جدول گزارش تراکنش های موفق و ناموفق مجددا از تارنمای بانک مرکزی حذف شد

بدون درج توضیحی از سوی نهاد مسئول

در حالی که بانک مرکزی طی نامه های مکرر ازموفقیت بالای 95 درصد تراکنش های بانکها تشکر می کند اما گزارش عملکرد سامانه های سوئیچ کارت بانکها از آذر ماه منتشر نشده و اخیرا جدول آن نیز از درگاه الکترونیک بانک مرکزی حذف شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این اولین بار نیست که بانک مرکزی بدون هیچ توضیح خاصی به حذف گزارش عملکرد تراکنش های سوئیچ کارت بانک ها اقدام کرده است.


نخستین بار پس از تیرماه سال 89 به مدت 4 ماه یعنی تا مهرماه این گزارش منتشر نشد و  در پی  انتقاداتی که از سوی جامعه کارشناسی بانکی  صورت گرفت بانک مرکزی مجددا در آبان ماه گزارش تراکنش های موفق و ناموفق و جریمه پرداختی بانکها را در خروجی خود ثبت کرد. این گزارش در آذرماه نیز منتشر شد اما مجددا دوره کمای دیگری را آغاز کرد و معلوم نیست چه زمانی انتشار مجدد این سلسله گزارش های ماهانه از سرگرفته شود.


از روی آمار می‌گوییم که وضعیت عادی است


دوره دوم حذف گزارش عملکرد سامانه های سوئیچ کارت بانکها در واقع از زمان اجرای فاز اول واریز یارانه ها یعنی دی ماه 89 کلید خورد. در آن زمان قطعی های مکرر خودپردازها خبر از وجود مشکلاتی در شبکه شتاب و سوئیچ بانکها می داد اما مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی که عملا مسئولیت نظارت بر عملکرد نظامهای پرداخت را بر عهده داشت در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:« شتاب هیچ مشکلی ندارد و از روی آمار می‌گوییم که وضعیت عادی است».وی همچنین هر گونه اختلال در شبکه خودپردازها و سامانه شتاب را تکذیب کرد.


طبیعی است با توجه به چنین اظهار نظر صریحی انتظار می رفت تا بانک مرکزی با انتشار گزارش عملکرد سامانه های سوئیچ کارت بانکها ضمن اینکه بر برگهای افتخارات خود می افزود مدعای مهران شریفی را نیز اثبات می کرد. اما به هر دلیل این اتفاق نیفتاد و هیچ گزارشی منتشر نشد.


در حالی که جامعه پولی همچنان منتظر انتشار گزارش عملکرد بود فاز دوم واریز یارانه نقدی اجرا شد و این بار  بانک مرکزی از زبان رئیس اداره نظامهای پرداخت به ارائه گزارش پرداخت.


ناصر حکیمی که پس از گذشت هفت ماه از انتصابش به سمت مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود  در حالی که از رشد 160 درصد تراکنشها در اول اسفند نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر داد گفت:13 میلیون و 700 هزار تراکنش در روز مورد اشاره  ثبت شد .


وی همچنین افزود : از اول تا چهارم اسفند افزایش چشمگیر 55 درصدی درخواست وجه و 45 درصدی پرداخت ها را شاهد بودیم و دو قله پر تراکنش در ساعات 10 تا 13 و 16 تا 19 به وجود آمد.


نکته مهم و قابل تامل آن است که حکیمی هیچ اشاره ای به میزان موفقیت و عدم موفقیت تراکنشها نکرد. شاید این گونه ارائه گزارش را بتوان به معنای رعایت اصل صداقت  از سوی وی تفسیر کرد.


در هر حال گزارش عملکرد سوئیچ کارت بانکها  در نهایت برای اسفند سال گذشته نیز منتشر نشد و اکنون که در اواخر فرودین سال 90 و اجرای فاز سوم یارانه ها هستیم همچنان جای گزارش عملکرد سوئیچ کارت بانکها در درگاه الکترونیک بانک مرکزی خالی است.

رفتار دوگانه


جای خالی این گزارشها در حالی کاملا به چشم می خورد  که بانک مرکزی طی ماه جاری مکررا به چندین بانک نامه نوشته و از موفقیت بالای 95 درصدی تراکنشهایشان  تشکر و قدر دانی به عمل آورده است.


اینکه دلایل رفتار دوگانه بانک مرکزی در عدم انتشار گزارش عملکرد سوئیچ بانکها از یک سو و ارسال نامه تقدیر آمیز به بانکها در موفقیت بالای 95 درصدی تراکنش ها چیست. سوالی است که طبعا نهاد ناظر پاسخ آن را خوب می داند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄  4  =