بررسی چالش های انتقال به نرم افزارهای جدید در همایش مهاجرت سامانه های بانکی

با حضور گستره فعالانIT بانکها انجام شد:

همیشه یک دغدغه هست که اگر بخواهیم نرم افزارهای جدید را در سازمان مستقر کنیم سخت افزارهای قدیمی آیا پذیرش لازم را دارند، آیا انطباق لازم بین نرم افزار قدیمی و جدید امکانپذیر است آیا اطلاعات سالم و کامل منتقل می شود؟/برای انتقال در بانک پاسارگاد سه فاز در نظر گرفته شد یکی انتقال در شعب استان تهران، فاز دوم مهاجرت در کل استان تهران و درنهایت مهاجرت از سیستم قدیمی به جدید در کل کشور که این سه فاز با وجود چالش ها با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ در همایش مهاجرت سامانه های بانکی که با حضور گسترده فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانکها  برگزار شد گفت:امروزه در سازمان های پویا وزنده موضوع تغییر در ذات سازمان نهادینه شده و هر سازمان توسعه گرا به صورت گریز ناپذیر فرایندهای آینده نگر را در ارکان خود  مستقر می کند و برای رسیدن به آینده متعالی به دنبال راهکارها و نیازمندی های خود در سطوح مختلف است.

مدیرعامل شرکت فناپ گفت:در دو دهه گذشته با گسترش نرم افزارها و راهکارهای سازمانی سازمانها در تحقق اهداف  خود به سمت این نرم افزارها گرایش پیدا کرده اند و اصولا در نهادهای پیشرو مانند بانکها و موسسات پولی بدون نرم افزارهایشان قادر نیستند تعریف دقیق و مشخصی از خود ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانکها و موسسات پولی را نمی توانیم بدون سامانه  متمرکز بانکی تصور کنیم،گفت: در این مراکز همیشه یک دغدغه هست که اگر بخواهیم نرم افزارهای جدید را در سازمان بکارگیریم سخت افزاهای قدیمی آیا پذیرش لازم را دارند آیا انطباق لازم بین نرم  افزار قدیمی و جدید امکانپذیر است ؟آیا اطلاعات سالم و کامل منتقل می شود؟

وی تصریح کرد:اینگونه سوالات همواره در ذهن مدیران بانکها و موسسات پولی وجود دارد در عین حال که این تغییرات و مهاجرت  گریزناپذیر است.

 

وی با اشاره به اینکه در هر مهاجرت نمی توان نرم افزاری را در سازمان مستقر کرد اما انتظار داشت که در فرایند کسب و کار تغییر صورت نگیرد، گفت: بنابراین این سوال در ذهن مدیران مطرح می شود که آیا سازمان مبدا از نظر جهش های سازمانی توانایی دارد؟آیا هزینه های نرم افزار را می توانند پرداخت کنند؟  چه میزان سهم بازار بانک افزایش می یابد  و سوالات از این دست که بیشتر از منظر ریسک قابل پاسخ گویی است.

وی خاطر نشان کرد:چنانچه نگاه بلند مدت و آینده نگر نداشته باشیم و مطالعه کافی در خصوص تجربه های موجود و همچنین چالش های پیشرو صورت نگیرد و بخواهیم سریع  به نتیجه برسیم طبعا مهاجرت پاسخ گو نیست.

وی افزود: در همایش مهاجرت سامانه های بانکی در واقع  به سرخط های تجارب و مطالعاتی که شرکت فناپ در خصوص مهاجرت از نرم افزار قدیمی به جدید در بانک پاسارگاد داشته اشاره خواهد شد.

تجربه های بین االمللی

همچنین عثمان قریشی از شرکت فناپ در همایش مهاجرت سامانه های بانکی در خصوص تجربه های بین الملی مهاجرت با اشاره به تجربه 5 بانک در 5 کشور مختلف گفت: در این تجربه ها فاکتور مطالعه بازار، انتخاب و در نهایت روش مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به تجربه بانکهایی در پاکستان، فیلیپین، نیجریه و هند و امریکا گفت: در این  مراکز نکاتی که باید هنگام مهاجرت توجه شود عبارت است از ثبات در مدیریت پرژه مهاجرت، انتخاب بهترین شرکت های نرم افزاری موجود، ایجاد همدلی و وفاق در بانک مقصد و حمایت مدیران بانک از شرکتی که در کار مهاجرت وجود داشته باشد.

مهاجرت در پاسارگاد

در همین حال محمد علی فرداد میر پروژه مهاجرت بانک پاسارگاد در  شرکت فناپ در همایش مهاجرت سامانه های بانکی به تشریح تجربه بانک پاسارگاد در خصوص مهاجرت از سامانه قدیم به جدید از سوی شرکت فناپ  پرداخت.

وی با بیان اینکه در مهاجرت بانک پاسارگاد،  شرکت فناپ ابتدا روی روشهای موجود مهاجرت مطالعه کرد گفت: انتقال به صورت یک جا(big bang) ، انتقال شعبه به شعبه، و انتقال  بر اساس مشتری سه روشی بود که در آن زمان وجود داشت اما فناپ این روشها را برای مهاجرت انتخاب نکرد.

وی افزود:در انتخاب روش مهاجرت چند پارامتر از اهمیت بالایی برخوردار است: خصوصیات دو سیستم مبدا و مقصد، حساسیت ها و نیازهای بانک هدف، و میزان دسترسی به دو سیستم و میزان شناخت از آنها.

وی خاطر نشان کرد:در این میان روش چهارمی نیز پیشنهاد شد  که در واقع اجرای موازی دو سیستم بیگ بنگ و شعبه ای که باز هم مورد انتخاب فناپ قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه در نهایت  ترکیبی از شعبه محور و محصول محور انتخاب شد که مهاجرت تدریجی بود. گفت: در این نوع مهاجرت یک  اقدام اساسی صورت گرفت مبنی بر اینکه شعب جدید بر اساس نرم افزار جدید راه اندازی شود. در نتیجه این کار در واقع بانک به دو بانک قدیم که آن زمان 180  شعبه بود و بانک جدید که شعباتش به مرور اضافه می شد تقسیم شده بود و هر یک با نرم افزار خاص خود فعال بود در نتیجه یکی از چالش های اساسی حین مهاجرت در واقع انطباق  این دو بانک و همچنین سوئیچ شتاب بود که از طریق سوئیچ های واسط انجام شد.

وی افزود:مزایای روش مهاجرت تدریجی آن بود که سرعت توسعه سیستم قدیمی تقریبا صفر شد دیگر اینکه نیروی انسانی بانک به تدریج آموزش دیدند و در نهایت ریسک انتقال بسیار کاهش یافت.

فرداد افزود: برای انتقال در بانک پاسارگاد  سه فاز در نظر گرفته شد یکی انتقال در شعب استان تهران، فاز دوم مهاجرت در کل استان تهران و درنهایت مهاجرت از سیستم قدیمی به جدید در کل کشور  که این سه فاز با وجود چالش ها با موفقیت انجام شد.

وی در جمع بندی مهاجرت در بانک پاسارگاد با اشاره به  دستارود های مهاجرت گفت: ما موفق به تولید نرم افزارهای مخصوص مهاجرت شدیم، همچنین حمایت کامل مدیریت بانک از انتقال، همدلی کامل کارکنان هنگام جابجایی و در اختیار داشتن اطلاعات کامل از سیستم قدیم و جدید که از نیامندی های اصلی مهجرت است و در نهایت اینکه پذیرفتیم در هر مهاجرت پیچیدگی ها و سختی های زیادی وجود دارد که باید برایشان راهکار پیدا کرد.

تضمین کیفیت

هم‌چنین در ادامه‌ی این همایش حمید رضا اسعدی مدیر عامل شرکت مکسا به ارائه‌ی تدابیر اتخاذ شده توسط این شرکت به عنوان یکی از پیمانکاران حوزه‌ی تخصصی کیفیت نرم‌افزار در پروژه‌ی مهاجرت سامانه‌های بانکی شرکت فناپ برای مدیریت کیفیت این فرآیند پرداخت. 

وی در تشریح جایگاه مکسا در این پروژه گفت:‌ دو گام آزمون‌های پیش از عملیاتی سیستم‌ها و هم‌چنین مانیتورینگ سیستم‌ها بعد از نصب در محیط عملیاتی مواردی بودند که شرکت مکسا در این پروژه بر آن‌ها تمرکز نموده است. نقطه‌ی مشترک هر دوی این دو گام امکان اندازه‌گیری و تدوین گزارش‌های کمی از رفتار سیستم‌های مورد بررسی بوده که متاسفانه در بسیاری از موارد در سازمان‌ها از قلم برنامه‌ریزان افتاده اما در بانک پاسارگاد توجه زیادی به این موارد شده است.

وی با بیان راهکارهای به کار گرفته شده برای طراحی و اجرای آزمون‌های مناسب برای سیستم‌های موضوع مهاجرت به شرح نمونه‌ای از بهبود‌های واقعی صورت گرفته پرداخت و خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد نیاز به پیاده‌سازی کامل برخی پروتکل‌های ارتباطی برای شبیه‌سازی رفتار سیستم‌های در ارتباط با سیستم مورد آزمون احساس می‌شد که این مهم با تلاش متخصصین این شرکت انجام و برای اهداف آزمون مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اسعدی در معرفی ایده‌های پیاده‌سازی شده برای مدیریت مانیتورینگ محیط عملیاتی در طول فرآیند مهاجرت به نیازمندی‌هایی هم‌چون جامعیت ابزار، امکان تولید گزارش‌های یک‌پارچه برای تمامی سطوح سازمان و پشتیبانی از سطوح مختلف (از سخت‌افزار تا منطق دامنه) اشاره کرد و افزود: این موارد و مواردی از این دست همگی گامهایی مهم در عیب‌یابی سیستم‌ها در محیط واقعی که بهترین نرم‌افزارها هم به دلیل پیچیدگی رخدادهای محیطی از چنین مشکلاتی در امان نیستند.

مدیر عامل شرکت مکسا خاطر نشان کرد شرکت adhoc international سوئیس به عنوان همکار فنی مکسا در راه‌اندازی روال‌های مدیریتی و هم‌چنین ارائه‌ی مشاوره‌های فنی نقش به‌سزایی در تکمیل همکاری مکسا با پروژه‌ی مهاجرت پاسارگاد و تضمین کیفیت این فرآیند داشته‌اند.

مقیاس‌پذیری سامانه‌های فناپ

مهندس Karim Limam به عنوان نماینده‌ی شرکت adhoc و  مدیر پروژه‌ی ارزیابی کارایی سامانه‌های بانکی در بانک پاسارگاد به روال‌های مدیریت کارایی در مجموعه‌ی فناپ و بانک پاسارگاد اشاره کرد و گفت: از دیدگاه این شرکت می‌توان بلوغ فرآیندی یک سازمان از دیدگاه مدیریت کارایی نرم افزار به پنج مرحله تقسیم نمود که فناپ در یک سال گذشته و با استفاده از راهکاری ارائه شده توسط مکسا مکان بسیار قابل قبولی در این رتبه‌بندی را از آن خود کرده است.

وی با بیان آمارهای اخذ شده از سیستم‌های عملیاتی بانک پاسارگاد در سه مقطع از سال گذشته تا کنون خاطر نشان کرد: در سال گذشته به طور متوسط در ساعت‌های شلوغی در بانک پاسارگاد حدودا 3 برابر افزایش یافته است. با این وجود خروجی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سیستم‌ها به طور کامل این افزایش را مدیریت کرده و در بسیاری از موارد حتی میانگین زمان انتظار برای پاسخ مشتریان کاهش نیز یافته است که مطلب قابل توجهی است.

مهاجرت از دیدگاه بانک پاسارگاد

خزایی عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد به عنوان آخرین سخنران نیز ، ضمن اعلام اینکه مهاجرت انجام شده در بانک پاسارگاد توسط شرکت فناپ با مقیاس‌های جهانی بهتر از دیگر نمونه‌های جهانی مهاجرت صورت گرفته است اظهار داشت: با وجود اینکه در این فرآیند به مشکلات مختلف غیر قابل پیش‌بینی برخورد می‌کردیم که برخی از آن‌ها به نظر قابل حل نمی‌آمدند، با ایده‌های مناسب و مبتکرانه تیم مهاجرت بر آن‌ها فائق می‌آمدیم.

در پایان نیز وی به اهمیت همدلی و همراهی مدیریت و بدنه اجرایی بانک و شرکت فناپ اشاره کردند و این موضوع را رکن اصلی یک مهاجرت موفق ذکر کرد.

بنابراین گزارش، همایش مهاجرت سامانه های بانکی با تاکید بر اهمیت ارزیابی کیفیت با مطالعه موردی مهاجرت در بانک پاسارگاد از سوی شرکت فناپ و با همکاری شرکت مکسا،adhoc و بانک پاسارگاد در محل سالن همایش های مجموعه ورزش انقلاب برگزار شد. حضور چشم گیر فعلان it بانک ها و همچنین شرکت های حوزه بانکداری الکترونیک از نکات قابل توجه این همایش بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  8