کلیات لایحه برنامه پنجم تصویب شد +حاشیه ها

پس از صحبت‌های مخالفان و موافقان کلیات لایحه برنامه پنجم در جلسه علنی، کلیات به رای گذاشته شد که مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از یسنا  کلیات لایحه برنامه پنجم توسعه با 131 رای موافق 44 رای مخالف و17رای ممتنع از 193 نماینده شرکت کننده در رای‌گیری مجلس، امروز- شنبه- به تصویب رسید.

پس از صحبت‌های مخالفان و موافقان کلیات لایحه برنامه پنجم در جلسه علنی، کلیات به رای گذاشته شد که مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

حاشیه ها

جلسه بررسی کلیات لایحه برنامه پنجم در مجلس که امروز – شنبه – از بعداز ظهر آغاز شد حاشیه‌هایی داشت.

** به گزارش ایسنا، با وجود اعلام قبلی مبنی بر آغاز جلسه بررسی کلیات لایحه برنامه پنجم توسعه در ساعت 14 امروز (شنبه)، این جلسه حدود ساعت 15 با سخنان علی لاریجانی رییس مجلس آغاز شد.

** به محض اتمام سخنان لاریجانی، در ابتدای جلسه که محورهایی همچون سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به استان قم و نحوه بررسی لایحه را شامل می‌شد، تعدادی از نمایندگان درخواست تذکر دادند که عمده این تذکرات هم درخصوص چگونگی تنظیم وقت مخالفان و موافقان کلیات لایحه برنامه پنجم بود.

**پس از حدود پنج الی شش تذکر مهدی سنایی نماینده نهاوند به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه برنامه پنجم پشت تریبون رفت و پس از آن هم بروغنی نماینده سبزوار به عنوان اولین موافق با کلیات لایحه برنامه پنجم توسعه سخنرانی کرد.

**پوشه‌های آبی‌رنگ حاوی گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه برنامه پنجم و پیوست‌های آن بر روی میزهای نمایندگان قابل توجه بود.

** صحبت‌های مرتضی آقاتهرانی و اسدالله بادامچیان با برخی از نمایندگان که روز گذشته هم اخباری از حضورشان در جلسه آسیب شناسی جریان اصول‌گرایی با حضور رییس جمهور منتشر شده بود، در حین سخنان اولین مخالف کلیات لایحه چشم‌گیر بود.

**جمشید انصاری و محمدعلی کریمی دو نماینده اقلیت مجلس در حین سخنان موافقان و مخالفان در انتهای صحن علنی قدم می‌زدند و با یکدیگر صحبت می‌کردند که پس از دقایقی محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون خط امام (ره) مجلس نیز به آن‌ها پیوست.

** با آغاز نطق احمد توکلی علی لاریجانی جای خود را برای ریاست جلسه به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد داد و خود جلسه را ترک کرد. توکلی در بخشی از سخنانش در مخالفت با لایحه برنامه، اظهار داشت، آنچه به عنوان لایحه دولت یا مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح شده است، فاقد ویژگی‌های برنامه پنج ساله است لذا پیشنهاد می‌دهم که دوستان نماینده به این گزارش رای مثبت ندهند تا دولت با رعایت ملاک‌های ذکر شده، دست به تدوین برنامه بزند.

** حسن کامران موافق دیگر برنامه بود که انسجام لایحه برنامه پنجم را بهتر از برنامه پیشین عنوان کرد. سیدعماد حسینی، علی‌اکبر آقایی، داریوش قنبری و حسن ابوترابی‌فرد به ترتیب مخالفان و موافقان دیگر برنامه بودند که در وقت تعیین شده 15 دقیقه‌ای خود درخصوص لایحه برنامه اظهارنظر کردند.

** ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در ابتدای نطق قنبری به عنوان مخالف از وی خواست که کوتاه‌تر صحبت کند و گفت: من نیز به عنوان موافق آخر خلاصه صحبت می‌کنم تا پیش از نماز عشاء، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز صحبت کنند و زودتر برای کلیات رای‌گیری کنیم.

**پس از سخنان ابوترابی در موافقت با کلیات لایحه برنامه پنجم، محمدمهدی مفتح، سخنگوی تلفیق در وقت تعیین شده خود گزارشی را برای نمایندگان ارائه کرد. در حین سخنان مفتح، احمد توکلی نماینده تهران با نشان دادن کتاب آیین‌نامه مجلس، از هیات رییسه اجازه تذکر خواست که دقایقی این درخواست وی مورد توجه هیات رییسه قرار نگرفت اما با اصرار توکلی، این وقت به وی داده شد.

توکلی که نسبت به توجه دیرهنگام ابوترابی نسبت به درخواست تذکر خود معترض بود، خطاب به رییس جلسه گفت: چرا به آیین‌نامه بی‌اعتنایی می‌کنید. اگر می‌خواهید برای ادامه جلسه رای‌گیری کنید که البته من هم موافق آن هستم، باید رای‌گیری شود که ابوترابی پاسخ به توکلی را به بعد از سخنان مفتح موکول کرد.

پس از تذکر توکلی، مهدی کوچک‌زاده، یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس با مراجعه به صندلی توکلی، نسبت به تذکر وی انتقاد کرد و پس از آن احمد توکلی، با خروج از در هیات رییسه صحن علنی را ترک کرد.

**ابراهیم عزیزی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی رییس جمهور که تنها نماینده حاضر از سوی دولت در این جلسه بود، طی سخنانی درباره‌ی لایحه برنامه پنجم توسعه به نمایندگان توضیح داد و پس از سخنان وی برای کلیات این لایحه رای‌گیری شد که از تعداد 198 نماینده حاضر در این جلسه 193 نفر در رای‌گیری شرکت کرده و با 131 رای موافق، 44 رای مخالف و 17 رای ممتنع کلیات لایحه برنامه پنجم توسعه را به تصویب رساندند، و پس از طی این روند، زنگ پایان جلسه به صدا درآمد.

**ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پس از آن‌که زنگ پایان جلسه زده شد، در توضیحات کوتاهی ضمن عذرخواهی از مصباحی مقدم و تابش، گفت: پیش از خوردن زنگ باید این توضیح را می‌دادم که فردا ساعت 7 صبح کمیسیون ویژه هدفمندی سازی یارانه‌ها جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

ابوترابی از همه نمایندگان مجلس که عضو این کمیسیون هستند و یا عضویت در آن ندارند خواست که برای اطلاع از روند مباحث و امور در این جلسه شرکت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  6