جزئیات پرداخت سود به یارانه‌ها در حساب مردم اعلام می‌شود

مدیرعامل بانک سپه با اعلام اینکه جزئیات پرداخت سود به یارانه‌ها در حساب مردم اعلام می‌شود، به تشریح اقدامات بانکها برای پرداخت تسهیلاتی ارزان قیمت بانکی به صنایع و بخش حمل و نقل پرداخت.

رامین پاشایی فام در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: طرح هدفمندی یارانه ها یک طرح ملی، اساسی، بسیار مهم و سرنوشت ساز است که اقدامات، تمهیدات و حرکتهای کارشناسی سنگین و مفصلی برای بررسی و اجرای آن در دولت نهم و دهم صورت گرفته است.
معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم و توفیق داشتم تا در خدمت طرح بزرگ هدفمندی یارانه ها باشم، هر هفته و بدون تعطیلی 5 تا 6ساعت با حضور تمام وقت رئیس جمهور، معاول اول رئیس جمهور، وزرای مربوطه، رئیس کل بانک مرکزی و کارشناسان مرتبط، بر روی طرح هدفمندی یارانه ها کار شده است و بنابر ضرورت، تعداد جلسات بررسی، بعضاَ به هفته ای دو بار نیز رسیده است.

* بیش از دو سال روی هدفمندی یارانه‎ها بررسی کارشناسی شده است

وی افزود: علاوه بر این، جلسات بسیار سنگین و مفصلی در ارتباط با طرح هدفمندی یارانه ها در مجلس برگزار شد و حتی کمیسیونی خاص آن با عنوان کمیسیون و‍یژه طرح تحول در مجلس شروع به فعالیت کرد.
این دکترای اقتصاد اضافه کرد: کلیه نکات مذکور حکایت از اهمیت و پختگی قانون هدفمندی یارانه ها دارد که بیش از دو سال روی آن به صورت تخصصی و کارشناسی، بحث و بررسی شده است و در تهیه و تدوین آن، تمام دستگاهها و مسئولان سیاسی و اقتصادی نقش داشته اند.

* اجرای هدفمندی یارانه‎ها یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است

وی با طرح این سؤال که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک انتخاب است یا یک ضرورت اظهارداشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است به این دلیل که ادامه روند فعلی امکان پذیر نبوده و به هیچ وجه، پاسخگوی نیازها و اقتصاد کشور نیست.
پاشایی فام با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها دارای مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور است گفت: هدفمندی یارانه ها،‌ نقطه عطفی در رشد و شکوفایی اقتصاد است و اجرای این قانون، بسیاری از مشکلات ساختاری که اقتصاد ایران را از دیرباز رنج می دهند، برطرف می کند.

* شرط اصلی هدفمندی یارانه‎ها اجرای صحیح آن است

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها، شرط اصلی و لازم آن است اظهارداشت: برای اجرای صحیح قانون نیز نیاز است تا همه مردم، مسئولان، دست اندرکاران و عاملان اقتصادی و نیز بانکها دست در دست یکدیگر دهند تا به این قانون که روزگاری اجرای آن آرزوی اقتصاددانان کشور بوده، جامه عمل بپوشد.
وی تأکید کرد: همه باید تلاش کنند تا یاری‎رسان دولتی باشند که اجرای این قانون را با همه سختیهایش پذیرفته است، کما اینکه تمام فواید و نتایج حاصله از اجرای قانون، به خود مردم باز خواهد گشت.

* با اجرای قانون، یک اتفاق سنگین در حوزه نقدینگی رخ می‎دهد

رئیس هیأت مدیره بانک سپه با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک اتفاق سنگین در حوزه نقدینگی رخ می دهد گفت: از دیگر نکات مهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نحوه بازتوزیع وجوه حاصل از اجرای این قانون است.
وی با بیان اینکه این بازتوزیع به شکلهای مختلف در جامعه صورت خواهد گرفت افزود: نقش پرداخت یارانه ها به خانواده ها عموماً توسط بانکها انجام می گیرد و در اختیار آنها است.

* اختصاص 10هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اصلاح و تغییر تکنولوژی صنایع

پاشایی فام از دیگر اقدامات بانکها در جریان اجرای قانون، به حمایت از تولید و صنایع به منظور بازسازی و بهینه سازی دستگاهها به منظور استفاده بهینه از انرژی اشاره کرد و گفت: بانک به عاملین اقتصادی و صنایع، با تشخیص وزارت صنایع یا وزارت راه و ترابری، تسهیلاتی را با هدف مذکور پرداخت خواهد کرد.
وی افزود: در این ارتباط تفاهم‎نامه‎ای با وزارت صنایع و معادن بسته شده که طی آن، منابعی که دولت در اختیار بانکها قرار خواهد داد و نیز معادل همین میزان از سوی بانک، در قالب تسهیلات 3 تا 5 ساله در اختیار صنایع معرفی شده از سوی وزارت صنایع به منظور اصلاح و تغییر تکنولوژی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه این تفاهم‎نامه 10 تا 15 روزی است که نهایی شده افزود: با معرفی وزارت صنایع بالغ بر 10هزار میلیارد ریال که 50 درصد آن توسط دولت تأمین می شود، در اختیار صنایع قرار می گیرد.
وی در ارتباط با نرخ سود این تسهیلات گفت: از منافع اجرای قانون، نرخ سود پایینی نیز برای این تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد که کمک خوبی برای واحدهای تولیدی خواهد بود.

* کلیه منافع و نتایج اجرای قانون به مردم باز خواهد گشت

رامین پاشایی فام با بیان اینکه کلیه منافع و نتایج اجرای قانون به مردم بازمی‎گردد افزود: این بازگشت یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و با اصلاح صنایع و از طریق ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خواهد بود.
وی اضافه کرد: در این میان این بازگشت به صورت عادلانه بوده و اقشار با نیاز بیشتر سهم بیشتری دریافت خواهند کرد و در خصوص اقشار با نیاز کمتر به یارانه، سهم کمتری تعلق خواهد گرفت که در حال حاضر چنین نیست.

* اختصاص 1100 میلیارد ریال تسهیلات هزینه‎های سوخت به آژانسها

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به نقش دیگر بانکها در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: از دیگر نقشهای بانکها، مربوط به بحث انرژی سوخت حمل و نقل عمومی است. در این حوزه، با تغییر قیمت حاملهای انرژی، حمل و نقل عمومی نیز متأثر می شود که نیاز به جبران این مابه التفاوت خواهد بود.
وی افزود: براساس تقسیم کاری که بین بانکهای عامل در این ارتباط صورت گرفته، هر یک از بانکها، متولی پرداخت تسهیلات به دارندگان وسایط نقلیه عمومی شده اند که از طریق این تسهیلات هزینه های مربوط به سوخت آنها تأمین خواهد شد.
پاشایی فام اضافه کرد: در قالب تقسیم کار مذکور و نیز تفاهم‎نامه‌ای که با اتحادیه های مربوطه منعقد شده، مبلغ یکهزار و 100 میلیارد ریال از طریق تسهیلات در اختیار 210 هزار واحدی قرار گرفت که در حوزه حمل و نقل عمومی به صورت آژانس فعالیت خواهند داشت. حداکثر سود این تسهیلات نیز 12 درصد خواهد بود.

* تمهیدات بانک سپه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری، بانکهای سپه و ملی به عنوان تنها بانکهای تجاری و دولتی کشور باقی خواهد ماند افزود: بانک سپه با تمهیداتی که در سه حوزه مذکور اتخاذ کرده، از آمادگی لازم برای اجرای طرح برخوردار است.
وی افزود: در ارتباط با توزیع یارانه ها به صورت مستقیم افتتاح حسابها صورت گرفته و حسابهای مربوطه با مشخصات و ویژگیهای طرح تحول مشخص شده اند. مبالغ نیز در این حسابها واریز شده و با اعلام برداشت، امکان برداشت آنها فراهم است.
پاشایی فام افزود: در ارتباط با واحدهای تولیدی نیز تفاهمنامه های لازم صورت گرفته و براساس معرفی‎نامه وزارت صنایع، این تسهیلات توسط بانک سپه پرداخت خواهد شد.
وی افزود: در ارتباط با کارتهای سوخت نیز با تعاملاتی که صورت گرفته، تسهیلات مربوطه در اختیار آژانسها قرار خواهد گرفت.

* مردم برای دریافت یارانه‎ها عجله نکنند

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه باید تلاش کرد هدفمندی یارانه ها با کمترین تنش و آسیب اجرا شود گفت: مردم در مراجعات خود به بانکها برای دریافت یارانه ها عجله نکنند تا موجبات ایجاد صفهای طویل فراهم نشود.
وی با اشاره به تجربه بانک سپه در ارتباط با توزیع سهام عدالت افزود: با توجه به این تجربه ارزشمند بانک سپه، در ارتباط با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز هیچ نگرانی نخواهد بود و ساعتهای کار لازم در این خصوص در نظر گرفته شد.

* جزئیات سود حسابهای هدفمندی یارانه اعلام خواهد شد

پاشایی فام در پاسخ به این سؤال که آیا سودی برای حسابهای یارانه در نظر گرفته شده است یا خیر افزود: جزئیات سود اعلام خواهد شد و قطعاً ستاد طرح تحول برنامه‎ریزی‎های لازم را صورت داده تا منافع حاصل از اجرای قانون به خود مردم بازگردد.

* اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها یک وظیفه ملی است

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک وظیفه ملی گفت: هدفمندی یارانه ها یک حرکت بزرگ است که همه مردم، مسئولان، عاملان اقتصادی، بانکها و . . . باید دست به دست هم دهند تا این قانون به بهترین نحو اجرا شود.
وی افزود: هر ایرانی باید اجرای این قانون را یک وظیفه ملی بداند و با دید مثبت در این ارتباط تلاش کند. این نگاه و این اتحاد سبب می شود تا از بروز مشکلات یا حتی برخی سوء استفاده ها جلوگیری شود و طرح با موفقیت به اجرا درآید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄  92  =