سهام بانکی‌ها گوی سبقت را از فلزات اساسی ربودند

ورس اوراق بهادار تهران در پنجمین ماه سال شاهد تشدید رکود و افزایش ریزش قیمت‌ها بود به طوری که دماسنج بازار سرمایه در این ماه ارقام 24 و 23 هزار واحدی را تجربه کرد و ارزش بازار سرمایه به رقم بی سابقه‌ای رسید.

به گزارش ایسنا، تشدید ریزش قیمت‌ها، کاهش بی سابقه‌ ارزش بازار سرمایه ، افزایش بازدهی منفی بورس و رسیدن دماسنج بازار به عدد 23 هزار واحد از مهمترین اتفاقات تالار شیشه ای در پنجمین ماه سال بود که موجب ثبت رکورد منفی در سال 91 شد.

 

 

به این ترتیب بروز مسائل سیاسی و اقتصادی در کنار بی ثباتی بازار ارز باعث کاهش سه درصدی شاخص 5.8 درصدی ارزش بازار، 23 درصدی حجم معاملات، 21 درصدی دفعات معامله و در نهایت خروج سرمایه‌گذاران از بورس شد و به رکود بورس در دومین ماه تابستان دامن زد.

 

 

 

کاهش سه درصدی شاخص و پنج درصدی ارزش بازار

 

براساس این گزارش طی 21 روز معاملاتی بورس تهران در مرداد دماسنج بازار سرمایه تنها 10 روز مثبت به خود دید و در مقایسه با تیر ماه 742 واحد معادل سه درصد کاهش یافت و از 25 هزار واحد به کانال 23 هزار واحدی پرتاب شد و در پایان مرداد در عدد 24 هزار و 279 واحد ایستاد.

 

 

همچنین ارزش بازار سرمایه در مقایسه با تیر ماه 5.8 درصد کاهش یافت و از 116 هزار میلیارد تومان به 110 هزار میلیارد تومان رسید.

 

 

گزارش عملکرد بورس تهران در مرداد نشان می‌دهد که طی 21 روز معاملاتی ارزش معاملات در مقایسه با تیر ماه 1.8 درصد افزایش یافت و از 10 هزار و 965 میلیارد ریال به 11 هزار و 165 میلیارد ریال رسید.

 

 

این درحالی است که حجم سهام معامله شده 23 درصد کاهش یافت و از 5 هزار و 726 میلیون سهم به 4 هزار و 408 میلیون سهم رسید به این ترتیب می‌توان گفت متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر 225 میلیون سهم و 569 میلیارد ریال بوده است.

 

همچنین دفعات معامله سهم به میزان 21 درصد در مقایسه با تیر ماه کاهش یافت و از 310 هزار دفعه به 245 هزار دفعه رسید.

 

 

حقوقی‌ها خریدار شدند حقیقی ها فروشنده

 

همچنین براساس معاملات خرد و بلوک مرداد ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی سه هزار و 881 میلیارد ریال معادل 58 درصد از کل خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آن ها سه هزار و 253 میلیارد ریال و حدود 48 درصد از کل فروش‌ها بود.

 

لذا سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی در مرداد ماه به میزان 629 میلیارد ریال مثبت شد. اما در نقطه مقابل با کاهش قیمت‌ها و حاکم شدن جو رکود در بازار سرمایه انگیزه خریداران حقیقی برای خریداری سهم کاهش یافت و منجر به خروج 629 میلیارد ریال توسط این اشخاص شد. به طوری که ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقیقی معادل 42 درصد از ارزش خریدها بود و ارزش سهام فروخته شده آن‌ها معادل 51 درصد از فروش‌ها بود.به این ترتیب اشخاص حقیقی در مرداد 629 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کرده‌اند.

 

 

 

کاهش 24 درصدی P/E بازار

 

کاهش متغیرهای مهم بورس در کنار ریزش شدید قیمت‌‌ها باعث کاهش 24 درصدی P/E بازار از ابتدای سال تاکنون شد واین میزان ارزش 6.5 مرتبه در ابتدای سال به 4.59 مرتبه در مرداد رسید که این امر نشان دهنده کاهش شدید قیمت‌ها در بورس تهران است.

 

 

 

آمار فروش اوراق تبعی

 

با راه اندازی ابزار جدید اختیار فروش اوراق تبعی در بورس تهران واستفاده سه شرکت از این ابزار حدود دو میلیون از این اوراق در مرداد مورد معامله قرار گرفت.

 

این درحالی است که در معاملات آتی سهام تنها یک قرارداد معامله شد و در معاملات اوراق مشارکت نیز حدود یک میلیون و 600 برگه مورد داد و ستد قرار گرفت.

 

عملکرد تالار شیشه‌ای در پنجمین ماه نشان می دهد که در این مدت تعداد نمادهای بازگشایی بازار از نمادهای متوقف شده پیشی گرفت و بعد از برگزاری مجامع شرکت‌ها 93 نماد بازگشایی و 41 نماد متوقف شد.

 

به این ترتیب طی پنج ماهه امسال مجموعا 510 نماد بازگشایی و 495 نماد مورد توقف قرار گرفت.

 

میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها در مرداد ماه نشان مید هد که در این ماه 77 هزار و 500 میلیون ریال افزایش سرمایه صورت گرفت که از این میان 69 هزار و 492 میلیون ریال از محل آورده نقدی و هشت هزار میلیون ریال از محل سود انباشته صورت گرفت. همچنین در این مدت 341 شرکت بورسی معادل 231 هزار و 237 میلیارد ریال سود پیش بینی کرده‌اند و شرکت هایی که د راین مدت اقدام به برگزاری مجمع کرده‌اند 51 میلیارد ریال معادل 79 درصد سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرده‌اند.

 

 

کاهش ارزش بزرگان بورس

 

براساس آمار منتشر شده وضعیت شرکت‌ها و صنایع بورسی در مرداد نشان می دهد که بانک‌ها گوی سبقت را از فلزات اساسی ربودند و با در اختیار قرار گرفتن 17.5 درصد از ارزش بازار سرمایه صدر جدول قرار گرفتند.

 

فلزات اساسی با 16.6 درصد و محصولات شیمیایی با 11.2 درصد بیشترین ارزش بازار را در اختیار قرار گرفتند و پیشتاز سایر صنایع شدند.

 

به این ترتیب از ارزش بانک‌هاو فلزات اساسی در مقایسه با ابتدای سال به تدریج 3.4 و 8.6 درصد کاسته شد و محصولات شیمیایی با افزایش 6.6 درصدی ارزش بازار مواجه شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  32