دست بانک‌ها در اخذ تسهیلات صندوق توسعه باز شد

مدیر عامل بانک توسعه صادرات:

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از حذف قید الزام بانک‌ها به پرداخت ریالی 1.5 برابر تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل ازفارس، بهمن وکیلی تصیرح کرد: این الزام از ابتدا برای بانک توسعه صادرات وجود نداشت زیرا ما تسهیلات ریالی نمی‌دهیم و به همین دلیل این قید قانونی مشمول بانک توسعه صادرات نمی‌شد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات از محل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: تعداد زیادی طرح به این صندوق معرفی کردیم اما براساس ضوابط این صندوق امکان دریافت تسهیلات نداشتند.

وی ادامه داد: حدود 6 طرح به صندوق معرفی شد که جزو طرح‌های بزرگ ملی محسوب می‌شوند و اعتبار این طرح‌ها 380 میلیون دلار است که صندوق توسعه ملی معادل آن را مسدودی اعلام کرد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات درمورد این طرح‌ها، گفت: یک طرح در حوزه فولاد آلیاژی با اعتباری بیش از 100 میلیون دلار و طرح دیگر مربوط به مترو مشهد است. 

وی در مورد این که کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی برای صادرکنندگان چه تاثیری خواهد داشت، گفت: در مباحث ارزی بانک مرکزی نرخی تعیین نمی‌کرد و هیات امنای بانک قبل از این که شورای پول و اعتبار این طرح را تصویب کند، از طرف بانک اعلام شده بود صادرکنندگانی که تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات هستند یک درصد نرخ سود تسهیلات آنها کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: همچنین برای صادرکنندگان نمونه‌ای که از صندوق ضمانت صادرات وثیقه ارایه کنند تا 1.5 درصد نرخ سود را کاهش داده‌ایم.

وی درمورد تسهیلات پرداختی در سال گذشته و رویکرد این بانک در سال جاری گفت: در سال گذشته حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و مانده تسهیلات پرداختی به هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

وکیلی افزود: معتقدم اگر منابع ارزی از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات پرداخت شود می‌توانیم حداقل 30 درصد بیش از سال جاری تسهیلات پرداخت کنیم؛ توان مالی بانک باید به حدی برسد که بتواند به وظایف ترسیم شده در حمایت از صادرکنندگان عمل کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان مطالبات معوق بانک توسعه صادرات از 9 درصد به 13 درصد افزایش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  +    =  12