وزیر ارشاد از دلایل انحلال خانه سینما گفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه از برنامه های صنوف سینمایی حمایت کرده و به هیچ عنوان مخالف فعالیت های صنفی سینمایی نیست.

به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره انحلال خانه سینما گفت: انحلال این نهاد سینمایی قطعی است و تخلفات خانه سینما تنها محدود به اساسنامه آن نمی شود.

وی افزود: برگزاری جشن خانه سینما و تقدیر از کسانی که در صحبت های خود به طور مکرر علیه نظام موضع گیری کرده و از نمادهای خاص استفاده می کردند، نمونه ای دیگر از تخلفات خانه سینما است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جشن های خانه سینما نشان می دهد این نهاد سینمایی به فضایی برای فعالیت های سیاسی تبدیل شده بود و موضع گیری های برخی افراد در این نهاد سینمایی در سال 88 نیز در نهایت با صبوری مسوولان نظام همراه شد.

حسینی تصریح کرد: مسئولان این نهاد سینمایی در خصوص دستگیری برخی مستندسازانی که با بی بی سی همکاری کرده بودند نیز با انتشار بیانیه ای به روند سیاسی کاری های خود ادامه دادند و در ادامه با انتشار بیانیه ای دیگر تلاش کردند این موضوع را کمرنگ کنند.

وی ادامه داد: بی بی سی فارسی دقیقا در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و اهداف این رسانه انگلیسی کاملا مشخص است و موضع گیری های سیاسی این صنف در برابر کسانی که با این رسانه همکاری کرده بودند تنها نمونه ای از دوری خانه سینما از فعالیت های صنفی و حرکت در راستای اهداف سیاسی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هیئت مدیره خانه سینما مدعی هستند این صنف سینمایی بیش از پنج هزار عضو دارد اما باید بررسی کرد برای رفع معضل این سینماگران در سال های اخیر چه اقداماتی انجام شده است.

حسینی گفت: تغییر در اساسنامه خانه سینما در حقیقت نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این نهاد سینمایی کمرنگ کرد در حالی که پیشتر مسئولان مالی وزارت ارشاد بر هزینه های این نهاد سینمایی نظارت داشته و مشخص می شد که بودجه ها و درآمدهای این صنف در نهایت صرف صنوف یا هزینه مسافرت برخی به آمریکا می شود.

وی در ادامه با اشاره به اساسنامه جدید خانه سینما یادآور شد: انتخاب هیئت مدیره توسط 29 نماینده صنوف به هر حال ممکن است با لابی هایی همراه باشد و تغییر اساسنامه این نهاد سینمایی به صورت خودسر در نهایت منجر به انحلال خانه سینما شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: براساس قانونی که در سال 72 در مجلس شورای اسلامی وضع شد موسساتی که مجوز قانونی برای فعالیت فرهنگی هنری ندارند اجازه فعالیت نخواهند داشت و در این قانون ثبت یک نهاد در اداره ثبت شرکت های قوه قضاییه ملاک نیست و وزارت ارشاد نیز باید مجوز فعالیت به این شرکت ها را بدهد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه جایگاهی ویژه برای صنوف سینمایی در سازمان امور سینمایی در نظر گرفته می شود، توضیح داد: عزم ما برای واگذاری امور به صنوف سینمایی جدی است و وزارت ارشاد از هر صنفی که برنامه مشخصی دارد، حمایت می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه نظام صنفی سینمایی در حال آماده شدن است، تاکید کرد: صنوف سینمایی برای فعالیت باید ساز و کار مشخصی داشته و با دستگاه های ذیربط در تعامل باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئت مدیره کنونی خانه سینما را فاقد وجاهت قانونی دانست و گفت: معضل خانه سینما قانونی است و القای این موضوع که ما با فعالیت صنفی مخالفیم به هیچ عنوان صحت ندارد.

حسینی ادامه داد: امنیت شغلی و رونق سینما از دغدغه های مسئولان فرهنگی کشور است و تلاش ما بر این است امکانات سینمایی در کشور به صورت عادلانه میان هنرمندان توزیع شود.

وی در ادامه درباره تشکیل سازمان امور سینمایی نیز اظهار امیدواری کرد؛ همزمان با آغاز دهه فجر اتفاقات خوبی را در زمینه تاسیس این سازمان شاهد باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: مدیران سینمایی در دولت دهم خود سینماگر هستند و عملکرد این دوره در قیاس با دوره های قبلی بسیار درخشان تر است.

حسینی اظهار امیدواری کرد؛ سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار می شود با شکوه هرچه بیشتر و مشارکت صنوف سینمایی برپا شود.

وی همچنین انحلال خانه سینما را در مشارکت عمومی صنوف در سی امین جشنواره فیلم فجر بی تاثیر دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  10  =  11