مزایا و معایب اتصال پایانه ها فروش به اینترنت

استفاده از اینترنت در کارتخوان ها بسیار متداول شده است

از جمله مزایای پایانه های متصل به اینترنت این است که از تمام اطلاعات مهم یک back-up میگیرد. میتوان به گزارشات، لیست داراییها و سایر اطلاعات، از هر کامپیوتر دیگری دسترسی پیدا کرد. نیازی به خرید نرمافزار POS گران قیمت نیست همچنین اغلب ارایهدهندگان خدمات، بهروزرسانی رایگان را انجام میدهند بنابراین برنامه POS هیچگاه قدیمی نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک استفاده از اینترنت در پایانههای فروش بسیار متداول شده است. یک پایانه فروش خوب میتواند باعث افزایش فروش شود، همچنین اطلاعاتی برای تصمیمگیریهای مالی فراهم نموده و در ارایه خدمات برتر به مشتری کمک کند. نباید از یاد ببریم که با رشد تکنولوژیها، نیاز به کانکشنهای اینترنتی پر سرعت ضروری به نظر میرسد. همچنین نیاز به سرعت، انتخاب گزینههای موجود برای اتصال به اینترنت را از دیدگاه مصرفکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی تغییر داده است.

کانکشنهای مورد استفاده در پایانههای فروش مبتنی بر وب و پایانههای سیار عادی

برای ایجاد کانکشنهای مورد استفاده در پایانههای فروش مبتنی بر وب و پایانههای سیار عادی از زیرساختهای ارتباطی نظیر Cable، WiMAX،fi wi،GPRS ،ADSL  ،DSL و VSAT Satellite))، استفاده میشود. ضمن اینکه در تمامی موارد مورد اشاره  باید external IP در دسترس باشد.

مزایای پایانههای متصل به اینترنت

 پایانههای متصل به اینترنت در مراکز فروشگاهی دست کم   5 مزیت زیر را دارا هستند:

  • از تمام اطلاعات مهم یک back-up  میگیرد بنابراین در صورت از کار افتادن کامپیوتر یا دزدیده شدن آن هیچ اطلاعاتی از دست نخواهد رفت.
  • میتوان به گزارشات، لیست داراییها و سایر اطلاعات، از هر کامپیوتر دیگری دسترسی پیدا کرد.
  • نیازی به خرید نرمافزار POS گران قیمت نیست.
  • اغلب ارایهدهندگان خدمات، بهروزرسانی رایگان را انجام میدهند بنابراین برنامه POS هیچگاه قدیمی نخواهد شد.
  • برنامه POSهای مبتنی بر وب به سادگی قابل ارتقا هستند و میتوان ویژگیهای متناسب با کسب وکار مورد نظر را به آن اضافه کرد.

معایب پایانههای متصل به اینترنت

در عین حال اتصال پایانه های فروشگاهی به اینترنت دارای معایبی نیز هست که برخی از این معایب به شرح زیر است:

  • ارایهدهندگان خدمات POS مبتنی بر وب، ماهانه هزینهای از پذیرندگان دریافت میکنند.
  • برای استفاده از این خدمات به کانکشن اینترنت نیاز است.
  • برخی ارایهدهندگان خدمات اینترنت ممکن است سختافزارهای گران‌‌قیمتی را ارایه دهند.
  • اگر کانکشن اینترنت از دست برود، امکان دسترسی به برنامه وجود نخواهد داشت.
  • برخی ارایهدهندگان، یک هزینه اولیه برای شروع کار دریافت میکنند.

جدول  هزینه و سرعت انتقال اطلاعات انواع روشهای اتصال به اینترنت

در جدول زیر هزینه و سرعت انتقال اطلاعات انواع روشهای اتصال به اینترنت آمده است:

جدول

سه راه مطمئن و شناخته شده برای دسترسی به اینترنت:

:Dial up دسترسی به اینترنت با استفاده از یک مودم و یک خط تلفن برای برقراری ارتباط است. سرعت 56 کیلوبایت بر ثانیه این نوع کانکشن در عمل تا 53 کیلوبایت بر ثانیه کاهش مییابد. اگرچه اینترنتهای Dial up ارزان قیمت هستند اما سرعت اتصال به اینترنت در آنها پایین است و شمارهگیری خط تلفن و برقراری ارتباط عملا وقتگیر است.

Broadband)) دسترسی باند پهن: در این روش از کابل مخصوص برای برقراری ارتباط استفاده میشود و دارای پهنای باند گسترده برای کاربران است. انوع مختلف آن عبارتند از:

DSL (Digital Subscriber): یک کانکشن بدون تاخیر است که برای راهاندازی این روش به یک مودم نیاز است.

ADSL (Asymmetric DSL): مانند DSL و ارتباط آن نامتقارن است، بدین معنی که سرعت ارسال اطلاعات در آن کمتر از سرعت دریافت آنها است. این کانکشن از تمام پهنای باند موجود برای ایجاد بالاترین سرعت استفاده میکند و قابلیت برقراری ارتباط در فاصله کمتر از 5 کیلومتر را دارد. وقتی سیگنال به دفتر تلفن منطقه برسد، ADSL از آن جدا شده و به سمت شبکه اینترنت هدایت میشود؛ به این صورت از یک انشعاب تلفن هم برای برقراری ارتباط تلفنی و هم برای ADSL استفاده میشود.

:Cable این نوع کانکشن شبیه به DSL بوده و همواره روشن است. این شیوه نیاز به یک مودم نصب شده دارد که توسط ارایهدهندگان خدمات تلویزیون قابل دسترسی است.

:Satellite اتصال به اینترنت با استفاده از ایستگاه ماهوارهای است. اینترنت Satellite یک گزینه خوب برای کسانی است که در روستاها یا در مکانهایی که DSL و Cable موجود نیست، زندگی میکنند. روش نسبتا گرانی است، زیرا برای برقراری ارتباط نیاز به یک گیرنده دارد که نصب آن میتواند چند صد دلار هزینه داشته باشد.

(Wireless) دسترسی بی سیم: این روش با استفاده از امواج الکترومغناطیس کار میکند و میتواند اتصالات را در محدوده یک خانه، رستوران یا کتابخانه، بدون استفاده از سیم و کابل برقرار نماید. از انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

GPRS: GPRS مخفف General Packet Radio Service است که کانکشنی به منظور ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بالا است. با کانکشن GPRS، تلفن همواره روشن است و میتواند انتقال اطلاعات را بهصورت فوری و با سرعت بسیار بالا انجام دهد. از مزیتهای اصلی این روش، انتقال اطلاعات همزمان با برقراری یک تماس تلفنی است. امروزه GPRS در اغلب تلفنهای جدید قابل دسترسی است.

HSCSD (High Speed Circuit Switched Data): HSCSD توانایی انتقال دادهها با سرعت بالاتری نسبت به GSM استاندارد را با استفاده از کانالهای چندگانه داراست.  HSCSDبسیار گرانتر از GPRS است و به اندازه آن متداول نیست. این کانکشن در حال جایگزین شدن با EDGE است.

:EDG EDGE یا EGPRS مخفف عبارت Enhanced Data rates for GSM Evolution است، که سرعت انتقال اطلاعات آن بسیار بالاتر از GPRS و HSCSD میباشد. EDGE سرعت هر یک از timeslotهای مورد استفاده در GPRS و DSCSH را به 48 کیلوبایت بر ثانیه افزایش و امکان استفاده از هشت timeslot را میدهد. همچنین سرعت انتقال اطلاعات را به 384 کیلوبایت در ثانیه میرساند. در مکانهایی که شبکه EDGE در دسترس نیست، GPRS بهطور خودکار جایگزین آن خواهد شد.

fi:wi شبکههای ارتباطی بدونسیم همواره از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده میکنند. در این شبکهها یک قطعه رایانهای اطلاعات را تبدیل به امواج رادیویی کرده و آنها را از طریق آنتن ارسال میکند. با دریافت سیگنالهای فوق و تبدیل آنها به اطلاعات اولیه، داده‌ها برای رایانه قابل فهم میشود. توان خروجی یا قدرت فرستنده این گونه لوازم اغلب در حدود یک چهارم وات است و با این وصف، برد آن به چیزی در حدود 50 تا 100 متر میرسد. قیمت اینترنت در این سیستم بسیار مناسب است. مثلاً در کشور آمریکا یکAccount نامحدود یک ماهه با این سرویس به مبلغ 20 تا 30 دلار در اختیار کاربران قرار مىگیرد. هرچه فاصله کاربر با ایستگاه اصلى کمتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد شد. مثلاً سرعت انتقال اطلاعات در فاصله 100مترى، 5/5 مگابایت بر ثانیه، در فاصله 80 مترى، 8 مگابایت بر ثانیه و در فاصله 50 مترى و کمتر از آن، 11 مگابایت بر ثانیه است.

WiMAX 🙁 Worldwide Interoperability for Microwave Access)

 یک کانکشن باند پهن بیسیم است که انقلابی در زمینه دسترسی تمامی کاربران (در هر سطحی) به اینترنت به شمار میرود. این روش از طریق امواج ماکروویو ارتباط برقرار مینماید. یکی از محدودیت فناوریهای باند پهن، نیاز به سیمکشی است که در این نوع کانکشن، به دلیل بیسیم بودن نیازی به سیمکشی نیست. این روش در صدد است دسترسی برای تمامی کاربران را امکانپذیر سازد. این استاندارد از طرف IEEE معتبر شناخته شده و کد 16/802 از طرف این سازمان به آن اختصاصیافته است. وایمکس قادر به ارایه دسترسی بیسیم باند پهن تا 50 کیلومتر برای ایستگاههای ساکن و 5 تا 15 کیلومتر برای ایستگاههای موبایل است.

منبع:تارنمای شرکت ایران کیش

تهیه، تدوین و ترجمه از گروه مطالعات راهبردی ایران کیش

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6