشاره به مراحل آغازین اجرای کربنکینگ در بانک کشاورزی اظهار داشت:بانک ابتدا یک هم صدایی وهم پیمانی بین سطوح مختلف مدیریتی خود ایجاد کرد وپس از بررسی های لازم کارشناسان وجود کربنکینگ را ضروری دانستند به طوریکه حدود 50 نفر از نخبگان و کارشناسان مطرح که به لحاظ عملکرد در حوزه بانکداری الکترونیک اثر گذار بودند در این پروژه حضور یافتند .


فروغی‌فر افزود: سپس نیاز های بانک  با یک دید آینده نگرفهرست شد آنگاه مطالعات فنی در بازار های نرم افزاری دنیا صورت گرفت به طوریکه کلیه نرم افزار های کربنکینگ موجود در دنیا که از معروفیت بین المللی برخوردار و دارای نام ونشانی هستند مورد برسی قرار گرفت و با این مطالعات بود که چشم اندازی از بازار حاصل شد.


عضو هیات مدیره بانک کشاورزی با اشاره به مراحل بعدی پیاده سازی کربنکینگ به برگزاری یک مناقصه بین المللی جهت خرید این نرم افزار اشاره کرد وگفت:در این مناقصه حدود 40 شرکت اسناد مناقصه را خریداری کردند وحدود 20 شرکت اسناد مناقصه را بازگردانده وآمادگی خود را برای شرکت در این مناقصه اعلام کردند که کارشناسان بانک با بررسی اسناد  تشخیص دادند که نرم افزار پنج شرکت می تواند برای بانک کارساز باشد.


وی افزود: این 5 شرکت  به لحاظ ابعاد بیرونی و  توان نرم افزاری مورد بررسی قرار گرفتند به طوریکه کلیه پلت فورم های سخت افزاری ونرم افزاری وحتی صورت های مالی وطرف های تجاری انها نیز مورد بررسی قرار گرفت واز میان انها سه شرکت در لیست کوتاه بانک قرار گرفت ودر نهایت براساس قیمت وزمان پیاده سازی شرکت نهایی انتخاب شد که با انتخاب شرکتFNS استرالیا در آذر 83 کار کلید خورد.(شرکت FNS بعداً توسط شرکت تاتای هند خریداری شد)
فروغی‌فر عنوان کرد:این نرم افزار به قیمت بسیار مناسبی خریداری شد زیرا شرکت مورد نظر در صدد شناخت بازار ایران وسیستم بانکی برای سرمایه گذاری در ایران بود .


مرحله بومی سازی


فروغی‌فرد به تشریح مراحل بومی سازی نرم افزار کربنکینگ به عنوان مهمترین بخش کار پرداخت واظهارداشت: در مرحله ابتدایی دو تیم پیمانکار وبانک تحت آموزش دوطرفه (System Study) قرار می گیرند به طوریکه در این مرحله بانک سیستم و نیاز خود را به طرف مقابل آموزش می دهد ومتقابلا پیمانکار نیز به معرفی سیستم کر(Core) پرداخته و آموزش های خاص را به طرف مقابل ارایه می کند.


وی با اشاره به مرحله بعدی بومی سازی افزود:در مرحله بعدی گپ ها (تفاوت ها) بین سیستم فعلی وخواسته ها مشخص می گردد وطی مرحله بعد که تحت عنوان گپ آنالیز شناخته می شود این تفاوت ها مورد تحلیل قرار می گیرد که طی این مرحله سه حالت ایجاد می شود ، یا سیستم نیازها را پاسخ می دهد که از امکانات سیستم بدون تغییر استفاده می شود، یا باید نیازها و روش های انجام کار را تا جایی که مقررات اجازه می دهد تغییر داد و یا اینکه سیستم را برای انطباق نیازها باید تغییر داد. این تغییرات در چهار سطح تحت عنوان تغییرات جزء ،متوسط ، کلی وتغییر کرتیکال(بحرانی) طبقه بندی می شود.


وی با اشاره به تغییرکرتیکال ( بحرانی) خاطر نشان ساخت: در تغییر بحرانی گاهی معماری سیستم تحت تاثیر قرار می گیرد وار انجا که در بسیاری از موارد عملیات بانکداری اسلامی با نکداری متعارف دنیا متفاوت است این فاصله های بحرانی نیازمند تحلیل و بررسی است.


فروغی‌فر معتقد است ، این مرحله فنی ترین وپیچیده ترین بخش کار است واگر احساس می شود کربنکینگ در بانک ها پیش نمی رود احتمالا به این مرحله(تغییرات بحرانی) بر می گردد.


فروغی‌فر معتقد است شرایط فعلی برای پیاده سازی کربنکینگ مناسب‌تر از گذشته  و مسیر هموارتراست  درحالیکه که در گذشته  سامانه کر یک مقوله ناشناخته به شمار می رفت .


وی افزود: در مقطعی که بانک کشاورزی آغاز به کار کرد سیستم بانکی دستخوش تغییرات اساسی بود و درهمین دوره بود که تعهدی شدن درآمد عقود اسلامی مطرح شد که تا آن زمان مطرح نبود وما سیستم را براساس روش نقدی انتخاب کرده بودیم واز انجا که روش های بانکداری ما در بسیاری از موارد با دنیا متفاوت است تغییرات دیگری چون طبقه بندی دارایی ها و… مطرح شد که بانک مجبور بود با هر تغییری به عقب بر گردد و سیستم را با تغییرات تطبیق دهد و می توان گفت بسیاری از گپ های کرتیکال (فاصله های بحرانی ) در این مرحله پیدا شد.


فروغی‌فر در پاسخ به این سوال که چرا بانک کشاورزی از نرم افزار های داخلی استفاده نکرد،گفت: در مناقصه‌ای که انجام شد شرکت‌هایی از داخل نیز شرکت کردند ولی در آن زمان نیازهای مورد نظر بانک را نتوانستند پوشش دهند.


 وی ادامه داد: بانکداری ما با بانکداری جهان متفاوت است واز سویی، بین عملیات بانکداری بانک های داخلی نیز تفاوت هایی به چشم می خوردبه طوریکه هر بانکی ضروریات خاص خود را داراست به طور مثال؛ سیستم بانکداری بانک کشاورزی تا حدودی پیچیده تر از سایر بانک ها است زیرا سیستم های بانک کشاورزی نظارت شده است وتنوع تسهیلات و به کارگیری عقود آن نسبت به سایرین بیشتر است بنابراین نرم افزارهای داخلی پاسخگوی نیازهای بانک کشاورزی نبودند.


فروغی‌فر در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در ایران به تولید نرم افزار یکپارچه بانکی دست یافت اظهار داشت:اینگونه نرم افزار ها به سرمایه گذاری بالایی به لحاظ انسانی وفنی نیازدارند وتولید آنها بسیار زمان بر است بنابراین سرمایه زیادی نیاز است  تا منجر به تولید سیستمی گردد که در جایگاه بین المللی قرار گیرد .


به گفته وی درحال حاضر نرم افزار های داخلی نیازهای بانک های کوچک را پوشش می دهد اما برای بکارگیری در بانک های بزرگ و بدست آوردن جایگاه در سطوح بین المللی باید روی آنها کارشود.

تحقق شبکه متمرکز بین بانکی


وی در خصوص چگونگی تحقق کربنکینگ یکپارچه شبکه بانکی عنوان کرد:در حال حاضر بانک مرکزی اقدامات مناسبی را در راستای ایجاد شبکه متمرکز بانکی در دستور کار قرار داده که خودبخود ما را به سمت یک بانکداری الکترونیک یکپارچه رهنمون می سازد .


وی ادامه داد: سامانه هایی مانند ساتنا ، ACH ، پایا و…در حال فعالیت وتوسعه هستند واگر همه بانک ها کربنکینگ را پیاده سازی کنند از طریق زیر ساخت هایی که بانک مرکزی فراهم ساخته می توانند با سایر بانک ها مبادله الکترونیکی داشته باشند.


وی تاکید کرد اقدامات اخیر بانک مرکزی این شبکه را از حالت جزیره ای خارج می کند  و با زیر ساخت هایی که ایجاد شده بانک ها به سمت سیستم یکپارچه سوق پیدا خواهند کرد و به عبارتی این زیر ساخت ها سبب می شود که کربنکینگ بانک ها از طریق سامانه های بانک مرکزی با سایر بانک ها ارتباط برقرار کند.

گسترش بانکداری الکترونیک نیازمند هماهنگی بیشتر


عضو هیات مدیره بانک کشاورزی  سرعت تحولات بانکداری الکترونیک طی چند سال اخیر را به لحاظ کیفی وکمی قابل قبول دانست ویادآور شد: اگرچه در بسیاری از موارد مشکلات زیادی وجود دارد اما این کارهای نکرده و راه‌های نرفته دلیلی بر اینکه زحمات کشیده شده رانادیده انگاریم نیست.


وی افزود: ظرفیت های سخت افزاری ، نرم افزاری ومخابراتی ایجاد شده مناسب است اما این ظرفیت ها می توانست بهتر تخصیص داده شود به عنوان مثال در خصوص ظرفیت ایجاد پایانه های فروشگاهی برنامه ریزی هماهنگی صورت نگرفت وشاید اگر ظرفیت ها درست اختصاص می یافت بسیاری از نیازها پاسخ داده می شد .


فروغی فر معتقد است ،هماهنگی بین بانک ها ،مخابرات  و بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار موجب می شود سیستم بانکی کمتر مورد انتقاد قرار گیرد.
 وی با تاکید براینکه  همه در جهت توسعه بانکداری الکترونیک ورضایت مشتریان بانکی حرکت می کنند،  انتقاد سازنده را همچون چراغی که راه را نشان می دهد دانست به شرط اینکه منتقد نیز با سایرین همراه باشد.


فروغی فر با اشاره به سختی ها وپیچیدگی هایی که در روند توسعه بانکداری الکترونیک از ابتدا تا کنون وجود داشت اظهار داشت:ضرب المثلی است که می گوید آدمهای خوشبین هواپیما می سازند وآدم های بدبین چتر نجات بنابراین منتقد باید چتر نجات بسازد نه اینکه بگوید هواپیما نسازیم چون ممکن است سقوط کند بلکه بگوید هواپیما می سازیم واین هم چتر نجاتش .


وی در ادامه بر نقش رسانه در ایجاد هماهنگی بین نیازها وامکانات قطعات پازل بانکداری الکترونیک ( بانک ها ،مخابرات وبانک مرکزی و ….) تاکید کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  90