اعتراض بانک ژاپنی به حکم دادگاه آمریکایی علیه ایران

فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت بانک میتسوبیشی ژاپن که از سوی یک دادگاه در نیویورک دستور یافته حساب های ایران را مسدود کند اعتراضی را در این زمینه تسلیم این دادگاه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس فایننشال تایمز نوشت ، دادگاهی در نیویورک آمریکا طی ماه جاری به بانک توکیو میتسوبیشی یو اف جی ژاپن دستور داد تا حسابهای متعلق به بانک مرکزی ایران را به منظور پرداخت غرامت به بازماندگان انفجار مقر نظامیان آمریکایی در لبنان در سال1983، مسدود نماید.

ایران هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

این بانک ژاپنی که وظیفه تسویه حساب حدود چهار پنجم خرید های نفت ژاپن از ایران را بر عهده دارد اعتراضی را به دادگاه منطقه نیویورک تسلیم کرده است.

بر اساس این گزارش وارد کنندگان ژاپنی نفت در جستجوی راه های جدیدی برای پرداخت پول نفت ایران هستند که مبلغ آن به حدود 3 میلیارد دلار رسیده است.

حل نشدن مشکل پرداخت ها نه تنها واردات نفت ایران- که حدود 6.2 درصد کل واردات ژاپن را تشکیل می دهد- را تهدید می کند، بلکه می تواند بازپرداخت حدود 4 میلیارد دلار  وامی را که ایران از ژاپن گرفته است با مشکل مواجه سازد.

 ایران به فروش نفت خود به ژاپن ادامه می دهد، اما گفته می شود سیستم پرداخت مشخصی بین این دو کشور وجود ندارد. دولت ژاپن اعلام کرد: «مشکل می توان گفت که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه ژاپن با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده، اظهار داشت ادامه اختلال در روند پرداخت ها، می تواند بازپرداخت وام های اعطایی توکیو به تهران را با مشکل مواجه سازد.

تجار و پالایشگاه های ژاپنی در طی سال های گذشته به دلیل نگرانی از امنیت تامین نفت از ایران خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند.

بر اساس اعلام اتحادیه نفت ژاپن، در ماه مارس، واردات نفت خام ژاپن از ایران به حدود 265 هزار بشکه در روز رسید که 6.2 درصد کل واردات نفت ژاپن را شامل می شود. اوایل امسال، سهم ایران از واردات نفت ژاپن، 11.2 درصد بود.

توکیو با افزایش واردات نفت از عربستان، امارات و کویت، تلاش نموده تا کاهش واردات نفت از ایران را جبران نماید.

یکی از مشاوران کابینه ژاپن گفت، در صورتی که  واردات نفت ایران به ژاپن به صورت ناگهانی متوقف شود، ممکن است وام های اعطا شده به ایران از سوی بانک مرکزی ژاپن، در چهارچوب همکاری های بین المللی به خطر بیافتد. در پایان ماه مارس سال گذشته بانک مرکزی ژاپن 18 وام، مجموعا به مبلغ 294 میلیارد ین (3.7 میلیارد دلار) به ایران اعطا کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7