زمان آغاز به کار دفاتر بورس کالا؛ شاید امسال

در سال 90 راه اندازی دفاتر نمایندگی بورس کالا در برخی شهرستانها چون مشهد و انزلی، از جمله برنامه های شرکت بورس کالای ایران بود که نیمه کاره ماند.

دفاتر نمایندگی بورس کالا در شهرستانها زمانی راه اندازی می شوند و قابل استفاده خواهند بود که سیستم آنلاین بودن عرضه ها و معاملات بطور کامل پیاده سازی شود. این دلیلی است که حسین پناهیان – مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران – در پاسخ به این سوال که چرا از طریق این دفاتر عرضه و تقاضایی ثبت نمی شود؟ عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از سال 89 راه اندازی دفاتر نمایندگی کارگزاران بورس کالا در شهرستان های مشهد و انزلی مطرح شد که افتتاح آن چندین و چند بار به دلایل مختلف به تعویق افتاد.

دلایلی چون آموزش کارگزاران، تهیه سرور، وصل کردن اینترنت تالار و مسائلی از این دست بود که مانع از آغاز به کار کارگزاران در این تالار می شد. اما با توجه به اهداف بزرگی که برای راه اندازی این تالارها به ویژه تالار مشهد در نظر گرفته شده بود انتظار جدیت در پیگیری این موضوع توقع بی جایی نیست.

با توجه به اینکه قیمت زعفران در بازارهای کشورهای اروپایی چون اسپانیا تعیین می شود مسئولان قصد داشتند با عرضه زعفران در بورس کالای ایران از طریق تالار مشهد، از این به بعد ایران را به یکی از تعیین کنندگان مهم قیمت این کالای ارزشمند در سطح جهانی تبدیل کنند هدفی مهم و پر سود که هنوز میسر نشده است.

به این منظور در جلسه پنجم دی ماه سال 89 زعفران به عنوان کالای جدید برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

سرانجام در تاریخ 4 تیرماه سال 90، در اولین روز آغاز بکار آزمایشی تالار نمایندگی کارگزارن بورس کالا در مشهد که با حضور 10 کارگزار انجام شد سه کارگزاری کالاهای کنجاله، ذرت، جو دامی، زیره و زعفران عرضه کردند که مورد معامله نیز قرار گرفت.

کارگزاری مهر آفرین50 کیلو زعفران و50 تن زیره عرضه کرد که در جریان معاملات امروز، 5 کیلو زعفران به قیمت هر کیلو 19 میلیون ریال و 10 تن زیره به قیمت هر کیلو 35 هزار ریال معامله شد تا سرانجام بورس کالا زعفرانی شود و در آینده به گفته مسئولان شاهد آن باشیم که این بورس مرجعی برای تعیین قیمت طلای سرخ شود. جو دامی قزوین و همچنین کنجاله سویا در آن روز در تالار مشهد معامله شدند.

پس از این آغاز موفق در نیمه مرداد ماه یک روز دیگر شاهد عرضه زیره و زعفران در تالار مشهد بودیم که به معامله نینجامید تا اولین معامله طلای سرخ آخرین آن در بورس کالا باشد. با آنلاین شدن تابلوی تالار مشهد در نیمه دوم مردادماه سال 90 قرار شد تا روزی که معاملات روی روال قرار گیرد تنها یک روز در هفته کالاهای رینگ کشاورزی به ویژه زیره و زعفران در تالار مشهد عرضه شوند.

در این راستا، خریداران و کارگزارن فعال در این حوزه کاهش کارمزد معاملات زیره و زعفران را برای رونق به این بازار خواستار شدند که پس از چندی بررسی از سوی سازمان بورس با موافقت مواجه شد. اما بنا به دلایلی به مرحله اجرا نرسید زیرا هیچ عرضه دیگری در این تالار روی تابلو نرفت. آبان‌ماه فصل برداشت زعفران آغاز ‌شد، تا شاید دلیلی برای شروع مجدد عرضه طلای سرخ در تالار مشهد بورس کالا باشد که باز هم تغییری حاصل نشد.

دفتر نمایندگی بورس کالا در بندر انزلی نیز که قرار بود محل معامله الوار و آهن باشد تنها تا مرحله نصب تابلو پیش رفت و در همین جا متوقف شد. در حالیکه افتتاح این دفتر و آغاز معاملات از طریق آن می توانست هزینه های حمل و نقل و در نتیجه قیمت تمام شده برای خریدار را کاهش دهد. اما در آخرین روزهای سال 90 مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس ایسنا ابراز امیدواری کرد با آنلاین شدن سیستم بورس کالای ایران بصورت یکپارچه، شاهد عرضه در دفاتر نمایندگی کارگزاران بورس کالا در شهرستان های کشور باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  14