شرکت زیرساخت مصوبات مربوط به SLA را اجرا نکرده است

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات رادیویی :

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات رادیویی ،از وجود یکسری مصوباتی در زمینه انجام تفاهم نامه سطح خدمات ( service level agreement) بین بانکها و مخابرات خبرداد که هنوز اجرایی نشده وشرکت زیر ساخت باید این مصوبات را اجرا وبه مخابرات ارایه دهد .

حسن  رضوانی ،معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات رادیویی در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک گفت:یکسری مصوباتی در این زمینه وجود دارد ولی هنوز اجرایی نشده وشرکت زیر ساخت باید این مصوبات را اجرا وبه مخابرات ارایه دهد .


وی به تشریح این مصوبات پرداخت وافزود:تفاهم نامه سطح خدماتی (SLA )که شرکت زیر ساخت باید در لینک های ارتباطی وبسترهای اینترنتی(IP) ارایه دهد اگر رعایت شود تفاهم نامه سطح خدمات بانکی هم عملیاتی خواهد شد.


وی خاطر نشان ساخت:این مصوبات باید اجرایی گردد وشرکت زیر ساخت باید آنها را به مخابرات ارایه دهد تا مخابرات نیز متقابلا بتواند اسله را به بانک ها بدهد.


رضوانی تاکید کرد : در حال حاضر در لینک های ارتباطی مشکلی وجود ندارد ومخابرات می تواند در این حوزه به شبکه بانکی SLA ارایه دهد ولی درخصوص بسترIP  باید مصوبات در شرکت زیر ساخت اجرایی شود که گویا شرکت زیر ساخت در حال مهیا کردن زمینه های آن است.


وی در ادامه تاکید کرد : بانک ها می توانند در زمینه لینک های ارتباطی از مخابرات خدمات دریافت کنند ولی در خصوص بسترهای اینترنتی (IP) باید شرکت زیر ساخت این بسترها را مهیا کند.


19 هزار لینک بدون تفاهم نامه


به گفته کارشناسان ایجاد تفاهم نامه سطح خدمات از احتیاجات مبرم بانکداری الکترونیک محسوب می شودو در حال حاضر بانک ها حدود 19 هزار لینک فعال از مخابرات دارند اما انچه که مسلم است تفاهم نامه مورد نظر شبکه بانکی با قرار داد مشترکین خانگی متفاوت بوده وبسیار فراتر از ان است در حالیکه هم اکنون SLAخاص سیستم بانکی به تحقق نرسیده وبرای همین نمی توان از مخابرات سرویس کامل دریافت کرد به طوریکه بانک ها مجبور هستند از ویست استفاده کنند در حالیکه استفاده از ویست نیز مخاطرات خاص خود را داراست.


در همین حال فیضی ،مدیر عامل شرکت مخابرات ، پیش از این در گفتگو با بانکداری الکترونیک عمده ترین دلیل عدم ایجاد تفاهم نامه سطح خدمات را متوجه بانک ها دانست واظهار داشت:ارتباطی که در حال حاضر مخابرات در اختیار بانک ها قرار داده ارتباط خاص بانک ها نبوده وبه عبارت دیگر مختص خدمات بانکی نیست بنابراین بانک باید شبکه مستقل بانکی ایجاد کنند .


در عین حال براساس گفته وی بازکردن گره توافق نامه در سازمان تنظیم مقررات رادیویی است و این سازمان باید با تدوین مقررات لازم بستر حقوقی را فراهم کند.


از سویی بانک ها نیز اعلام کرده اند  صد درصددر ایجاد شبکه مستقل بانکی مشارکت خواهند داشت علاوه براین خواسته های بانک ها از مخابرات در قالب پیش نویس تفاهم نامه سطح خدمات کاملا مشخص بوده و جزییات کامل آن نیز در سایت بانک مرکزی منعکس شده است.


بی اطلاعی وزیر و معاون وزیر


اگر چه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه تلکام در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک از تصویب و ابلاغ تعرفه سطح خدمات در کمیسیون تنظیم مقررات تا دوماه آینده خبر داد. اما به نظر میرسد وی چندان درجریان  تفاهم نامه سطح خدمات بین شبکه بانکی و مخابرات قرار ندارد و منظور وی امضای تفاهم نامه در سطح شرکتهای ارائه دهنده خدمات ای تی به کاربران است.


این در حالی است کرم پور ، رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، نیز در گفتگو با خبرنگار این رسانه از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد .

موضع بانک مرکزی

در همین حال پیش از این مهران شریفی رئیس وقت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ضمن انتقاد از وزارت ICT اعلام کرد: این وزارت خانه در خصوصانجام تفاهم نامه با شبکه بانکی همراهی نمی کنند.

در همین فیضی نیز در گفتگوی خود با «بانکداری الکترونیک» اعلام کرده بود:بانکها نمی دانند چه می خواهند و باید شبکه مختص بانکی تشکیل دهند چرا که سرویس هایی که اکنون ارائه می شود مختص شبکه بانکی نیست.

در همین راستا عبدالحمید منصوری در همایش  پرداخت های الکترونیک به نمایندگی از بانک هااز اعلام امادگی کامل بانکها برای ایجاد شبکه مختص بانکی خبر داد و اعلام کرد:خواسته های بانکها  در قالب  پیش نویس تفاهم نامه که اکنون در سایت بانک مرکزی قابل رویت است مشخص است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  +    =  51