کابوسی به نام یونان/ تشدید مشکلات سرمایه گذاری در بانکهای اروپا

همه به انتظار اجلاس آخر هفته اقتصادهای بزرگ جهان نشسته اند:

کابوس مشکلات سرمایه گذاری اکنون دوباره به سراغ بانکهای اروپا آمده اند.استفان ندیالکو تحلیلگر بانک سیتی گروپ هفته گذشته تخمین زد بانکهای ایرلند، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا به سرعت مبلع 90 میلیارد از 340 میلیارد یوروی سرمایه حسابهای بانکی را از دست داده اند. اگر یونان منطقه یورو را ترک کند، اسپانیا مبلغی از 38 تا 130 میلیارددلار را از دست می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از پارسی بانک،  به نقل از وال استریت ژورنال ،هر روز بر میزان فشار روی آلمان بیشتر می شود و این امر سبب می شود موضع این کشور برابر  تلاشهای ترویج دهنده رشد در اجلاس آخر هفته اقتصادهای بزرگ جهان  بکاهد اما سیاستهای حامی رشد هنوزهم کم و ضعیف هستند.

کابوس مشکلات سرمایه گذاری اکنون دوباره به سراغ بانکهای اروپا آمده اند.

 حتی پس از آنکه بانک مرکزی اروپا بیش از 1 هزار میلیارد یورو(معادل 1.278 هزارمیلیارددلار  از وامهای ارزان قیمت سه ساله را به صدها بانک تزریق کرد، سیستم مال قاره همچنان  دربرابر این احتمال ضعیف ماند در موسساتی که عملکرد ضعیفی دارند احتمال دارد مشتریان حسابهای خود را خالی کنند.

  این تهدید هفته گذشته و هنگامی پدیدار شد که مشتریان  فقط در یک روز بیش از 700 میلیون یورو از حسابههای خود در بانکهای یونانی برداشت  کردند. کاهش سپرده حسابها عکس العملی به افزایش این احتمال است که یونان منطقه یورو را ترک خواهد کرد. طی دوسال گذشته  روند صعودی اما کند فرار سرمایه ، سیستم بانکهای یونانی را مختل کرده است.

 اکنون دوباره نگرانی تعداد روزافزونی از سیاستگذاران ، سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی آن است که سیستم بانکی در نقاط دیگر منطقه اروپا  نیز مشکوک  به بحرانهای مشابهی است. اگراین اتفاق بیفتد، سیاستگذاران و مقامات ارشد بانک مرکزی به احتمال زیاد برای نجات هجوم می برند.

 اگر یونان منطقه یورو را ترک کند، به احتمال قوی اجازه نخواهد داد مشتریان بانکها سرمایه هایشان را از یونان خارج کنند.  این امر سبب می شودصاحبان سپرده های بانکی  در کشورهایی که وضعیت ثابتی ندارند مانند اسپانیا و پرتغال نیز  نگران شده و به آینده سرمایه خود بیندیشند.فیلیپه بودریو مدیر موسسه تحقیقات اعتباری در شرکت مدیریت سهام و سرمایه پرایمکو می گوید:  اگر احتمال وقوع این امر در یونان وجوددارد، پس در اسپانیا هم اتفاق خواهد افتاد.

 سپس  ممکن است آنها سرمایه های خود رابه طور انحصاری از کشورهایشان خارج کنند تا از تبدیل شدن سریع پس اندازشان به پزوی بی ارزش اسپانیایی و اسکودوپرتغالی  جلوگیری کنند.  بوردیو ادامه می دهد:  این همان اتفاقی است که بازارها نگران حدوث آن هستند.  این امر سبب می شود اروپا  وارد مرحله جدید و مختلفی از بحران جریان مالی شود.

هفته گذشته شایعاتی مربوط به کوچ مشتریان از بانکهای بزرگ اسپانیایی سبب شد دولت و مقامات صنعتی  موضعی نه چندان خوشایند گرفته و  ورشکستگی را انکار کنند. در این میان مشتریان انگلیسی  نیز حدود 200 میلیون پوند (316.4 میلیون دلار) از از شعبه انگلیسی بانک بانکو استانداردر اسپانیا خارج کنند. این اتفاق روز جمعه و پس از آن افتاد رتبه اعتباری بانک کاهش یافت  و از سوی دیگر نگرانی درباره وضعیت مالی اسپانیا بر ضعف بانک افزود. حسابهایی بانک استاندارد رانگلیس که خالی شده اند، 0.2درصد  کل سپرده حسابهای این بانک هستند.

  دوماه پیش  به نظر می رسید سیستم بانکداری اروپا برابر هرگونه تهدید و مشکلات مربوط به جریان مالی  ایمن است.  برنامه بزرگ وام بانک مرکزی اروپا اواخر سال گذشته اجرا شد تا از خالی شدن بانکها جلوگیری کند  و با نکها را با میزان کافی انباشته کرد تا  سهامهای ازدست رفته را در 2012 دوباره حیات بخشد. اما ترکیب بیم خروج یونان از منطقه یورو و افزایش ضعف سیستم بانکداری اسپانیا  به سرعت  این دوران خوش را پایان بخشید.

 پس از 3 ماه رونق بازار، یک بار دیگر بانکهای اروپایی  بادیواری عظیم  دربرابر بازارهای سرمایه گذاری مواجه شده اند.به عقیده کارشناسان و سرمایه گذاران به کمک وامهای بانک مرکزی اروپا، بانکها توانستند از ورشکستگی دوربمانند. اما آنها برای خالی شدن حسابهای بانکی آمادگی نداشتند.

 برخی مقامات اتحادیه اروپا که به دنبال  راهی برای از بین بردن این تهدید بودند در نظردارد برنامه وسیع اتحادیه اروپا را اجرا کنند که در آن حسابهای بانکی مشتریان تضمین می شوند. چنین برنامه ای از ضمانتهای ملی حمایت می کند که اکنو ن در حال اجرا هستند. البته هنوز معلوم نیست   این برنامه ها چطور طرح ریزی شده اند.

 به غیر از  شواهدی این چنین که شفاهی هستند به سختی می توان تشخیص داد که  دقیقا چه اتفاقی برای حسابهای بانکی می افتد.   گزارش بانک مرکزی اروپا  درباره جریان سپرده حسابها  هفته ها بعد از این واقعه  منتشر شد.

یکی از دلایل نگرانی سرمایه گذاران و تحلیلگران آن است که مقادیر عظیمی از حسابهای بانکی  در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا در مدتی بسیار کوتاه خالی شده اند.

 اقدامات کمی وجود دارد تا بتوان مشتریان نگران از انتقال سرمایه هایشان  از بانکی در اروپا به بانک دیگری در منطقه یورو  بازداشت.

 براساس قوانین بانکهای اسپانیا، در این کشور  که بانکهایشان  زیر وزن  بحران ملک کمر خم کرده اند، حدود 30 درصدکل حسابهای بانکی داخلی و خانگی  براساس شبانه نگهداری می شوند بدین معنا که  می توان براساس خواست مشتری در لحظه ای حساب را خالی کرد.براساس داده بانکهای مرکزی  در ایتالیا حدود 48 درصد حسابهای داخلی رامی توان به سرعت خالی کرد ،  همینطور 21 درصد حسابهای فردی در پرتغال.

استفان ندیالکو تحلیلگر  بانک سیتی گروپ هفته گذشته تخمین زد  بانکهای ایرلند، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا به سرعت  مبلع 90 میلیارد از 340 میلیارد یوروی سرمایه حسابهای بانکی  را از دست داده اند. اگر یونان منطقه یورو را ترک کند، اسپانیا مبلغی از 38 تا 130 میلیارددلار را از دست می دهد.  بخشی از گمانه زنیهای او براساس کوچ سپرده حسابها از بانکهای آرژانتینی  در بحران مالی این کشور( اوایل دهه 2000) است.

 این ارقام  نشاندهنده 10 درصد  مبنای حسابهای بانکی کشورها هستند،  خالی شدن سریع حسابهای بانکی  که عواقبی وحشتناک خواهد داشت.برخی بانکها  از جریان مالی خالی می شوند و فرومی پاشند. حتی قویترین بانکها باید  وام دهی را کم کنند و  دارایی های خود را احتکار کنند ، شاید به این ترتیب  سرمایه هایشان را حفظ کنند. اما ندیالکوف معتقد است چنین فرار سرمایه ای لزوما فاجعه آمیز نیست. او گفت که بانک مرکزی اروپا احتمالا با اعطای وامهای ارزان ، فرایندی که عملیات  سرمایه گذاری بلند مدت می نامد، دوباره برای کمک به این موسسات می شتابد.

  چنین حرکتی   جنجالی است و این نگرانی را به وجود می آورد که سیستم بانکداری اروپا  به طور مداوم به  خطوطی وابسته می ماند که بانک مرکزی اروپا آنها را تعیین می کند و نمی تواند هرگز روی پای خود بایستد. اما با توجه به این موضوع که راه حلهای جایگزین ممکن است به هرج و مرج اقتصادی منجر شود. به عقیده ندیالکوف  بیشتر مردم  روش سرمایه گذاری دوباره بلند مدت را ترجیح می دهند.

 به غیر از  شواهد گاه وب ی گاه به سختی می توان پیش بینی کرد برسر حسابهای بانکی چه خواهد آمد.  گزارش بانک مرکزی اروپا درباره جریان سپرده ها  بسیار  کمتر از موارد ذکر شده است. برای مثال در یونان وسعت  تاثیر خالی شدن حسابهای بانکی در این کشور تا زمانیکه بانک مرکزی این کشور گزارشات را در ماه ژوئن منتشر نکند، مشخص نخواهد شد.

در اسپانیا وام دهندگان  در تلاشند مشتریان ناآرام را کنترل کنند و از حدوث  آنچه در یونان اتفاق افتاد، جلوگیری کنند.

مترجم:شیوا سعیدی
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  45