کره شمالی و آمریکا فردا مذاکرات هسته‌ای خود را از سرمی‌گیرند

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی به این صورت است که واشنگتن مواد غذایی در اختیار کره شمالی قرار دهد و در عوض پیونگ یانگ برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد.

کره شمالی و آمریکا فردا (پنجشنبه) مذاکرات هسته‌ای خود را برای نخستین بار پس از مرگ کیم جونگ ایل آغاز می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات از دیدگاه بسیاری به عنوان آزمونی برای سنجیدن آمادگی برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در نظر گرفته می‌شود.

آمریکا و کره شمالی قرار است این مذاکرات را با هدف تغییر در برنامه‌های هسته‌ای پیونگ پانگ آغاز کنند.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی به این صورت است که واشنگتن مواد غذایی در اختیار کره شمالی قرار دهد و در عوض پیونگ یانگ برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد.

کره شمالی پس از مرگ کیم جونگ ایل اعلام کرده که بر آن است که بار دیگری مذاکرات را برای خلع سلاح هسته‌ای این کشور آغاز کند و به نظر می‌رسد موضع رهبر جدید این کشور به گونه‌ای است که مذاکرات مثمر ثمر باشد.

کیم کئون ـ سیک، یک کارشناس مسائل کره شمالی در دانشگاه کیونگنام کره جنوبی اعلام کرد: این مساله که کره شمالی قصد دارد پشت میز مذاکرات حضور یابد بدین معناست که این کشور از ثبات داخلی بهره‌مند است.

وی افزود: با این حال ما نمی‌توانیم در حال حاضر ثبات کره شمالی را به مثمر ثمر بودن مذاکرات آتی کاملا مرتبط بدانیم.

کیم جونگ اون، رهبر جدید کره شمالی در حال حاضر در شرایط حساسی قرار دارد.

گلین دیویس، نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی امروز وارد پکن شد و به دنبال یافتن راهکاری برای از سرگیری این مذاکرات است.

این نماینده آمریکایی بر آن است تا از سیاست‌های کیم جونگ اون در خصوص برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی آگاه شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه چیز تا حدودی نامشخص است. با این حال من نشانه‌های مثبتی پس از آغاز انتقال اختیارات به رهبر جدید کره شمالی در سیاست‌های این کشور پیدا کرده‌ام و به نظر می‌رسد پیونگ یانگ گزینه بازگشت به پشت میز مذاکرات را انتخاب کرده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم این انتخاب انتخابی خوب و مناسب است.

دیویس اعلام کرد که آمریکا می‌خواهد بداند که آیا کره شمالی واقعا به دنبال جلب اعتماد جامعه بین‌المللی است یا خیر. آنها در تحقق خواسته‌های ما تاکنون با صداقت عمل کرده‌اند.

دیویس در ادامه اظهار داشت: پرسش این است که آیا آنها آماده‌اند تا بر سر میز مذاکرات بازگردند و در آینده نیز مطابق با خواسته‌های جامعه بین‌المللی عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی همچنین از بازگشت پیونگ یانگ به مذاکرات با واشنگتن استقبال کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این همه موضع دقیق کیم جونگ اون و جهتی که کره شمالی به سمت آن حرکت خواهد کرد در هاله‌ای از ابهام است.

دیویس عنوان داشت: امیدوارم ما بتوانیم راهکاری را برای حرکت به سمت جلو پیدا کنیم چرا که در حال حاضر مرحله‌ بعدی مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مطابق با منافع همه است.

کره شمالی در سال 2009 طی اقدامی یکجانبه از مذاکرات شش جانبه خارج شد و پس از آن اقدام به انجام دو آزمایش موشکی هسته‌ای کرد.

با این حال پیونگ یانگ به تازگی تمایل خود را برای از سرگیری این مذاکرات اعلام کرده است.

دیویس خاطرنشان کرد: در مذاکراتش با کیم کائه گوان، معاون اول وزیر خارجه کره شمالی مسائل مختلفی از جمله حقوق بشر و مسائل هسته‌ای را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است.

نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد: امیدوارم آنها (دولت کره شمالی) آمادگی لازم را برای مذاکرات داشته باشند و زمانی که برای مذاکرات صرف می‌شود، مثمر ثمر واقع شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  36