مذاکرات نفتی در حاشیه اجلاس تهران

همزمان با آغاز شانزدهمین اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران شرکت ملی نفت ایران رایزنی‌هایی را برای یافتن مشتریان جدید به منظور فروش نفت آغاز کرده است.

به گزارش جام‌جم، از بین 120 عضو جنبش غیرمتعهدها که از نظر پراکندگی جغرافیایی در پنج نقطه از جهان در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیای میانه، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا قرار دارند، مشتریان نفت ایران و بازیگران عرصه جهانی نفت نیز حضور دارند.

به عنوان مثال تمامی اعضای سازمان اوپک (کشورهای تولیدکننده نفت) در این نشست حضور دارند که محل مناسبی برای دیپلماسی نفتی و یافتن مشتریان جدید نفت خام ایران است.

در همین حال محمدعلی خطیبی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که در حاشیه نشست غیرمتعهدها در تهران برنامه کاری مدونی برای مذاکرات نفتی تعریف شده، گفت: در میان شرکت‌کنندگان در اجلاس تهران بسیاری از مشتریان نفت خام ایران حضور دارند که در حال رایزنی و گفت‌وگو برای گسترش همکاری‌ها هستیم.

به گفته خطیبی این نشست همچنین فرصت مناسبی برای ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در آن است تا با بهره‌گیری از این فرصت به توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی خود بپردازند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این پرسش که آیا با مشتریان جدیدی در حاشیه اجلاس تهران مذاکره صورت گرفته است، تصریح کرد: در این باره مذاکراتی در حال انجام است که امید داریم به نتایج مطلوبی برسیم.

وی افزود: در میان کشورهای حاضر در اجلاس، تعدادی خریدار نفت هم هست که می‌توانیم برای فروش نفت ایران با آنها مذاکره کنیم.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها روزانه 35 میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کنند که 57 درصد عرضه نفت جهانی بر عهده آنان است.

همچنین تمامی کشورهای عضو مجمع بین‌المللی صادرکنندگان گاز (GECF) (بجز روسیه) نیز عضو جنبش غیرمتعهدها هستند که با حضور در تهران در حاشیه این اجلاس مذاکرات گازی طرفین نیز در حال انجام است. عربستان، ونزوئلا، نیجریه، الجزایر، قطر و امارات از اعضای این مجمع هستند که در اجلاس تهران حضور دارند.

کشورهای عضو مجمع بین‌المللی صادرکنندگان گاز 70 درصد ذخایر و 42 درصد از تولید جهانی گاز را در اختیار دارند.

همچنین در نشست تهران شرکای بزرگ نفتی ایران از جمله هند به عنوان عضو و چین به عنوان ناظر حضور دارند.در حال حاضر ایران روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و قیمت نفت خام ایران همزمان با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته و به 110 دلار در هر بشکه رسیده است.

لذا اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها خدمت بسیار مناسبی برای خنثی کردن تحریم‌های نفتی علیه ایران و همچنین بازاریابی و یافتن مشتریان جدید نفت برای کشور است.

پیشنهاد ایران برای تاسیس نهاد مالی مستقل غیرمتعهدها

در همین حال رییس مجمع عالی واردات معتقد است که ایجاد یک نهاد مالی مستقل بین‌المللی میان اعضای جنبش غیرمتعهدها، ضرورتی استراتژیک است.

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با ایرنا، ریاست ایران برشانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران را بهترین فرصت پیشروی اعضای این جنبش به سوی استقلال پولی و مالی دانست.

وی اظهار کرد: وجود یک نهاد مستقل مالی مشترک میان اعضا، ایجاد واحد پول مشترک و حرکت به سوی نظام بانکداری مشترک در این برهه از زمان در جهت افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها، مدیریت یکپارچه تجاری و بهره‌برداری از ظرفیت بازارهای مالی کشورهای عضو ضروری است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: به طور دقیق تحریم در پی قطع پیوندها و ارتباطات اقتصادی، پولی و مالی یک اقتصاد با جهان بیرون از آن اتفاق می‌افتد و کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها باید با اتخاذ استراتژی موثر نظیر ایجاد نظام واحد بانکی با تحریم و سایر شیوه‌ها که در تضاد با منشور سازمان ملل و مغایر با حقوق بین‌المللی و تحمیل قوانین فرامرزی توسط کشورهای مشخصی علیه کشورهای غیرمتعهد اتخاذ شده، مقابله ریشه‌ای کنند.

به گفته برخوردار، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مبادلات پولی و مالی میان اعضا می‌تواند با ایجاد یک نظام یکپارچه مالی مشترک میسر ‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مولفه‌هایی که باعث توان و مقاومت یک اقتصاد می‌شود و به طور دقیق باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع افزایش پیوندهای اقتصادی مبتنی بر ایجاد نظام‌های مالی مشترک و تبیین الگوی مدیریت هوشمند واردات است که می‌تواند راهبردی موثر علیه همه تحریم‌ها باشد؛ موضوعی که رهبری تاکید بسیاری بر آن دارند و باید مجدانه و به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: باید با تبیین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی برای کشورهای عضو جهت ریشه‌کنی تحریم‌ها برای همه اقتصاد‌های کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها به صورت کلان و جامع برنامه‌ریزی کرد و بهترین راه‌حل‌ها از جمله، ایجاد نظام مالی مستقل میان کشورهای عضو و تلاش در مسیر تشکیل پول واحد را به عنوان یک الگوی واحد اقتصادی مدنظر داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1