دی‌ماه تورم نزولی می شود/نقدینگی ۳۱۸هزار میلیارد تومان

بهمنی:

بهمنی به انتقادهایی مبنی بر افزایش تورم پاسخ داد و گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند از دی ماه رشد تورم را کاهنده کند و از بعد از این ماه به نرخ منطقی برگردیم.وی در عین حال حجم نقدینگی را در شرایط کنونی را سه هزار و 183 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

محمود بهمنی در جمع فعالان اتاق تهران تاکید کرد: برای بانک نفت باید شفاف‌سازی شود که سهامداران آن خصوصی هستند، هر زمان این مساله ثابت شد مجوز می‌دهیم.

وی از تشکیل کمیته ویژه برای رفع مشکلات تولید و صادرات خبر داد به تشریح پشت‌پرده‌ بازار ارز پرداخت و گفت: بانک مرکزی بین 20 تا 24 میلیارد دلار ارز وارد بازار کرد که بیش از نیاز واقعی بود.

رییس کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای رفع مشکلات تولید و صادرات خبر داد و افزود: کمیته‌ای از بخش‌های مختلف که با معرفی افراد و نمایندگان بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به منظور بحث و بررسی نکات مطرح در این نشست‌ها تشکیل می‌شود.

 ذخایر ارزی را اعلام نکرده و نخواهم کرد

بهمنی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر میزان دخایر ارزی کشور گفت: از روز اول هم حساب ذخیره ارزی را اعلام نکرده‌ام چراکه علاوه بر دوستان داخل کشور برخی کشورهای خارجی با نیت سوء دنبال فهمیدن این منابع هستند.

وی ادامه داد: حتی زمانی که گفتند ذخایر ایران 100 میلیارد دلار است بانک مرکزی گفت: با فرض اینکه گفته این کشورها درست باشد ذخایر ما به این میزان است.

بهمنی تاکید کرد: خارجی‌ها هیچ‌وقت سراغ کشورهای فقیر نمی‌روند به خاطر اینکه می‌دانند ایران چقدر قدرت مالی دارد سعی می‌کنند کشورمان را تحت فشار قرار دهند.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه شرایط موجود به خاطر قصور سیستم بانکی نیست تصریح کرد: تحریم‌ها فقط به خاطر شرایط سیاسی بوده و چیزی غیر از آن نیست.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تقاضای کاذب در بازار عرض افزود: سال گذشته بانک مرکزی بین 20 تا 24 میلیارد دلار ارز وارد بازار کرد که این بیشتر از نیاز واقعی بود.

بهمنی با تاکید بر اینکه واردات کالای قاچاق باید کنترل شود اضافه کرد: به همان میزان که این واردات کنترل شود از تقاضای ارز کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضای ارز در بازار مشکل‌ساز است گفت: باید جلوی واردات کالای لوکس و تجملی را حداقل در این شرایط بگیریم.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در کنار تمام موارد مذکور باید مصوبات شورای پول و اعتبار را برای کنترل بازار مورد توجه قرار داد چرا که بانک مرکزی به تنهایی تصمیم گیرنده نیست.

وی در واکنش به اظهارنظرهایی مبنی بر لزوم ارز تک‌نرخی در بازار گفت: هدف بنده هم ارز یک نرخی است اما باید توجه داشت تک‌نرخی کردن ارز با اجرای سیاست افزایش یکباره قیمت‌ها هیچ کاری ندارد.

بهمنی افزود: البته بانک مرکزی یک بار در ماه‌های گذشته برای اجرای این سیاست وارد عمل شد اما برخی از آقایان در بخش صادرات با انتقادات تندی اجازه ندادند برنامه ما به صورت کامل اجرا شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ‌های بانک مرکزی از جمله نرخ سود و اوراق مشارکت با تورم تطبیق می‌کند و فقط نرخ ارز و طلا باقی می‌ماند؛ آیا بنده باید فقط با نرخ ارز کشور را تنظیم کنم.

وی در همین ارتباط درباره ارز چند نرخی توضیح داد: چند نرخی شدن ارز دست بانک مرکزی نبوده بلکه ارزهای غیرنیاز موجب این شرایط شد.

بهمنی ادامه داد: دوستانی که می‌گویند نرخ ارز باید بالا برود توجه کنند که با این کار یک باره 20 درصد در تمام قیمت‌ها گرانی خواهیم داشت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته برای بانک هم بهتر است نرخ ارز بالا برود به خاطر اینکه منابع بیشتری جذب می‌کند اما بانک مرکزی دنبال سودآوری از این محل نیست.

وی اضافه کرد: یک بار دیگر می‌گویم بانک مرکزی دنبال گندم است اما اگر به تبع آن کاه هم حاصل شود استقبال می‌کنیم.

بهمنی درباره پایین بودن نرخ ارز نیز گفت: اگر نرخ ارز پایین باشد قیمت تمام شده تولید کننده پایین می‌آید و اگر غیر از این باشد حتما تولید و صادرات دچار مشکل می‌شوند.

به گفته وی پایین بودن نرخ ارز حتما به نفع تولید و به دنبال آن به نفع صادرات خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این نکته نرخ ارز پایین خلاف قانون است، اظهار داشت: باید به این آقایان بگویم نرخ ارز واقعی الان چقدر است، اگر از خودم بپرسید می‌گویم عرضه و تقاضای بازار نرخ واقعی را تعیین می‌کند اما طبق اصول اقتصادی هم میانگین تورم پایان سال قبل و امسال این نرخ را محاسبه می‌کند.

بهمنی تصریح کرد: نرخ ارز ابتدای سال 1050 تومان بود که اگر 10 درصد افزایش پیدا کرده باشند باید 1150 تومان باشد اما الان قیمت دلار خیلی بیشتر از این نرخ است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بنابراین هم‌اکنون نرخ ارز پایین نیست بلکه از محاسبات منطقی هم بیشتر شده است. ضمن اینکه ارز اصلا به عنوان تقاضا و مصرف واقعی دیده نمی‌شود.

دی‌ماه تورم نزولی می شود

بهمنی به انتقادهایی مبنی بر افزایش تورم پاسخ داد و گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند از دی ماه رشد تورم را کاهنده کند و از بعد از این ماه به نرخ منطقی برگردیم.

وی در عین حال حجم نقدینگی را در شرایط کنونی سه هزار و 183 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی  درباره ال سی داخلی تاکید کرد: ال‌سی داخلی موقتاً متوقف شده ولی در دو تا سه هفته جاری دستورالعمل جدید آن را اعلام خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  6  =